اجرای طرح سنجش نو آموزان خراسان جنوبی از نیمه دوم تیر

بیرجند(پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اعلام کرد به دلیل شرایط کرونا طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان از نیمه دوم تیرماه؛ با درنظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی آغاز و تا آخر شهریور برای نوآموزان بدو ورود به دبستان ادامه خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۰۷۷۸۳۷
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح سنجش نو آموزان خراسان جنوبی از نیمه دوم تیر

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: به دلیل شرایط کرونا طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان از نیمه دوم تیرماه؛ با درنظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی آغاز و تا آخر شهریور برای نوآموزان بدو ورود به دبستان ادامه خواهد داشت.

محمد علی واقعی صبح امروز با بیان این که سنجش نوآموزان پیش دبستانی نیز از اول مهر انجام می شود، اظهار کرد: 14 پایگاه ثابت و سیار وظیفه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان را با رعایت فاصله گذاری اجتماعی بر عهده دارند.

او، با اشاره به دستورالعمل ابلاغی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان، تصریح کرد: پیش بینی می شود بیش از 12 هزار و 500 نوآموز بدو ورود به دبستان توسط 120 نفر از مجرب ترین فرهنگیان استان در این پایگاه ها سنجش شوند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اصل شناسنامه دانش آموز و والدین، کارت واکسیناسیون تکمیل‌شده، یک قطعه عکس ۳ در ۴ و پرداخت مبلغ ۴۰۰ هزار ریال را از جمله مدارک لازم برای انجام سنجش، برشمرد و ابراز کرد: طبق اعلام سازمان آموزش و پرورش استثنایی، امسال به دلیل شرایط کرونا این طرح از ۱۵ تیر ماه تا آخر شهریور برای نوآموزان بدو ورود به دبستان انجام خواهد شد.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی تأکید کرد: ارزیابی های مراقب سلامت شامل قد، وزن، مشکلات جسمی حرکتی، پوست، مو، دهان و دندان، ارزیابی بینایی، ارزیابی شنوایی و ارزیابی آمادگی تحصیلی در پایگاه های اولیه انجام می شد و در صورت مشکوک بودن، نوآموز؛ جهت ارزیابی تخصصی ارجاع می شود.

او، بر لزوم رعایت تمام موارد بهداشتی در پایگاه های سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان تأکید کرد و ادامه داد: شناسایی راه‌های انتقال عامل ایجاد کننده بیماری نقش مهمی در کنترل آن دارد. راه‌های انتقال این ویروس هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، ولی به عنوان یک اصل کلی، ویروس‌های تنفسی به طور عمده از طریق ریز قطرات یا از طریق سرفه و عطسه و یا لمس اشیای آلوده منتقل می‌شوند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، داشتن فاصله مناسب در روابط اجتماعی را ابتدایی ترین و مهم ترین را کنترل و پیشگیری از انتقال بیماری دانست و افزود: فاصله فیزیکی امن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا (کووید -۱۹) حداقل ۱.۸ متر است. بدیهی است که رعایت این فاصله تا زمانی که بیماری در جامعه در چرخش باشد، در تمام اماکن و فضاهای آموزشی و پرورشی ضروری بوده و باید ادامه یابد.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از سه گروه مادران باردار، بیماران با بیماری زمینه ای و بیماران با نقص ایمنی به عنوان افراد در معرض خطر یاد کرد و گفت: هر پایگاه با توجه به جمعیت نوآموز، نیازمند حداقل یک نیروی خدماتی آموزش دیده به منظور اجرای برنامه مدون نظافت و ضد عفونی، دفع بهداشتی زباله، نظارت بر وجود صابون مایع و سایر نکات بهداشتی است.

واقعی با اشاره به ضرورت تکمیل و به روز رسانی نرم افزار سلامت در بازه زمانی هر سه روز یکبار توسط عوامل اجرایی پایگاه ها در سامانه سلامت؛ اضافه کرد: مدیر هر پایگاه باید فرآیندی برای کنترل ورود احتمالی و جدا کردن دانش آموزان و کارکنان بیمار یا مشکوک به بیماری افراد دارای تب، سرفه خشک، تنگی نفس، اختلال بویایی و چشایی از افراد سالم مشخص کند.

او، با بیان این که غربالگری و بیماریابی در پایگاه های سنجش ضروری است، خاطرنشان کرد: در این میان خود اظهاری والدین در مورد این بیماری نکته مهمی است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تأکید کرد: سطوحی که توسط افراد لمس می‌شوند، باید به طور مرتب و در فواصل زمانی کوتاه و بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا ضد عفونی شوند و تهویه مناسب در کلیه نقاط پایگاه های سنجش برقرار باشد.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی بر ضدعفونی آبخوری، دستشویی‌ها و توالت ها حداقل دو بار در بازه زمانی یک ساعته یادآور شد و گفت: پایگاه ها باید دارای آب آشامیدنی سالم، وسایل بهداشتی، صابون مایع و محلول‌های مناسب ضد عفونی کننده و امکانات مدیریت زباله باشند و دستورالعمل‌های بهداشت محیط و گندزدایی را رعایت کنند.

او، تأمین و ذخیره حداقل دو هفته‌ای مواد ضدعفونی کننده، صابون مایع، دستکش، ماسک و دستمال کاغذی را از دیگر الزامات پایگاه های سنجش سلامت کودکان بد و ورود به دبستان دانست و عنوان کرد: پذیرش نوآموز باید به صورتی باشد که در هر زمان کمترین تعداد مراجعین در محل حاضر بوده، فاصله حداقل ۱.۸ متر بین افراد از هم در کلیه فضاهای پایگاه رعایت شود و آرایش کلاس‌ها برای بهره برداری از فضای موجود تغییر یابد.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی بر استفاده آزماینده ها و کارکنان از ماسک و دستکش در مدت زمان حضور در پایگاه تأکید کرد و یاد آور شد: ترجیحا از بزرگترین فضاهای موجود برای حضور نوآموزان و والدینشان استفاده شده و همه پایگاه‌ها باید فضایی را برای اتاق انتظار در نظر گرفته و چیدمان این فضا به نحوی باشد که فاصله اجتماعی رعایت شده و فضا تهویه مناسب داشته باشد.

واقعی تشریح کرد: آزماینده موظف است هر بار هنگام ورود و خروج از اتاق با استفاده از محلول ضدعفونی کننده بر پایه الکل ۷۰ درصد دست‌های نو آموز را ضد عفونی کرده و توصیه‌های بهداشتی در ارتباط با پیشگیری از بیماری کرونا بر اساس آخرین پروتکل ستاد ملی کرونا از قبیل ممنوعیت تماس افراد با یکدیگر مانند دست دادن و روبوسی کردن را به آنها گوشزد کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار