سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی احتمال غیرواقعی‌بودن آمار فوتبالیست‌های کرونایی را بررسی کرد

ویروس «آمارسازی» به جان فوتبال افتاد

تهران (پانا) -هر روز که صفحه ورزشی روزنامه یا خبرگزاری‌ها را باز می‌کنید، با تعداد زیادی از افراد مبتلا به کرونا در فوتبال روبه‌رو می‌شوید. در آستانه شروع دوباره لیگ‌برتر فوتبال گویا رقابتی بین تیم‌ها ایجاد شده تا تعداد بالاتری از افراد مبتلا به کرونا در تیم خود اعلام کنند.

کد مطلب: ۱۰۷۶۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
ویروس «آمارسازی» به جان فوتبال افتاد

به‌گزارش شهروند، طبق اعلام باشگاه‌ها، آمار تا حدی در بین فوتبالیست‌ها بالا رفته که حتی باعث ایجاد نگرانی و ترس بین مردم شده. برخی با معیار قراردادن جامعه کوچک فوتبال یا حتی یک تیم، معتقدند آمار مبتلایان به کرونا درکشور هم بالاست و اگر خیلی از مردم تست بدهند، نتیجه‌اش مثبت خواهد شد. در همین روزهای شلوغ و پرخبر در فوتبال، سازمان لیگ با همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد مبارزه با کرونا در ورزش از باشگاه‌ها خواسته نتایج آزمایش بازیکنان را ارسال کنند تا آمار به صورت رسمی مشخص شود؛ اقدامی که گویا به شکلی عجیب آمار کرونایی‌های فوتبال را پایین آورده است.

تراکتور و دوستان؛ تست مثبتی در کار نیست
تراکتور ٤، ماشین‌سازی ٦، فولاد ٥، گل‌گهر ١٠ و... اینها اعدادی است که باشگاه‌ها از تعداد اعضای تیم خود که به کرونا مبتلا شدند، منتشر کردند. اکثرا این اتفاق در باشگاه‌هایی رخ داد که خواهان تعطیلی لیگ‌برتر بودند و حتی به وزیر نامه زدند. برای اعلام این آمار، رسانه‌ها هم به باشگاه‌ها اعتماد کردند و به نقل از مسئولان یا سایت رسمی باشگاه‌ها این آمار را انتشار دادند. البته با توجه به انجام تست کرونا در همه تیم‌ها، اینکه تعدادی از بازیکنان و مربیان مبتلا به این ویروس شده باشند، اتفاق عجیبی هم نبود. با این حال، یکی از اعضای ستاد مبارزه با کرونا در ورزش خبر عجیبی را بازتاب داده؛ اینکه تعداد زیادی از این باشگاه‌ها نتایج تست‌های خود را ارایه نکردند و حتی برخی از آنها ناگهان ادعا کردند بازیکنان‌شان بهبود یافتند. پورسعید در این خصوص عنوان می‌کند: «باشگاه‌های تراکتور و ماشین‌سازی هیچ اعلامی به ما درباره اینکه تست بازیکنان‌شان مثبت شده، نداشته‌اند.» از سوی دیگر ایسنا به نقل از یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا آورده که مدیران فولاد و گل‌گهر در اتفاقی عجیب اعلام کردند پس از سومین تست کرونا هیچ‌کدام‌ از بازیکنان‌شان کرونا ندارند. فرهاد حمیداوی و شهرخودرو نیز هنوز هیچ مدرکی را تحویل نداده‌اند و درباره مبتلایان این باشگاه تنها اعلام کرده‌اند دو فرد مشکوک به کرونا هستند.

شروع لیگ در گروی راستی‌آزمایی تست‌ها
درحالی که از امروز فقط ١٧ روز تا شروع دوباره لیگ‌برتر فوتبال و برگزاری دیدار استقلال و فولاد باقی مانده، سازمان لیگ بعد از مشورت با ستاد مبارزه با کرونا تصمیم گرفته برای در دست‌داشتن یک آمار دقیق از تعداد افراد مبتلا به کرونا در لیگ‌برتر و لیگ دسته اول، از باشگاه‌ها نتایج قطعی و معتبر آزمایش‌ها را دریافت کند تا بدین ترتیب یک راستی‌آزمایی صورت بگیرد. احتمالا تا چند روز آینده و رسیدن نتایج آزمایش‌ها به سازمان لیگ، تعداد دقیق افراد مبتلا به کرونا در تیم‌ها مشخص می‌شود و سازمان لیگ هم طبق دستورالعمل‌های اعلام‌شده عمل می‌کند. اگر مثلا تعداد کرونایی‌ها در میان بازیکنان فولاد به عدد پنج برسد، قطعا دیدار این تیم با استقلال برگزار نخواهد شد.

سعیدی: آمار واقعی با آمار رسانه‌ای تفاوت دارد
برای اینکه به صورت دقیق‌تر از صحت و سقم آمارهای اخیر درباره تعداد بازیکنان مبتلا به کرونا در فوتبال ایران باخبر شویم، با رضا سعیدی، سخنگوی فدراسیون پزشکی تماس گرفتیم. او صحبت‌های خود را این‌گونه آغاز کرد: «متأسفانه برخی از تیم‌ها به اشتباه نتیجه تست سرولوژی را مثبت اعلام می‌کنند، اما معیار برای مثبت‌شدن کرونا، تست PCR است. حتی در برخی موارد پزشک تیم در جریان اعلام نتایج مثبت تست‌ها نبوده و آمار به صورت جسته و گریخته اعلام شده. نتایجی که از سوی باشگاه‌ها و در رسانه اعلام شده، وجاهت کامل علمی ندارد. به همین خاطر سازمان لیگ از باشگاه‌ها خواسته عین تصویر جواب آزمایش را ارایه دهند و آنها هم یک نسخه را برای ما ارسال می‌کنند.»او همچنین می‌افزاید: «نتایجی که کامل شد، قرار است یک کمیته پزشکی تشکیل شود و جواب تست‌ها را در یکی، دو روز به صورت دقیق بررسی کند. سپس ما نتایج را به صورت رسمی با آمار دقیق به سازمان لیگ ارایه می‌کنیم و به باشگاه‌ها نیز می‌گوییم تا اقدامات لازم را انجام دهند. این صحیح‌ترین نوع آمار است و اگر سازمان لیگ بخواهد، آن را رسما اعلام می‌کند.» سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی در پاسخ به این سوال که با توجه به نتایج آزمایش‌هایی که تاکنون به دستشان رسیده، تفاوتی بین آمارهای باشگاه‌ها و آمارهای واقعی می‌بیند، می‌گوید: «بله. آماری که ما براساس آزمایش‌های رسمی و قطعی داریم، نسبت به چیزی که در رسانه‌ها اعلام شده، متفاوت است. متأسفانه با زیاد اعلام‌کردن آمارها فقط باعث وحشت مردم می‌شوند. البته ما بارها گفتیم که مردم باید کووید-١٩ را جدی بگیرند، اما از آن نترسند. من اجازه افشاکردن آمار رسمی را ندارم.»

سعیدی در ادامه در واکنش به اینکه برخی از مربیان و باشگاه‌ها ادعا کردند نتایج تست‌های کرونا هربار تفاوت می‌کند و همین باعث ارایه اشتباه آمار شده، می‌گوید: «بر اساس آزمایش PCR تستی که مثبت است، امکان اشتباه ندارد. تنها ممکن است جواب منفی تست کاذب باشد. این هم فقط در ایران نیست و در همه جا چنین موضوعی ثابت شده. در آخرین دستورالعمل فیفا هم به خاطر همین آمده که هر تیم حداقل باید دوبار تست بدهد، چون بعد از دوبار شانس قطعی‌بودن نتیجه تست منفی بالاست، اما تست مثبت بالای ٩٩‌درصد قطعی است.»او در پایان در پاسخ به این سوال که با توجه به آمارهایی که در دست دارد، امکان شروع دوباره لیگ فوتبال را چقدر می‌داند، می‌افزاید: «از نظر پزشکی برای ما مهم زنجیره انتقال است. زنجیره انتقال در فوتبال هم فعلا در حدی نیست که بگوییم صلاح نیست مسابقات برگزار شود. اینکه از نظر فنی مثبت‌شدن آزمایش چند بازیکن چقدر در یک تیم تأثیرگذار است را سازمان لیگ باید تشخیص دهد، اما به نظر می‌رسد با تعداد تست‌هایی که تا الان مثبت شده، برگزاری مسابقات فوتبال‌شدنی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار