یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا؛

مشکلات اقتصادی و اجتماعی آمریکا محبوبیت ترامپ را 4 درصد کاهش داد

علی بیگدلی: رقیب ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال اجرای «برجام» است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل می‌گوید که شرایط اقتصادی و اجتماعی آمریکا از محبوبیت ترامپ کاسته و شانس جوبایدن افزایش یافته است.

کد مطلب: ۱۰۷۷۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد
مشکلات اقتصادی  و اجتماعی آمریکا محبوبیت ترامپ را  4 درصد کاهش داد

علی بیگدلی در گفت‌وگو با پانا درباره انتخابات پیش‌روی آمریکا گفت: «انتخابات آمریکا زیاد قابل پیش‌بینی نیست که آدم بتواند با قطعیت بیان کند که در واقع کدام یک از نامزدها می‌توانند پیروز انتخابات شوند، اما آنچه که تا الان به اثبات رسیده، این است که ترامپ به دلیل شیوع کرونا و بیش از ۳۰ میلیون نفر جمعیت بیکار و ۱۲ درصد موارد دیگر و نیز حادثه‌ای که بر سر کشته شدن مرد سیاه‌پوست به وجود آمده، مقدار زیادی محبوبیت خود را از دست داده است و محبوبیت ۴۸ درصدی او به ۴۴ درصد رسید و این خیلی تاثیرگذار خواهد بود و در نهایت به نفع آقای جوی بایدن تمام می‌شود ولی هنوز به طور قاطع نمی‌توانیم بگوییم که ترامپ موقعیت را کاملا از دست خواهد داد.»

وی ادامه داد: «ترامپ تلاش می‌کند تا هر چه سریعتر این نارسایی‌های ناشی از کرونا را سامان دهد و بتواند در عرض چند ماه آینده وضعیت اقتصادی آمریکا را بهبود ببخشد، با بیکاری مبارزه کند و آن را بهبود بخشد و این تیپ کارها را انجام دهد. ولی تاکنون این موفقیت را به دست نیاورده است. با همه این اوصاف، هنوز قابل پیش‌بینی نیست که بگوییم چه اتفاقی خواهد افتاد ولی در مجموع این را هم می‌توانیم بگوییم که موقعیت ترامپ بسیار ضعیف شده است.»

در شرایط فعلی امکان هیچ درگیری نظامی بین ایران و آمریکا وجود ندارد

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اقدامات آمریکا از زمان ترور سردار سلیمانی، حملات به حشد الشعبی در عراق، تحویل برخی از پایگاه‌ها به نیروهای عراقی و تحرکات و صحبت‌ها در آب‌های خلیج فارس و ... اظهار کرد: «تا آنجایی که می‌توانم با اطمینان بیان بکنم، خیلی غیر قابل پیش‌بینی است که در آستانه انتخابات دست به یک اقدام ناشیانه بزند و کار ریسک‌آوری را به وجود بیاورد. اگر این اتفاق بیافتد کما اینکه الان هم شاهد هستیم، اوضاع داخلی آمریکا به هم خواهد ریخت و کنترل آن بسیار مشکل خواهد شد و ممکن است به کشورهای دیگر و دوستان آمریکا در منطقه سرایت کند. بنابراین احتمال درگیری نظامی بین ایران و آمریکا در شرایط فعلی تقریباً خیلی پایین و نزدیک به صفر است، اما اینکه در دوره بعد هم ترامپ انتخاب شود آن بحث جداگانه است ولی در شرایط فعلی هیچ امکانی برای درگیری نظامی بین ایران و آمریکا وجود ندارد.»

اسرائیل خود را آغشته جنگ با ایران نمی‌کند

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: «شرکای آمریکا در منطقه هم جرات نمی‌کنند که به ایران حمله نظامی بکنند و توان آن را ندارند و خود اسرائیل هم چنین توانایی را ندارد، اسرائیل هم خود را آغشته چنین کاری نمی‌کند کمااینکه نظرهایی درباره ایران دارند. به هر ترتیب کشورهای عرب منطقه به هیچ وجه توانایی ندارند که خود را بخواهند درگیر حمله نظامی با ایران بکنند و می‌گویم احتمال هر نوع درگیری در آستانه انتخابات آمریکا به نظر من بسیار بعید به نظر می‌رسد.»

بیگدلی تاکید کرد: «اگر ترامپ در دوره بعدی هم رئیس‌جمهوری آمریکا شود و به این نتیجه برسد که هیچ راهی جز براندازی وجود ندارد؛ ممکن است وارد جنگ با ایران می‌شود، و اینکه بخواهد زهر چشم بگیرد یا لطمه‌ای به ایران بزند که البته این کار اشتباه است و می شود همان کاری که برسر عراق در آوردند. با توجه به اینکه اطراف ایران پایگاه‌های نظامی در کشورهای مختلف زیاد دارند و تقریباً هیچ کدام از دولت‌های منطقه رابطه آنچنانی و صمیمانه‌ای با ما ندارند، این خطرناک خواهد شد، یعنی تمام کشورهای منطقه علیه ما خواهند شد و بنابراین در چنین شرایطی کار ما پیچیده می‌شود. امیدوارم به آن مرحله نرسیم ولی اگر جنگ شروع شود هدف آمریکا براندازی نظام است.»

رقیب ترامپ به دنبال اجرای برجام است

وی بیان کرد: «آقای بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ هم چند روز پیش نطقی انجام داد و اعلام کرد که ما اگر پیروز انتخابات شویم دنبال اجرای برجام می‌رویم اما نه با آن محتویاتی که در سال ۲۰۱۵ بوده است و طبیعی است که پیشنهاد ما با توجه به اینکه در ۲۰۱۵ وقتی امضا شد یک دوره ۱۵ ساله را برای ایران در نظر گرفتند، اگر آمریکا این بار بخواهد بخواهد وارد مذاکره برجامی شود طول عمر و قید زمانی را بیشتر خواهد کرد. اوباما هم اعتقاد داشت که ما این قید زمانی را که در نظر گرفته‌ایم به این دلیل است که ایران بتواند اقتصادش سر و سامان پیدا کند و وارد بازی‌های بین‌المللی شود و فعالیت کند و به تدریج بتوانیم اختلاف‌مان را با ایران حل کنیم.»

این فعال مسائل بین‌الملل در پایان گفت: «من تصور نمی‌کنم که آقای روحانی در یک سال آینده بتواند کار خاصی را انجام دهد. متمرکز کردن آنچه که در ایران می‌گذرد از جهت سختی معیشت و تنگناهای اقتصادی و ... بر روی آقای روحانی، بی‌انصافی است، خیلی ها مقصرین این وضعیت هستند. هم ما منتظر انتخابات مرحله دوم آمریکا هستیم و هم ترامپ منتظر است تا ببیند در دور دوم انتخاب خواهد شد یا نه تا درباره ایران تصمیم بگیرد‌. بنابراین ما هیچ اقدامی نمی‌توانیم انجام دهیم، هیچ بهبودی در شرایط ما به وجود نخواهد آمد ، با این بودجه‌ای که تنظیم شده است، با این فروش محدود نفت و با تحریم‌های گسترده، گذران این وضعیت سخت است و اگر این مسئله کرونا به آرامش برسد، ممکن است جامعه با اغتشاشات اجتماعی هم روبه‌رو شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار