عبور سیارکی سنگی از آسمان شب های بهاری

تهران (پانا) – طالع زاده، محقق اخترفیزیک از گذر سیارکی سنگی به فاصله ۵ میلیون کیلومتری از زمین و با قطر حدودا ۳۳۰ متر خبر داد. 

کد مطلب: ۱۰۸۸۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
عبور سیارکی سنگی از آسمان شب های بهاری

تا کنون هزاران سیارک شناخته و نامگذاری شده‌اند که اکثر آنها بر روی کمربندی که کمربند سیارک ها نامیده می‌شود و در میان دو سیاره مشتری و مریخ در حال حرکت هستند به دور خورشید می گردند. دانشمندان علت اینکه اغلب سیارک ها در فاصلهٔ مریخ و مشتری دیده می شوند این می دانند که احتمالاً در مدار بین این دو سیاره، سیارهٔ دیگری نیز وجود داشته است که به علت جاذبهٔ شدید مشتری متلاشی شده است و سیارک‌ها پدید آمده باشند. امروز قصد داریم تا با محمد حسین طالع زاده دارای مدرک کارشناسی ارشد اخترفیزیک و محقق و مدرس نجوم درباره عبور سیارک از کنار زمین گفتگویی کنیم.

طالع زاده درباره مشخصات سیارک 2002NN4 توضیح داد: قطر احتمالی سیارک عبوری 330 متر تخمین زده شده که به طول تقریباً پنج زمین فوتبال است که کشف آن به سال ۲۰۰۲ میلادی باز می گردد. این سیارک در تاریخ 6 ژوئن (شنبه 17 خرداد) ساعت ۶:۵۰ به وقت تهران با حداقل فاصله از کنار زمین عبور کرد. سیارک از زمین قابل مشاهده نخواهد بود. فاصله عبور این جسم فضایی کمی بیشتر از 5 میلیون کیلومتر است که قابل مقایسه با مدار ماه با فاصله 400 هزار کیلومتر است. جنس این سیارک از سنگ است و دوره گردش به دور خودش ۱۴ روز و دوره تناوب انتقالی آن ۳۰۰ روز تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: سیارک از دسته سیارک های گروه اتن است که اتن به سیارک هایی گفته می شود که نقطه اوج مدار بیضوی آنها خارج از مدار زمین و نقطه حضیض مدار آنها نیز درون مدار زمین قرار گرفته باشد و در طول مسیر خود از مدار زمین گذر کنند.

او در پاسخ به خطرناک بودن این سیارک برای زمین و انسان های سراسر دنیا گفت: عبور کردن سیارک های از نزدیکی زمین آنچنان اتفاق خطرناک و وحشتناکی برای حیات زمین نیست؛ زیرا هنگامی که به نزدیکترین فاصله از زمین برسد مسافتی بیش از 13 برابر فاصله متوسط ​​بین زمین و ماه خواهد داشت ولی باید توجه داشت که براساس تعاریف منتشر شده از ناسا هر جرمی که در فاصله 7.4 میلیون کیلومتری به زمین نزدیک شود به نظر خطرناک است. از آنجایی که مسیر سیارک از مدار زمین عبور می کند، پس این جسم از جمله اجسام سماوی بالقوه خطرناک برای سیاره ما محسوب می شود.

در انتها طالع زاده اضافه کرد: گذر بعدی این سیارک در سال 2029 میلادی (سال ۱۴۰۸شمسی) از فاصله 8 میلیون کیلومتری زمین خواهد بود و پس از آن در سال 2030 میلادی (سال ۱۴۰۹شمسی) از فاصله 19 میلیون کیلومتری زمین مهمان آسمان ما خواهد شد.

هرچند که سیارک 2002NN4 که شنبه شب نزدیک به زمین حرکت می کند؛ با این حال، هیچ دلیلی برای نگرانی و ترس ساکنان زمین مبنی بر برخورد با سیاره وجود ندارد زیرا مسافتی که سیارک 2002 NN4 به مدار زمین می رسد در محدوده ایمن و مطمئن قرار دارد.

*مینو آقایی نژاد، خبرنگار دانش آموز منطقه10

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار