مسابقات ایران بیوکاپ محفلی برای دانش آموزان زیست شناس

تهران (پانا) -–سمیه علمافر، رئیس موسسه علوم و فناوری های زیستی دانش آموزی صدامهر، با اشاره به برگزاری نخستین دوره مسابقات تخصصی زیست شناسی دانش آموزی با عنوان ایران بیوکاپ به صورت مجازی خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۸۸۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
مسابقات ایران بیوکاپ محفلی برای دانش آموزان زیست شناس

زیست شناسی علم شناخت حیات است. زیست شناسی طیف گسترده ای از رشته های علمی که اغلب رشته های علمی مستقل به حساب می آیند را در بر می گیرد. به همین دلیل کمک به رشد دانش آموزان در این رشته جذاب علمی می تواند گام موثری برای ساختن هر چه باشکوه تر آینده علمی دانش آموزان فعلی و دانشمندان آینده کشور باشد. امروز با سمیه علمافر مدیریت موسسه دانش آموزی زیست پژوهشگران صدرامهر یکی از موسسات موثر در ترویج علم زیست شناسی در میان دانش آموزان کشور به گفتگو نشستیم.

موسسه زیست پژوهشگران صدرامهر تحت نظارت چه نهاد و ارگانی فعالیت های خود را شروع و پیگیری می کند؟

موسسه صدرامهر، اولین و مجهزترین مرکز آموزش علوم زیستی دانش آموزی ایران است. این مرکز به همت گروه آموزشی صدرامهر، به پشتوانه تجربه فعالیت چندین ساله بنا نهاده شده است. موسسه علوم و فناوری های زیستی صدرامهر با حمایت وزارت آموزش و پرورش و همچنین ستاد توسعه زیست فناوری تاسیس شده است و زیر نظر آموزش و پرورش و کارگروه آموزش ستاد زیست فناوری و قطب کشوری فعالیت می کند.

با توجه به نامدار بودن موسسه علمی شما در برپایی فعالیت های علمی، برگزاری چه مسابقات و سمینارهای علمی در کارنامه درخشان شما ثبت شده است؟

از جمله فعالیت های موسسه می توان به فعالیت های ذیل اشاره کرد: کارگاه های تخصصی پژوهشی، کارگاه های آزمایشگاهی ویژه علاقه مندان به رشته تجربی در مدارس متوسط دوره اول و دوم، برگزاری کلاس های پژوهشی هدفمند جهت شرکت و آمادگی بیشتر در مسابقات، آموزش دبیران پژوهشی برای تدریس امور پژوهشی به دانش آموزان و در کل موسسه صدرامهر در برگزاری بیشتر جشنواره های علمی پژوهشی دانش آموزی حضور فعالی دارد و نخستین دوره مسابقات زیست پژوهشگر و بیواستارتاپ دانش آموزی شهر تهران یکی از مهم ترین فعالیت های ثبت شده در کارنامه موسسه است.

آیا هم اکنون موسسه در حال برگزاری مسابقاتی است و این مسابقات به چه صورتی برگزار و داوری می شوند؟

بله، امسال نخستین دوره مسابقات تخصصی زیست شناسی با عنوان ایران بیوکاپ طراحی شد و با استقبال خوب زیست پژوهشگران نوجوان عزیز روبه رو شد، ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم حفظ فاصله گذاری اجتماعی به صورت آنلاین در اردیبهشت و خرداد ماه در حال برگزاری مسابقه هستیم. این مسابقه در ۱۰ گرایش متنوع و جذاب مانند مقالات و طرح های پژوهشی، بیواستندآپ، بیومدل، بیومارکت، فیلم کوتاه و انیمیشن، میکروفتوگرافی و ماکروفتوگرافی، بیواستارتاپ و چالش زیست فناوری برگزار می شود.

با توجه به علاقمند بودن جمع کثیری از دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی برای شرکت در مسابقات علمی_پژوهشی موسسه در دوران اپیدمی ویروس کرونا مانند ساخت پادکست علمی و ایران بیوکاپ شرایط شرکت در این مسابقات به چه صورت است؟

در دوران شیوع ویروس کرونا ما تدارک مسابقه ای به عنوان ساخت پادکست علمی دیده ایم که دانش آموزان علاقمند برای شرکت در این مسابقه و همینطور مسابقات ایران بیوکاپ می توانند از طریق کانال فضای مجازی و سایت موسسه ثبت نام و ارسال آثار را انجام می دهند.

مسابقات زیادی سالانه در حوزه استعداد یابی علمی_پژوهشی برگزار می شود که داوری های تخصصی ندارند و در آخر به توشه علمی دانش آموزان باری اضافه نمی شود؛ آیا شما از داورها و اساتید ماهر و کار بلد کمک می گیرید و داوری در این دوران به چه روشی است؟

موسسه معمولا برای تمام مسابقات از داورهای متخصص دعوت به عمل می آورد که امسال هم در داوری مسابقات از اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی سازمان پژوهش های علمی صنعتی ایران برای داوری دانش آموزان دعوت شده است. در دوران اپیدمی کرونا نیز داوری ها هم به صورت آنلاین و تعاملی با دانش آموزان است.

آیا این مسابقات دوره های آموزشی مخصوص برای آمادگی هر چه بیشتر دانش آموزان شرکت کننده دارد؟

بله، موسسه در چندین گرایش کارگاه های آموزشی با اساتید برتر و مجربی جهت توانمند سازی هر چه بیشتر دانش آموزان برای ظاهر شدن قوی در مجامع علمی کشوری و یا حتی در سطح جهان برگزار کرده است.

آیا موسسه فعالیت ویژه‌ای در دوران قرنطینه برای سرگرمی دانش آموزان و جذب آنها به فعالیت های علمی در نظر دارد؟

از ابتدای دوران قرنطینه برنامه های مختلفی برای دانش آموزان در نظر گرفته شد که همگی به صورت مجازی برگزار شدند و نتایج قابل قبولی داشتند. از جمله می توان به مسابقه چالش آزمایش من، وبینارهای علمی، لایو اینستاگرام با موضوعات مختلف علمی، آزمایشگاه آنلاین و ساخت ویدیو آزمایش های زیستی اشاره کرد.

دانش آموزان برای دلگرم شدن به شرکت دوباره در این گونه مسابقات نیازمند به حمایت های مادی و معنوی هستند؛ جوایز و حمایت های این مسابقه از دانش آموزان چگونه است؟

ما برای تشویق دانش آموزان شرکت کننده سعی بر آن داریم که در مرحله اول کارهای منتخب را منتشر کنیم و در معرض دید عموم قرار بدیم تا مورد تحسین و حمایت مخاطبین قرار بگیرد و در مرحله دوم نیز با جوایز و لوح سپاس از برگزیدگان تقدیر شایسته به عمل می آید.

*مینو سادات آقائی نژاد، خبرنگار دانش آموز منطقه ۱۰

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار