استاندار تهران: مشارکت دولت و مردم برای حفظ محیط‌زیست ضروری است

تهران (پانا) - استاندار تهران در پیامی روز جهانی محیط زیست و هفته ملی محیط زیست را بر تلاشگران و حامیان محیط زیست تبریک گفت.

کد مطلب: ۱۰۷۷۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
استاندار تهران: مشارکت دولت و مردم برای حفظ محیط‌زیست ضروری است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، انوشیروان محسنی بندپی در پیامی به مناسبت روز جهانی محیط زیست بر لزوم مشارکت و همراهی دولت و مردم جهت حفظ محیط زیست تاکید کرد. متن پیام به این شرح است:

در عصر کنونی مسائل، مشکلات و تنگناهای محیط زیستی، تنها یک موضوع محلی و یا حتی ملی به شمار نمی رود و با توجه به نقش و تاثیر وابستگی متقابل و غیرقابل تفکیک محیط زیست با ابعاد مختلف زندگی بشر، در حقیقت هر مشکل زیست محیطی در هر نقطه از کره زمین، مشکلی برای کل جهان و نوع بشر محسوب می شود. از سویی دیگر نسل جدید حقوق بشر مشتمل بر حق توسعه و برخورداری از محیط زیست سالم است که نقض آن می تواند بهره مندی از منابع در مسیر توسعه، رفاه و امنیت را در کل جهان تحت الشعاع قرار دهد.

در شرایطی که آلودگی های محیط زیستی از ابعاد ملی و منطقه ای گذر کرده و در ابعاد جهانی مطرح است، حفاظت از محیط زیست و دستیابی به توسعه پایدار جایگاه ویژه و مترقی یافته است. مسائلی از جمله آلودگی هوا، آب و خاک، بیابان زایی، تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین با کاهش تنوع زیستی و وقوع پدیده های مخربی از جمله بروز پدیده گرد و غبار و غیره گریبانگیر کشورها شده و حساسیت افکار عمومی را نسبت به حفظ محیط زیست بیشتر کرده است.

به علاوه اکنون در شرایط شیوع کرونا که استفاده از مواد ضدعفونی کننده و شوینده های شیمیایی، برای سلامت انسان مضر بوده و در کنار آلوده کردن آب و خاک بر زندگی دیگر موجودات زنده نیز تاثیر منفی دارد اما برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا، چاره‌ای جز استفاده از این مواد نبود. همچنین در چنین شرایطی مصرف آب برای رعایت موارد بهداشتی اجتناب ناپذیر بوده و نتیجه آن نیز تولید فاضلاب بیشتر به همراه مواد شوینده است که بخش از آن وارد تصفیه خانه شده و تصفیه می شود، قسمتی نیز از طریق کانال های شهری و روستایی به رودخانه ها وارد شده و بخش دیگری نیز به چاه های جاذب هدایت شده و موجب آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی می شود.

حفاظت از محیط زیست، برای دولت‌ها باید به موضوعی مؤثر بر زندگی و سلامت و پیشرفت مردم و جامعه تبدیل شود. از سویی دیگر با توجه به اینکه فعالیت‌های حفاظت از محیط‌زیست بسیار وسیع است، در همه‌ کشورها، دولت‌ها به‌تنهایی از عهده‌ تمامی امور زیست‌محیطی برنمی‌آیند و نیاز به مشارکت همگانی در حفاظت از محیط‌زیست دارند.

اینجانب، برخود لازم می‌دانم تا در روز جهانی محیط زیست و هفته ملی محیط زیست، از تلاش تمامی فعالان، متخصصان، تشکل‌ها و دست‌اندرکاران حوزه محیط زیست استان تهران و ایران عزیز اسلامی، سپاس و قدردانی داشته و بر تداوم و ضرورت تحقق سیاست‌های محیط زیستی دولت تدبیر و امید تاکید کنم؛ باشد که همواره دوستدار محیط زیست و حافظی امین، برای امانت نسل‌های آینده باشیم.

انوشیروان محسنی بندپی

استاندار تهران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار