مجری طرح دانه های روغنی:

وابستگی ۸۴ درصدی صنعت روغن به واردات قابل قبول نیست

تهران (پانا) - مجری طرح دانه‌های روغن وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه ما از وضع تولید داخلی روغن رضایت نداریم و به دنبال تولید ۷۰ درصدی روغن در داخل کشور هستیم می‌گوید صنعت روغن کشور نیازمند حمایت دولت است.

کد مطلب: ۱۰۷۷۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
وابستگی ۸۴ درصدی صنعت روغن به واردات قابل قبول نیست

به گزارش صدا و سیما، علیرضا مهاجر در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: تنها ۱۶ درصد روغن مورد نیاز کشور تولید داخل است، این در حالی است که در سال ۹۴، حدود ۹۶ درصد از روغن مورد نیاز کشور، وارداتی بود و فقط ۶ درصد تولید داخل محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: ما از وضع تولید داخلی روغن رضایت نداریم و به دنبال تولید ۷۰ درصدی روغن در داخل کشور هستیم.

محمد جعفری مدیر آمار و برنامه ریزی انجمن روغن‌کشی ایران در سوی دیگر استودیو گفت: واردات روغن کلزا به ۹۰ هزار تن رسیده این رقم در مقابل میزان واردات کنجاله سویا چیزی حدود ۵ درصد و این ۵ درصد در حجم ۱.۵ میلیون تن روغن مصرفی کشور، رقم بسیار ناچیزی است.

سیدجعفر حسینی مشاور سازمان نظام صنفی کشاورزان ایران در ارتباط تصویری از شیراز با این برنامه گفت: عدم استقبال کشاورزان از تولید کلزا و بی‌تمایلی کارخانجات تولید روغن کلزا در کشور را می‌توان قیمت مصوب از سوی شورای اقتصاد عنوان کرد، زیرا این قیمت بر اساس هزینه‌های واقعی تعریف نشده است.

وی ادامه داد: طبق مصوبات سال ۹۸ و ۹۹ نرخ آنالیز شده و محاسبه شده بر اساس هزینه‌های واقعی برای کلزا پنج هزار و ۹۰۰ تومان تعیین و پیشنهاد شد، اما نرخ پیشنهادی شورای اقتصاد برای این محصول ۴ هزار و ۶۶۰ تومان بود.

مهاجر در استودیو با تأیید گفته‌های حسینی افزود: موضوع نرخ‌گذاری در حال بررسی است، نرخ پیشنهادی ما برای کلزا حدوداً پنج هزار و ۵۰۰ تومان است که به نظرم می‌تواند نظر مساعد کشاورزان را جلب نماید.

در ادامه مهران برادران نصیری کارشناس حوزه کشاورزی در دیگر ارتباط تصویری با این برنامه گفت: افزایش قیمت کلزا ممکن است برای کشاورزان ایجاد انگیزه نماید، اما کافی نیست، این محصول نیاز به مجموعه‌ای از حمایت‌های دولتی دارد.

صنعت روغن کشور نیازمند حمایت دولتی است

مجری طرح دانه‌های روغن وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: در شرایط تحریمی، با مهندسی معکوس به کمک کشاورزان کلزا رفته‌ایم.

مهاجر افزود: با توجه به شرایط تحریمی کشور و از آنجا که کمباین مناسبی برای برداشت کلزا نداشتیم و با همان کمباین‌های گندم، اقدام به برداشت کلزا و بوجاری آن می‌کردیم، یک دستگاه کمباین مخصوص کلزا هم خرید کردیم و با مهندسی معکوس و کمک چند شرکت تولید کننده قطعات ادوات کشاورزی، چندین دستگاه کمباین بوجاری مخصوص کلزا ساختیم. در حال حاضر به هر شرکتی که بخواهد در راستای تولید کمباین کلزا گام بردارد به ازای هر دستگاه کمباین، ۳۰ الی ۴۰ درصد وام پرداخت می‌کنیم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار