در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آذربایجان؛

پاک‌آیین: باکو به حسن‌نیت ایران برای حل مناقشه قره‌باغ واقف است

خبرگزاری پانا:سفیر ایران در باکو درباره مواضع وزیر امور خارجه آذربایجان در قبال پیشنهاد میانجی‌گری ایران در مناقشه قره‌باغ گفت: جمهوری آذربایجان به حسن نیت ایران در تلاش برای حل مناقشه قره‌باغ واقف است.

کد مطلب: ۱۰۷۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محسن پاک‌آیین با اشاره به این که افزایش تحرکات جمهوری آذربایجان در زمینه حل مناقشه قره‌باغ افزود: ما رویکرد مثبت وزیر خارجه این کشور در رابطه با کمک کشورهای دیگر در حل این مناقشه را حائز اهمیت می‌دانیم.

سفیر کشورمان در باکو با تاکید بر این که بدون حل این مناقشه، صلح و امنیت در منطقه حاکم نمی‌شود گفت: باید تلاش شود که این موضوع به شکل مسالمت‌آمیز حل شود. جمهوری اسلامی ایران نیز در این رابطه آمادگی خود را برای مشارکت اعلام کرده است.

او در پاسخ به این سوال که از نظر جمهوری اسلامی ایران دیدار احتمالی رییسان جمهوری آذربایجان و ارمنستان چه کمکی می‌تواند در حل این مناقشه داشته باشد؟ گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مناقشه قره‌باغ، حمایت از هر گونه مذاکره بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای دستیابی به راه‌حل‌های موثر برای حل مناقشه است. در همین چارچوب دیدار رییسان جمهوری دو کشور را برای دستیابی به نتایج ملموس مثبت ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم حاصل این تلاش‌ها برای مردم این دو کشور مفید واقع شود.

پاک‌آیین با اشاره به این که جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان دو کشور در حال توسعه بوده و برای ادامه توسعه خود نیاز به امنیت و آرامش دارند، افزود: ایجاد امنیت و آرامش در مرزهای این دو کشور خود به‌خود تاثیر مثبتی در امنیت منطقه، به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران با توجه به مرزهای مشترک طولانی با این دو کشور خواهد گذاشت.

وی در رابطه با مواضع مشترک جمهوری آذربایجان و ایران از عملکرد ضعیف گروه مینسک اظهار کرد: ما از هر گروهی که بتواند در رابطه با مناقشه قره‌باغ فعال شود و دستاورد مثبتی برای حل این مناقشه داشته باشد، استقبال می‌کنیم.

این دیپلمات ایرانی افزود: ما اگر انتقادی از گروه مینسک داریم به این دلیل است که احساس می‌کنیم رییسان گروه مینسک فعالیت در خور توجهی برای برقراری صلح و امنیت در منطقه و حل این مناقشه انجام نمی‌دهند. این فقط موضع جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه مقامات و کارشناسان سیاسی جمهوری آذربایجان و دیگر کشورهای منطقه نیز به این موضوع اذعان دارند.

پاک آیین در پایان تاکید کرد: هر گروه یا کشوری که بخواهد در این زمینه کاری انجام بدهد، باید به‌صورت جدی‌تر و با برنامه وارد موضوع شود.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار