در واکنش به اتهام به ایران، چین و روسیه مبنی بر دخالت در امور داخلی آمریکا؛

موسوی: اتفاقات آمریکا نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه‌کردن صداهای مردم است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما هرگونه دخالت در امور آمریکا را محکوم می‌کنیم تاکید کرد اما نمی‌توانیم احساس نگرانی نکنیم از صحنه‌های وحشیانه‌ای که امروز در آمریکا اتفاق می‌افتد، ترامپ دولتی را به جای گذاشته که به شدت اهل تبعیض نژادی است. وی همچنین خبر داد ستاد ویژه‌ای در وزارت امور خارجه تشکیل شده است و کمیته ویژه برای پیگیری ترور سردار سلیمانی در حال انجام کار است.

کد مطلب: ۱۰۷۷۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد
موسوی: اتفاقات آمریکا نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه‌کردن صداهای مردم است

عباس موسوی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران درباره تجارت کشورمان با ونزوئلا گفت: «تجارت ایران با کشور ونزوئلا، یک تجارت مشروع بین‌المللی بوده است و حق هر دو کشور بوده که از این حق برای آزادی تجارت برخودردار باشند. آمریکایی‌ها چون به قلدری عادت کرده‌اند این را برنتابیدند اما حرف‌های آن‌ها برای ایران و ونزوئلا اهمیتی نداشت. آنچه آمریکا در حق ایران انجام می‌دهد یک تحریم یکم جانبه است و برای دیگر کشورها مشروع نیست. تجارت ایران با ونزوئلا نشان داد که ایران از منافع خود در دوردست‌ها دفاع خواهد کرد و این را حق خود می‌داند.»

روابط خارجی ایران با دیگر کشورها سیاست کلی نظام است

وی درباره روابط وزارت امور خارجه با مجلس و صحبت‌های روز گذشته رئیس مجلس که ما هیچ وقت مذاکره‌ای نخواهیم کرد، گفت: «روابط ما با مجلس در چارچوب روابط بین قوا در ایران تعریف می‌شود. قوای سه‌گانه قوای مستقلی هستند و همینطور در عین استقلال از تعامل بالایی برخوردار هستند. آنچه که برای وزارت خارجه و ایران مهم است همکاری برای پیش بردن امنیت ملی و منافع ملی است. مجلس وظایف و تکالیفی دارد و دولت هم همینطور و باید به آن‌ها عمل کنند. ما نظرات نمایندگان را می‌شنویم و اگر تبدیل به قانون شد به عنوان وظیفه انجام خواهیم داد. آنچه در روابط خارجی بیان می‌شود سیاست کلی نظام است که اگر به تایید نهادهایی چون شورای عالی امنیت ملی و و مقام معظم رهبری برسد، قابل اجرا است. ما تابع قانون و مقررات هستیم و امیدواریم با همکاری هم، تعاون و تعامل ادامه پیدا کند آن هم برای منافع و امنیت ملی. باید منتظر بماینم که کمیسیون‌ها به ویژه کمیسیون سیاست خارجه شکل بگیرد. ولی ما انتظاری فراتر از قانون اساسی از مجلس نداریم. آن‌ها هم نقش قانون‌گذاری و نظارتی برای ما و قوه مجریه دارند. امیدواریم با توجه به شروع خوبی که مجلس تاکنون داشته و اظهارات خوبی که از نمایندگان و رئیس مجلس شاهد بودیم، روند این تعاملات و همکاری‌ها ادامه پیدا کند. قطعا همکاری وزارت خارجه با نمایندگان مجلس ادامه پیدا خواهد کرد و در تعامل نزدیک با مجلس خواهیم بود و همه در جهت منافع ملی کشور خواهیم بود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه به محدودیت‌هایی آمریکا برای چند کشور اروپایی در برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: «برنامه هسته‌ای ما طبق گام‌هایی که برداشتیم با قوت ادامه پیدا کرد و خللی احساس نمی‌کنیم و در حال ارزیابی آثار فنی تحریم‌های این کشورها هستیم. اگر این تحریم‌ها اثر سوء جدی بگذارد طبیعتا واکنش مناسب خواهیم داشت. برنامه هسته‌ای ما به قدری هست که بتوانیم براساس تجربیات داخل و توان دانشمندان قدرت بیشتری هم پیدا کند. این تحریم‌ها علیه کشورهایی است که این همکاری را با ما داشته‌اند و امیدواریم آن کشورها هم نسبت به این قلدری آمریکا واکنش نشان دهند.»

موسوی درباره ادعای ترامپ مبنی بر دخالت ایران، چین و روسیه در امور داخلی آمریکا واکنش نشان داد و گفت: «کافر همه را به کیش خود پندارد. آن کشوری که علیه منافع سایر کشورها و در امور داخل سایر کشورها دخالت می‌کند و ابایی از اعلام آن هم ندارد، آمریکا است. ترامپ در اداره کشور، اقتصاد و کنترل بیماری کرونا شکست خورده و دولتی را به جای گذاشته که به شدت اهل تبعیض نژادی است. اتفاقات آمریکا نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه‌کردن صداهای مردم است و اکنون به خفه کردن اتباع آمریکایی تبدیل شده است و معلوم است که جان این آدم‌ها به لب بیاید و اعتراض کنند. تعحب هم ندارد که ترامپ فرافکنی کند و ایران و دیگران را متهم کند. ما هرگونه دخالت در امور آمریکا را محکوم می‌کنیم اما نمی‌توانیم احساس نگرانی نکنیم از صحنه‌های وحشیانه‌ای که امروز در آمریکا اتفاق می‌افتد.»

خوی آمریکا دخالت در امور سایر کشورها است

عباس موسوی اضافه کرد: «خوی آمریکا دخالت در امور سایر کشورها است، حتی ما شواهدی داریم که آمریکا در امور کشورهای همسو با خودشان هم دخالت دارند. آنچه در حق ایران و چین و روسیه رخ می‌دهد دخالت است. ما هنگ‌کنگ را جزو سرزمین اصلی چین می‌دانیم. این منطقه به صورت فرمول یک کشور دو دولت اداره می‌شود. آمریکا سعی کرده با تحریک مردم هنگ کنگ، آن‌ها را به سمت دیگری بکشانند که با واکنش دولت مرکزی چین مواجه شده است و این واکنش مورد حمایت تمام کشورها جز آمریکا است. توصیه می‌کنیم که آمریکا‌یی‌ها از دخالت در امور کشورهای دیگر به ویژه کشورهای مستقل دست بکشند.»

هر کشوری تمایل داشته باشد ایران محموله‌های خود را برایشان ارسال می‌کند

وی درباره ادامه همکاری و تجارت با ونزوئلا نیز گفت: «اگر تقاضا از ایران شود و تمایل به خرید داشته باشند، طبیعتا با تهمیداتی که اندیبشیده شده است محموله‌های دیگری را به آن کشور و دیگر کشورهایی که به انرژی ما نیازمند باشند، ارسال خواهیم کرد.»

سیروس عسکری در روزهای آینده به کشور برمی‌گردد

سیدعباس موسوی درباره تبادل زندانیان با آمریکا و بازگرداندن سیروس عسگری، دانشمند کشورمان نیز گفت: «موضوع تمام شده است و احتمال می‌دهم که دو سه روز آینده آقای عسکری به کشور برگردند اگر موانع دیگری ایجاد نکنند. برای ما امنیت ایرانیانی که در زندان‌های اروپا و آمریکا هستند و ما آن‌ها را گروگان تلقی می‌کنیم، اهمیت دارد و آماده هستیم مذاکره کنیم و آن‌ها را برگردانیم.»

دستگاه دیپلماسی کشور پیگیر محکوم کردن و مجازات عاملان ترور شهیدسلیمانی است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه 5 ماه از ترور سردار سلیمانی گذشته است، درباره اقدامات بین‌المللی برای محکو‌م‌کردن و مجازات عاملان حاج قاسم سلیمانی، گفت: «ستاد ویژه‌ای در وزارت امور خارجه تشکیل شده است و کمیته ویژه برای پیگیری ترور سردار سلیمانی در حال انجام کار است و در همکاری نزدیک با نهادهای دخلی از جمله قوه قضاییه هستیم. به نهادهای بین‌المللی شکایت نوشتیم و ثبت شده و این موضوع در دست پیگیری جدی دستگاه دیپلماسی کشور قرار دارد و تا حصول نتیجه و محکوم‌کردن عاملان ترور و مجازات آن‌ها از پای نمی‌شینیم.»

محدودکردن فعالیت‌های رسانه‌های ایرانی خلاف حقوق بشر و آزادی‌های بیان است

موسوی محدودکردن فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی کشورمان و خبرگزاری و روزنامه‌ها و اکانت‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام را مخالف آزادی بیان دانست و با محکوم‌کردن این اقدامات خلاف حقوق بشری و آزادی‌های بیان، درباره دعوت از روحانی برای سفر به بوسنی گفت: «امسال دعوت‌نامه‌های مختلفی برای شرکت در مراسم بوسنی دریافت شده، ولی من مطمان نیستم با توحه به شرابط کرونا بشود این مراسم را به صورت حضوری و سفرهای خاص برگزار کرد، اما اگر بیماری کنترل شود تا آن زمان، ایران در سطح مناسبی در این مراسم شرکت خواهد کرد.»

کره‌ای‌ها روابط همیشگی ایران و کره را با دخالت کشورهای ثالث مخدوش نکنند

وی به ارسال محموله دارویی از کره جنوبی به کشورمان اشاره کرد و گفت: «ما حدود 2 سال است که با کره مذاکره داشتیم، اما چون کره‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند، منتظر پاسخ آمریکا بودند. این محموله 7 میلیاردی پول مردم ایران در کره بوده است و باید هر وقت ما مطالبه می‌کردیم چه نقد چه کالا عودت داده می‌شد اما کره‌‌ای‌ها غفلت و تعلل داشته‌اند. ما بارها گفته‌ایم آنچه شما به آن استناد می‌کنید خلاف است چون ایران تحت هیچ تحریم بین‌المللی نیست و استناد به تحریم‌های آمریکا به تنهایی علیه ایران درست نیست. بنابراین ما خواستار بازپس‌گیری تمام اموال خود در کره هستیم. ارسال این محموله گام مثبتی است و کره‌ای‌ها باید روابط دوستانه ایران و کره را که همواره وجود داشته با دخالت کشورهای ثالث مخدوش نکنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تشکیل فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی در مجلس گفت: «این فراکسیون است و جمعی از نمایندگان دور هم جمع می‌شوند و دغدغه منافع ملی و دیپلماسی دارند و قرار است تشکیل دهند. این فراکسیون در مجلس قبلی هم بوده و امسال هم تشکیل می‌شود و ما هم استقبال می‌کنیم چون به نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها کمک می‌‌کند، این فراکسیون برای پیش بردن منافع ملی کشورمان است و تداخلی با وظایف کمیسیون سیاست خارجی ندارد.»

سیدعباس موسوی به تشکیل سفارت مجازی کشورمان در فلسطین هم اشاره کرد و گفت: «تشکیل سفارت مجازی قانون مجلس است و جزو وظایف وزارت خارجه است. اولین جلسه در این زمینه هفته پیش برگزار شد ابعاد سیاسی و حقوقی بررسی شد، این را به عنوان یک کار مهم دیپلماسی در این زمینه تلقی می‌کنیم و مخاطب ما همه مردم فلسطین با هر گرایشی خواهد بود. ما تاکنون ارتباطات خوبی با گروه‌های مختلف فلسطین داشته‌ایم و از این طریق هم تقویت خواهد شد.»

موسوی به انتقال زندانیان از عراق به ایران به دلیل کرونا هم اشاره کرد و گفت: «شرایط کرونا باعث شد که کشورهای مختلف در داخل و بین همدیگر شرایطی را برای زندانیان فراهم کنند تا آزاد شوند یا محکومیت خود را راحت‌تر بگذرانند و از خطر ابتلا به کرونا مصون باشند. بنابراین اقدامات ما را در داخل به طور بسیار خوبی انجام شد. قوه قضاییه در اقدامی بی‌سابقه بالای 100 هزار نفر را یا آزاد کردند یا مرخصی دادند یا تخفیف دادند. همین فرمول‌ها را با کشورهای همسایه دنبال می‌کنیم. صدها نفر در مدت اخیر را تبادل کردیم و حتی زندانیان خارجی را عده‌ای را فرستادیم که یا آزاد شوند یا ادامه حبس خود را در کشورشان بگذرانند.»

ایران آماده است فریاد تظلم‌خواهی مردم آمریکا را بشنود و بازتاب دهد

وی گفت: «بنای دخالت در امور داخلی هیچ کشوری را نداشته‌ایم و نداریم اما چون فریاد مظلوم آمریکایی‌ها را شنیدیم و مخاطب آن همه ملت‌های آزاده دنیا بود، نمی‌توانیم در برابر این تظلم‌خواهی پاسخی ندهیم. ما صدای آن ها را شنیدیم و اعلام همبستگی کردیم. همه نهادهای بین‌المللی حقوق بشر باید این صدا را بشنوند و فکری برای آن‌ها بکنند. ایران هم اعلام آمادگی می‌کند که صدای آن‌ها را بشنود و بازتاب دهد.»

نتیجه بررسی‌ها درباره اتفاق هریرود را به مردم اعلام می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به سفر هیاتی از کشورمان به افغانستان اشاره کرد و گفت: «هیات بلندپایه‌ای از ایران به افغانستان رفتند و طیف مختلفی از مباحث مطرح شد. هدف اصلی این سفر بررسی اتفاق هریرود بود ولی با توجه به شکل‌گیری دولت افغانستان، مباحث، همکاری و گفت‌وگوهای مورد نظر هر دو طرف انجام شد. صلح فراگیر افغانستان برای ایران مهم است. با توجه به تحولات سیاسی در افغانستان و خلا دولت در پیش از این، همه کمیسیون‌های اصلی بین دو کشور شکل می‌گیرد و روابط همسابه قدیمی ما با ما وارد یک فاز مهم و جدی دیگر می‌شود. طرف افغانی درباره اتفاق هریرود و مهاجران افغان اسنادی را ارائه کرد و ما گفتیم هر اسنادی دارید ارائه کنید و ما هم نتیجه را به مردم هر دو کشور اعلام خواهیم کرد.»

ایران حق هر نوع تجارتی از جمله تجارت تسلیحاتی را دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما به عنوان یک کشور مستقل حق هرگونه تجارت را از جمله تجارت تسلیحاتی هم خرید و هم فروش را داریم، تاکید کرد: «چون ایران تولید‌کننده جنگ‌افزارهای مختلف هم هست می‌تواند بفروشد. امیدواریم که محدودیت‌هایی که از گذشته بوده برداشته شود و ما در قالب تجارت آزاد این تجارت را با کشورهای مختلف خواهیم داشت و فرقی نمی‌کند چین باشد یا روسیه یا هر کشور دیگری.»

وی در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت‌های بیولوژیکی آمریکا در گرجستان یادآور شد: «ایران نسبت به هر اقدامی که سلامت بشر را به خطر بیندازد و برخی ممکن است منجر به سلاح‌های بیولوژیکی شود محکوم کرده است به ویژه در کشورهایی که اجازه دادند این آزمایشگاه‌ها در آن کشور ایجاد شود.»

بررسی‌ها درباره کشته‌شدن دو شهروند ایرانی اهل اشنویه ادامه دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای کشته شدن دو کشاورز اشنویه‌ای به خاطر تجاوز دو هوایپمایی ترکیه‌ای به مرز ایران گفت: «ادعایی شده بود که دو شهروند ایرانی در خاک عراق توسط پهپاد ترکیه‌ای جان‌شان را از دست داده‌اند. ما گزارش‌های غیررسمی در این رابطه دریافت کردیم و بررسی‌ها در مورد نحوه جان‌باختگان این افراد ادامه دارد. این افراد ایرانی بودند، در کشور دیگری کشته شدند و ادعا شده توسط کشور ثالثی کشته شدند. این مسئله به پیچیدگی موضوع می‌افزاید ولی در عین حال، پیگیری‌های وزارت امور خارجه هم از طریق دولت عراق و هم دولت ترکیه ادامه یافته است. پس از جمع‌بندی این مسئله، گزارش نهایی را اعلام خواهیم کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار