در گفت‌وگو با پانا

نادر عزت‌الهی: سه سال است زنگ خطر به صدا در آمده؛ با افکار 10سال پیش می‌خواهند فوتبال را اداره کنند

وقتی من برای مدیریت ساخته نشده‌ام نباید وارد کار شوم

تهران (پانا) - مربی سابق ملوان بندرانزلی معتقد است اساسی‌ترین مشکلی که این تیم و سپیدرود رشت را به بحران رسانده است، ضعف مدیریت در این باشگاه‌هاست.

کد مطلب: ۱۰۷۶۹۷۳
لینک کوتاه کپی شد
نادر عزت‌الهی: سه سال است زنگ خطر به صدا در آمده؛ با افکار 10سال پیش می‌خواهند فوتبال را اداره کنند

در تاریخ فوتبال ایران از همان روزهای ابتدایی که لیگ سراسری کشور در دهه 40 راه‌اندازی شد، 2 استان خوزستان و گیلان سرآمد تیم‌داری و ستاره‌سازی بودند و بخش مهمی از بدنه تیم ملی فوتبال ایران از بازیکنانی تشکیل می‌شد که متولد این استان‌ها بودند و فوتبال خود را از تیم‌های بومی‌شان آغاز می‌کردند و از این تیم‌ها به فوتبال ایران شناخته می‌شدند.

اوضاع برای خوزستان هر چند پر فراز و نشیب است اما با قهرمانی‌هایی که فولاد و استقلال خوزستان به دست آورده‌اند، روند حرکتی برای خوزستان نسبتاً خوب بوده است. هر چند سقوط تلخ استقلال اهواز هنوز از یاد فوتبال‌دوستان این استان نرفته است. اما در گیلان، روند بر خلاف خوزستان بوده و سیر نزولی در تیم‌های مطرح و ریشه‌دار این استان به آسانی دیده می‌شود و فصل جاری فوتبال ایران نمایش کاملی از بحرانی است که بر تیم‌های اصیل این استان جاری شده است.

در جدول فعلی لیگ برتر ایران که خبری از تیم‌های گیلانی نیست و 3 تیم مطرح این استان در دسته اول حضور دارند که در این سطح از فوتبال ایران هم جایگاه آنها نوید روزهای تلخی را می‌دهد که در نهایت ممکن است تیم‌های باسابقه این استان را به سرنوشت تیم‌هایی مانند استقلال اهواز، برق شیراز و راه آهن تهران دچار کند و شاید در آینده‌ای نزدیک از ملوان بندرانزلی و سپیدرود رشت تنها یک نام باقی بماند. در جدول 18 تیمی لیگ آزادگان، ملوان در رده هفدهم و سپیدرود در رده شانزدهم قرار دارند و از شانس‌های اصلی سقوط به دسته دو محسوب می‌شوند و داماش هم با قرار گرفتن در رده دهم خطور سقوط را احساس می‌کند.

نادر عزت‌الهی که سابقه حضور در ملوان بندرانزلی به عنوان بازیکن را دارد و پس از دوران خداحافظی از فوتبال در این تیم مربیگری کرده و علاوه بر تیم بزرگسالان، در تیم‌های پایه هم به بازیکن‌سازی مشغول بوده، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره بحران تیم‌های ریشه‌دار فوتبال گیلان به خصوص ملوان بندرانزلی و سپیدرود رشت گفت: « مشکلی که این تیم‌ها دارند، مدیریت غلط است. افرادی مدیر باشگاه‌ شده‌اند که ورزشی نبودند و از آنجایی که تخصص نداشته‌اند، بدون برنامه وارد شده و بعد مدتی در حالی باشگاه را ترک کرده‌اند که مشکلات بیشتر از روزی شده که آنها حضور داشته‌اند. »

وی ادامه داد: « از طرف دیگر توجهی که به بخش پایه صورت می‌گرفت دیگر به صورت جدی انجام نمی‌شود و بعد از سعید عزت‌الهی ما دیگر بازیکنی که از ملوان به فوتبال ایران معرفی شده را نداشته‌ایم. در نتیجه وقتی به بخش پایه توجهی نمی‌شود، تیم‌ها برای بستن لیست خود رو به بازیکن غیر بومی می‌آورند و بازیکنی که بومی نباشد تعصب بومی‌ها را به ملوان و سپیدرود ندارد. کسی که مربی تیم پایه می‌شود باید حوصله داشته باشد و در کوچه‌های شهر دنبال بازیکن باشد. »

مربی سابق ملون درباره راهکارهای حل بحران این تیم‌ها گفت: « همانطور که گفتم مشکل اصلی مدیریت است، زنگ خطر 3 سال است برای این تیم‌ها به صدا در آمده است. ساختار باشگاه‌ها نیاز به تغییرات اساسی دارد و باید تفکری نو بر آنها حاکم شود نه اینکه مانند چند سال اخیر تیم را فقط برای این می‌بندند که سقوط نکند و نگاهی به آینده ندارند. افرادی باید مدیر ملوان و سپیدرود شوند که روی این تیم‌ها عرق داشته باشند و پیش از این در کارنامه خود نمره ضعیفی در عملکرد نداشته باشند. یک زمانی در ملوان به بومی‌ها اطمینان کردند و نتیجه خوبی هم گرفتند اما بعد از آن روند متوقف شد. »

وی ادامه داد: « البته مشکل دیگر این است که اگر مدیر خوب هم برای این تیم‌ها بیاید، هوادار مدیر را اذیت می‌کند. هوادار ایرانی صبر و تحمل ندارد که منتظر برنامه بلند مدت باشد و می‌‎خواهد در کوتاه مدت تیمش نتیجه بگیرد. همین فشار از سوی هوادار هم باعث خواهد شد که مدیر فقط به نتیجه فکر کند و آینده را در نظر نداشته باشد. »

پیشکسوت ملوان بندرانزلی افزود: « تا دیر نشده باید فکری اساسی به حال این تیم‌ها کرد زیرا اوضاع خیلی خراب است و ضرر این روزها به نسل آینده خواهد رسید. البته ما دو سه بار دعوت شدیم و جلسه گذاشتیم، بارها مشکلات را بیان کردیم اما اتفاقی نیافتاد. از طرف دیگر بعضاً در این تیم‌ها افرادی مربی می‌شوند که قبلاً آزمایش خود را پس داده و دیگر توان رفتن به دنبال علم جدید را ندارند و با افکار ده سال پیش می‌خواهند فوتبال را اداره کنند. »

عزت‌الهی درباره مدیریت صحیح در این باشگاه‌ها برای فرار از فاجعه سقوط به دسته دو و حذف تدریجی گفت: « بودجه، مربی و نظارت سه بخش مهم در مدیریت باشگاه‌داری است که ما نداشته‌ایم. از طرف دیگر باید فردی مدیر شود که فنون مدیریت را بلد باشد، حقیقت این است که من نادر دست‌نشان برای مدیریت ساخته نشده‌ام و نباید وارد این عرصه شوم. »

مربی سابق ملوان در بخش پایانی اظهاراتش به بازیکنان سرباز اشاره کرد و گفت: « من بارها در جلسات درباره بازیکنان سرباز هشدار دادم که باید باشگاه از این پتانسیل به بهترین شکل استفاده کند اما کسی توجه نمی‌کند. البته نباید فراموش کرد که بخشی از مشکلی که ملوان در حوزه بازیکنان سرباز دارد به این برگشت که در مقطعی تراکتورسازی تبریز با پیشنهادهای مالی بالا ستاره‌های فوتبال ایران را که سرباز شده بودند به تبریز می‌برد و عملاً اجازه نمی‌داد بازیکن بزرگ برای تیم‌هایی مانند ملوان و فجر سپاسی باقی ماند. بازیکن سرباز قرار بود پول نگیرد اما وقتی فلان ستاره تیم‌ ملی می‌دید که تراکتور در دوران سربازی هم پول خوبی به او می‌دهد طبیعی بود که این تیم را انتخاب کند و در نتیجه ملوان و فجر از ماجرا آسیب دیدند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار