اتفاق خوب برای کتابخوان‌های دوستدار محیط زیست: کتابخانه سبز در ساری احداث می‌شود

ساری (پانا) - کتابخانه سبز با ساختمان انرژی صفر در یکی از بوستان های ساری احداث می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۷۶۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
اتفاق خوب برای کتابخوان‌های دوستدار محیط زیست: کتابخانه سبز در ساری احداث می‌شود

پنجاه و هفتمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی مازندران در حالی برگزار شد که یک خبر متفاوت از آن شنیده شد؛ تجهیز اقامتگاه‌های بومگردی به قفسه‌های کتاب و احداث کتابخانه سبز در شهر ساری.

احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران، در این جلسه طرح تجهیز اقامتگاه‌های بومگردی به قفسه های کتاب با موضوعات محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری و هنر ارائه را به عنوان مصوبه جلسه لازم‌الاجرا برشمرد.

او با اشاره به مکاتباتی که برای تامین اعتبار جهت تکمیل کتابخانه مرکزی استان در ساری انجام شده است، تاکید کرد: «آغاز روند مطالعالتی احداث کتابخانه سبز با ساختمان انرژی صفر در یکی از بوستان‌های ساری که با تامین زمین و تعیین خیّر سازنده آن همراه شده، امر مبارکی است که باید با کمک اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری هر چه سریعتر وارد فاز اجرایی و عملیاتی شود.»

آرزو ولی‌پور، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز توضیح داد: «این طرح‌ها برای نخستین بار در کشور اجرا خواهند شد و امیدواریم نخستین کتابخانه سبز در کشور را که یکی از اولین ساختمان‌های انرژی صفر هم محسوب می‌شود، احداث کنیم.»

محمد محمدی تاکامی، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هم در توضیح کتابخانه سبز گفت: «ایده و اصل مصرف انرژی خالص صفر به دلیل اینکه برداشت از انرژی‌های تجدیدپذیر وسیله و راهکاری برای حذف آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای است، توجه بسیاری را به خود معطوف داشته‌است؛ امروزه طرح‌های مرتبط با اصول انرژی صفر به دلیل افزایش هزینه‌های سوخت های فسیلی و تأثیرات مخرب آن‌ها بر روی محیط زیست و شرایط آب و هوایی و برهم زدن تعادل اکولوژیک بسیار کاربردی و از محبوبیت خاصی برخوردار شده ‌است.»

به گفته او این ساختمان‌ها می‌توانند از شبکه تأمین انرژی جدا و مستقل باشند؛ بدین ترتیب انرژی به صورت محلی و از طریق ترکیبی از فناوری‌های تولید انرژی‌های نو از قبیل خورشیدی، بادی و بیوسوخت‌ها تأمین می‌شود. با استفاده از تکنولوژی‌های خاص برای سیستم‌های روشنایی و گرمایش و سرمایش فوق پربازده در مصرف هر چه کمتر انرژی تلاش شده ‌است. به عبارت دیگر در یک ساختمان انرژی صفر قبل از تولید انرژی پاک به بهینه‌سازی مصارف انرژی در بخش‌های مختلف ساختمان پرداخته شده‌است و با استفاده هوشمندانه از تکنولوژی تجدیدپذیر تعادل میان تولید و مصرف انرژی برقرار می‌کند.

کتابخانه سبز چیست؟

توماس فری معتقد است که کتابخانه‌ای مبتنی بر فرهنگ، کتابخانه‌ای است که به روح جامعه می‌پیوندد، اولویت‌ها را ارزیابی می‌کند و منابع لازم را برای پشتیبانی از چیزهایی که مهمترین آنها قلمداد می‌شود، ارزیابی می‌کند.

جنبش «کتابخانه سبز» به عنوان بخشی از جنبش بزرگ ساختمان سازی سبز است که بیش از 15 سال است راه‌اندازی شده است. این جنبش در اوایل دهه 1990 ظهور کرد و در حرفه کتابخانه در سال 2003 محبوبیت زیادی پیدا کرد.

ساختمان‌های سبز طبق سیستم رتبه‌بندی مانند سیستم صدور گواهینامه LEED (رهبری در انرژی و محیط زیست) که شورای ساختمان سبز ایالات متحده تهیه کرده است، اندازه گیری می‌شوند. LEED یک استاندارد عملکرد است و یک ساختمان سبز را شامل عناصر طراحی انتخاب و توسعه پایدار سایت، حفاظت از آب، بهره‌وری انرژی، منابع محلی، حفاظت از مواد و کاهش ضایعات، کیفیت محیط داخلی، نوآوری در طراحی می‌داند.

برخی از ویژگی‌های کتابخانه سبز عبارت است از نور روز طبیعی، سایه برای فیلتر مستقیم نور خورشید، پانل های خورشیدی، سنسورهایی که روشنایی داخلی را برای بهبود بهره‌وری در انرژی و کفپوش چوبی بامبو کنترل می‌کنند.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا کتابخانه‌ها مایل به ساختن ساختمان سبز هستند یا ویژگی‌های سبز را در ساختمان‌های خود گنجانیده‌اند. هزینه ساخت بناهای سبز مقرون به صرفه است و اکنون برای کتابخانه‌ها می‌توان ساختمان‌های سبز را با بودجه معمولی ساخت. دوم، منابع انرژی به راحتی در دسترس منابع محدود هستند. استفاده با احتیاط از منابع طبیعی زمین و بودجه کتابخانه‌ها بسیار حیاتی است.

یک قدم ساده سبز که کتابخانه‌ها می‌توانند برای سلامتی کره زمین و کارمندانشان انجام دهند، ترک استفاده از پاک کننده‌های شیمیایی سمی و روی آوردن به محصولات تمیز کننده سازگار با محیط زیست است؛ پاک کننده‌های سبز کمتر بخار می‌کنند و برخی حتی با مواد گیاهی مانند سویا ساخته می‌شوند.

چرا کتابخانه سبز؟

اکثر دانشمندان در سراسر جهان اکنون قبول دارند که سیاره زمین تحت فشار است. افراد و مؤسسات باید رفتارهای خود را تغییر دهند تا بتوانن کره زمین را ترمیم کرد. زمان مناسبی است که کتابداران بتوانند به ایجاد جامعه سبز و پایدار کمک کنند. پرفسور دونلا میدوز، نویسنده و کارشناس پایداری کتاب «محدودیت ها برای رشد»، کتابخانه عمومی را به عنوان یکی از «هفت شگفتی‌ به علاوه پایداری» می‌داند.

نقش کتابخانه در خدمت جامعه خود است. جوامع به کتابخانه‌ها نیاز دارند تا با ارائه اطلاعات دقیق در مورد همه مباحث سبز، از کتابخانه‌های معمول ساختاری گرفته تا موارد انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند و زمان مناسبی است که کتابداران از جنبش کتابخانه سبز حمایت کنند و آن را ادامه دهند.

منبع: The Green Library Movement: An Overview and Beyond

Antonelli, Monika

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار