راه‌های برون‌رفت از وضع نگران کننده محیط زیست در کشور

تهران (پانا) - برداشت بی‌اندازه از جنگل‌ها، کم شدن منبع‌های آبی، انقراض حیوانات بر اثر شکارهای غیرقانونی، آلودگی هوا و دریا از اصلی‌ترین چالش‌های محیط زیست ایران به شمار می‌رود و به گفته محمد حیدری، کارشناس محیط زیست اکنون بهبود وضع محیط‌زیست مستلزم تغییر رویکردهای دولت، سازمان محیط زیست و اصلاح رفتار مردم است.

کد مطلب: ۱۰۷۷۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد
راه‌های برون‌رفت از وضع نگران کننده محیط زیست در کشور

هر ساله روز جهانی محیط زیست مصادف با پنجم ژوئن و با اعلام موضوع و شعار سالانه از سوی کشورهای عضو سازمان ملل متحد گرامی داشته و برنامه‌هایی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی برگزار می‌شود. امسال نیز از سوی برنامه محیط زیست ملل متحد، شعار روز جهانی محیط زیست «تنوع زیستی؛ فراخوان اقدام به مقابله با انقراض فزاینده گونه‌ها و تخریب طبیعت» اعلام شده است اما تخریب محیط زیست به دلیل پیامدهای ناگواری که برای بشر به همراه داشته به یکی از بزرگترین چالش‌های دنیای معاصر تبدیل شده است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که به کنوانسیون‌های محیط زیست جهانی پیوسته و سازمان محیط زیست ایران وظیفه برگزاری برنامه‌های مراقبت از محیط زیست را برعهده دارد. روز محیط زیست در تقویم ایران برابر با ۱۵خرداد است که امسال این روز ۱۶ خردادماه برگزار شد.

سازمان محیط زیست به عنوان متولی محیط زیست کشور باید سازمانی مطالبه‌گر باشد چون بسیاری از تخریب‌های محیط زیستی از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد بنابراین دستگاه‌ها باید رفتار خود را نسبت محیط زیست به اصلاح کنند. از طرفی اصلاح رفتار مردم نیز ضرورت دارد و باید الگوی رفتاری مردم نسبت به محیط زیست و طبعیت اصلاح شود که این امر به فرهنگسازی از طریق آموزش نیاز دارد

امروزه محیط زیست به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشورهای جهان تبدیل شده است در واقع با رشد علوم و تکنولوژی، بهره برداری از طبیعت شدت گرفت و آنچه اهمیت داشت رشد صنعت و صنعتی شدن کشورها بود. به همراه توسعه صنایع، بحران های زیست محیطی بوجود آمد و با ادامه این روند، افزایش یافت. برداشت بی‌اندازه از جنگل‌ها، کم شدن منبع‌های آبی، انقراض حیوانات بر اثر شکارهای غیرقانونی، آلودگی هوا و دریا از اصلی‌ترین چالش‌های محیط زیست در ایران به شمار می‌رود.

محمد حیدری، کارشناس محیط زیست همزمان با روز جهانی محیط زیست درباره چالش‌های محیط زیستی در ایران به پانا گفت: «مهمترین تاثیر تغییرات محیط زیستی، جنبه‌هایی است که مربوط به توسعه منابع کمیاب مانند تمام شدن منابع تجدیدناپذیر، تخریب جنگل‌ها، تخریب زمین‌های کشاروزی، استفاده بی‌رویه و آلودگی منابع آبی است. از آنجا که متولی اصلی محیط زیست در ایران، سازمان حفاظت محیط زیست است، مسئولان در حفظ محیط زیست وظیفه بیشتری دارند زیرا محیط زیست ایران با مشکلاتی مانند خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، ریزگردها، انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلودگی هوا، آلودگی آب دریا و پسماندها مواجه است.»

وی بهبود وضع محیط‌زیست را مستلزم تغییر رویکردهای دولت، سازمان محیط زیست و اصلاح رفتار مردم عنوان کرد و گفت: «سازمان محیط زیست به عنوان متولی محیط زیست کشور باید سازمانی مطالبه‌گر باشد چون بسیاری از تخریب‌های محیط زیستی از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد بنابراین دستگاه‌ها باید رفتار خود را نسبت محیط زیست به اصلاح کنند. از طرفی اصلاح رفتار مردم نیز ضرورت دارد و باید الگوی رفتاری مردم نسبت به محیط زیست و طبعیت اصلاح شود که این امر به فرهنگسازی از طریق آموزش نیاز دارد.»

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: «سازمان محیط زیست باید مطالبات محیط زیستی را به دستگاه‌ها گوشزد کند و نباید خود را جای دستگاه‌های اجرایی بگذارد چون این رویکرد به هیچ وجه درست نیست و اگر قرار باشد روند فعلی تخریب محیط زیست ادامه یابد چیزی از محیط زیست باقی نمی‌ماند بنابراین باید به دنبال تغییر سیاست‌های محیط زیستی باشیم تا روند محیط زیست اصلاح شود.»

حیدری با بیان اینکه حفظ محیط زیست در ایران نیاز به تامین اعتبارات لازم است، گفت: «بدون تامین نیازهای اعتباری و مالی وظایف و رسالت‌های محیط زیست محقق نمی‌شود و اکنون بودجه محیط زیست تکافوی نیازهای این سازمان را نمی‌دهد و نمی‌توان با بودجه اندک به حفظ محیط زیست اقدام کرد.»

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: «در دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه محیط زیست، اقدامات مثبتی صورت گرفت و بسیاری از بحران ها و مشکلاتی را که پیش از این گریبانگیر محیط زیست کشور بود تا حدودی برطرف شد که مهم‌ترین آن احیای دریاچه ارومیه بود اما این اقدامات کافی نیست و نیاز به مشارکت دستگاه‌های اجرایی است.»

وی تاکید کرد: «علاوه بر مسئولان، مردم نیز در مقابل محیط زیست وظایفی دارند از جمله کاهش ظرف‌های پلاستیکی و یک‌بارمصرف و جایگزین کردن کیسه‌های پارچه‌ای، رفتار درست در طبیعت و دوست داشتن حیوانات و تولید کمتر زباله.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار