غلبه بر کرونا تحت‌تاثیر ۲ چالش کاهش بارش‌ها و افزایش مصرف آب

تهران ( پانا) - میزان بارش‌های کشور در سال آبی جاری در حالی نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش هشت درصدی روبرو شده که به دلیل افزایش کم‌سابقه دمای هوا و نیز وجود بیماری کرونا مصرف آب روندی افزایشی یافته است.

کد مطلب: ۱۰۷۷۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
غلبه بر کرونا تحت‌تاثیر ۲ چالش کاهش بارش‌ها و افزایش مصرف آب

به گزارش ایرنا،‌ بارش‌های سال آبی پارسال (از مهرماه ۹۷ تا یازده خرداد۹۸) ۳۳۱ میلیمتر بود که این بارش‌ها سال پربارشی را برای کشورمان رقم زده بود و در عین حال میزان مصرف نیز روندی متعارف داشت.

اما امسال وضعیت روندی متفاوت دارد به گونه‌ای که وضعیت کم بارشی را رقم زده و همین امر بر روی وضعیت مخازن سدها نیز اثر گذارشده و میزان ذخایر آنها را نسبت به پارسال با کاهش روبرو کرده است.

گرچه میزان بارش‌های امسال نسبت به دوره متوسط درازمدت ۵۱ ساله با افزایش ۳۰درصدی همراه است اما این افزایش تاثیر چندانی بر روی موجودی سالانه نداشته و وضعیت امسال را منفی کرده است.

وضعیت بارش‌های امسال در حالی است که کشورمان از اسفندماه پارسال با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و تنها راه نجات از این بیماری به گفته مقام‌های بهداشتی شست و شوی مداوم دست‌ها با آب است.

ضرورت شست و شوی مداوم دست‌ها با آب از همان ابتدا اثر منفی خود را بر افزایش مصرف آب گذاشت به گونه‌ای که «قاسم تقی زاده خامسی» معاون آب و آبفای وزیر نیرو فرودین ماه به این موضوع اشاره و خواستار مدیریت مصرف از سوی مردم در هنگام شست و شوهای ضروری شد.

افزایش مصرف آب در روزهای اخیر با وجود توصیه مسوولان برای رعایت مدیریت مصرف همچنان ادامه یافته و وضعیت نگران کننده ای را ایجاد کرده است.

همین روز گذشته بود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: براین اساس رکورد مصرف آب تهران در طی ۵۰ سال اخیر شکسته شد.

تداوم افزایش مصرف آب به همراه کاهش بارش‌ها وضعیتی را رقم می زند که هر لحظه امکان قطع آب وجود دارد و اگر آب قطع شود بیماری کرونا را به مرحله خطرناک‌تری سوق خواهد داد، بنابراین در این شرایط حساس، مدیریت مصرف از سوی آحاد جامعه امر اجتناب ناپذیر و حتی بسیار ضروری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار