در گفت‌وگوی پانا با رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی مطرح شد:

محصولات صادراتی شناسنامه‌دار شوند

سیدرضا نورانی: تولید باید صادرات محور باشد در غیر اینصورت تولید مازاد مزیتی برای کشور نخواهد بود

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با اشاره به ضرورت اصلاح زیرساخت های صادراتی و صدور شناسنامه برای محصولات صادراتی می‌گوید اگر قرار باشد توسعه صادرات انجام شود باید چارچوبی برای توسعه آن وجود داشته باشدو تولیدات صادرات محور شوند در غیر اینصورت تولید مازاد مزیتی برای کشور نخواهد بود.

کد مطلب: ۱۰۷۶۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد
محصولات صادراتی شناسنامه‌دار شوند

سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در پاسخ به این سوال مبنی بر اعلام رئیس حفظ نباتات کشور در مورد سمی بودن محموله کشمش صادراتی و برگشت این محموله از کشور مقصد گفت:‌« از بازگشت چنین محموله‌ای بی‌اطلاع هستم این محصول باقیمانده سموم داشته است یا برای خشک کردن این محصول از گوگرد استفاده شده است.»

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با اشاره به پروتکلهای چند جانبه بین سازمان نباتات و دفع آفات کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گفت:‌ «معمولا پروتکل‌های چندجانبه‌ای بین سازمان حفظ نباتات و دفع آفات و کشورهای تولیدکننده و مصر‌ف‌کننده امضا می‌شود.»

وی افزود:‌ «کشورهای مختلف در رابطه با کارهای قرنطینه‌ای درخواست‌ها و استانداردهایی دارند که باقیمانده سموم،‌ افلاتوکسین یا بحث افزایش استفاده از سم در موادغذایی از جمله آنها است و تلاش می‌شود تا چارچوب همه این موارد در درون آن پروتکلها مشخص شود.»

وی در پاسخ به این سوال که ایا استانداردهای لازم برای صادرات محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف با هم فرق می‌کند و آیا ضوابط معینی را در این زمینه لحاظ می‌کند و تعیین‌کننده این ضوابط چه کسی است؟ گفت:‌«معمولا پروتکل‌های چندجانبه‌ای بین سازمان حفظ نباتات و دفع آفات مابین کشورهای تولیدکننده و مصر‌ف‌کننده امضا می‌شود چارچوب همه این موارد در درون آن پروتکلها مشخص شده است. گاهی اوقات استاندارد خاصی را دارد که بین دو کشور اعلام شده است.»

نورانی ادامه داد:«سازمان حفظ نباتات معمولا در صادرات محصولاتی که قرار است وارد هر کشوری شود کشور مقصد را بررسی می‌کند و یکسری آزمایشات و آنالیز محصول از آن کشور می‌خواهد تا این محصول در کشور هدف برگشت نخورد.»

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با اشاره به پروتکلها و استانداردهای لازم برای صادرات محصولات افزود: «پروتکلها و استانداردهای مربوط بین دو کشور وجود دارد فقط باید ببینیم صادرکننده ای که محصولش را به کشور مقصد می‌فرستند ایا چارچوب‌های مهمان‌نوازی را رعایت کرده یا که بدون هیچ برنامه‌ای محصول را وارد کشوری غیر از کشور مقصد کرده است و بعد به اسم کالای ایرانی این برچسب خورده که این محصول این الاینده سمی را دارد.»

کشور صادرکننده معمولا اطلاعات قرنطینه‌ای اش را از کشور مقصد می‌گیرد

وی افزود:« کشور صادرکننده معمولا باید اطلاعات قرنطینه‌ای نظیر گواهی باقیمانده سموم و گواهی‌نامه توکسینا را از خریدارش اخذ کند و بعد اقدام به صادرات کند. معمولا این گونه مشکلات زمانی اتفاق می افتد که صادرکننده اطلاعات کافی برای صادرات را ندارد و قرار است برای اولین بار صادرات انجام دهد. زمانیکه این کشور اقدامات و بررسی‌های لازم را انجام نمی‌دهد و بدون آگاهی یک گواهی را دریافت می‌کند و اقدام به صادرات می‌کند،این مشکلات برایش ایجاد می‌شود.»

نورانی با اشاره به اهمیت سلامت غذایی محصولات کشاورزی افزود:‌« به طول کل دنیا تغییر کرده و همه بر روی سلامت موادغذایی تاکید می‌کنند حتی تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس در مورد صادرات برخی از اقلام، از کشور ما می‌خواهند که آنالایز انجام دهیم و گواهی بدهیم که باقیمانده سموم و آفلاتوکسین و آلودگی نداشته باشد. ما نیز از ازمایشگاه‌ها گواهی را دریافت می‌کنیم و با آن گواهی صادرات را انجام می‌دهیم. همه این موارد باید در مورد صادرات میوه‌های تازه و میوه‌های خشک رعایت ‌شود.»

در استفاده از سموم نظارت بیشتری صورت گیرد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی به صادرات محصولات در شرایط کرونا اشاره کرد و گفت:«اگر قرار است که ایران به عنوان کشور صادرکننده باشد باید نکات ایمنی و سلامت را رعایت کند. بعد از شرایط کرونا بسیاری از کشورها در استفاده از مواد غذایی، میوه، تره‌بار و خشکبار حساس شد‌ه‌اند. باید در تولید و استفاده از سموم نظارت و دقت بیشتری وجود داشته باشد و از سم‌های پرخطر استفاده نکنیم چون سمهای پرخطر علاوه بر اینکه برای مصرف داخلی آلاینده دارند، باقیمانده آن بر روی کالای صادراتی باقی می‌ماند.»

وی افزود:«صادرات ما باید زیر ذربین قرار بگیرد. اگر بخواهیم بی‌هدف صادرات کنیم مشکلاتی که امروزه درگیر آن هستیم پیش می‌آید. نظارتمان را در بخش‌های جاده‌ای، دریایی و هوایی حتما باید بیشتر کنیم. صادرات‌کننده باید شناسنامه‌دار باشد و بدون گواهی صادرات انجام ندهد تا دچار خسارت مالی نشود و نام جمهوری اسلامی ایران هم دچار تردید قرار نگیرد.»

نورانی به همکاری بین نهادهای ذیربط در زمینه صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: «یکی از شرح وظایف وزارت صمت نظارت برصادرات است. تشکلها وظایف بیشتری به ابن وزارتخانه واگذار کنند و از آنها بخواهند که در صادرات دقت بیشتری کنند تا با موجب برگشت کالا مواجه نشوند.»

جلوی استفاده از کالاهای مرجوعی گرفته شود

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه کالاهایی که استانداردهای لازم برای صادرات را نداشته اند و برگشت خورد‌ه‌اند ایا این کالاها دربازار داخلی قابلیت مصرف دارند و سلامت مصرف‌کننده‌ها را به خطر نمی‌اندازند گفت:««متاسفانه کالایی که مرجوع می‌شود وارد سیستم مصرف داخلی می‌شود و چون کنترلی در بحث آزمایشات و انالیزها نداریم ناچارا جهت مصرف داخلی استفاده می‌شود که غلط است و باید جلوی این کار گرفته شود.»

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی افزود:«ما باید در تولید محصولات نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. وزارت جهاد کشاورزی که متولی این امر است در استفاده از سموم و کودها دقت بیشتری داشته باشد تا بتوانیم هم سلامت تولید در مصرف داخل را تضمین کنیم و هم صادرکننده‌ای که کالا را صادر می‌کند این اطمینان خاطر را پیدا کند که کالای مصرفی گواهی سلامت را دریافت کرده است.»

نورانی در پاسخ به این سوال که آیا شیوع کرونا باعث کاهش در امر صادرات کالاهای کشاورزی شده است یا خیر گفت:‌«مشکلات زیرساختی در کشور را باید حل کنیم و نگران بازارهایمان در کشورهای دیگر نباشیم زمانیکه هزینه حمل و نقل داخلی اعم از ریلی جاده ای و هوایی یک شنبه 300 درصد افزایش می یابد ناچارا در بخش صادرات هم به مشکل می خوریم. نظارتها باید توسط دولت انجام بگیرد و صادرکننده نمی‌تواند حمل و نقل را بازخواست کند.»

وی ادامه داد:‌«اگر قرار باشد صادراتی انجام بگیرد باید چارچوبی برای توسعه صادرات باشد و تولیدمان صادرات محور باشد در غیر اینصورت تولید مازاد به درد نمی‌خورد. اکنون صادرات محصولاتی مانند گوجه فرنگی، پیاز و هندوانه انجام نمی‌شود چون کسی نیست که زیرساختهای مورد تهدید قرارگرفته را اصلاح کند.»

افزایش 300 درصدی هزینه حمل و نقل کالایی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی به افزایش 300درصدی هزینه حمل و نقل کالا اشاره کرد و گفت:« حدودا دو هفته‌ای است که هزینه حمل و نقل کالا 300 درصد افزایش یافته است و صادرکننده کالا از این قضیه متضرر شده‌اند . متاسفانه نهاد ناظر بر قیمت‌گذاری حمل و نقل هیچ حمایتی در این زمینه از صادرات انجام نداده است. وقتی همچین مشکلی پیش آمده نهادهایی مانند وزارت صمت، باید جلو بیایند و این مشکل را حل کنند. قرار نیست با افزایش نیاز مصرف‌کننده قیمت محصول هم بالا برود. بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل به معنای بالارفتن هزینه‌های گمرکی نیز هست.»

نورانی افزود:«امسال در همه محصولات کشاورزی به خاطر بارندگی خوب مازاد تولید داریم تولید هم خوب بوده است. با توجه به اینکه شعار امسال توسط مقام معظم رهبری جهش تولید نامگذاری شده است، جهش تولید جهش صادرات می‌خواهد. ما امروز نیاز به مدیران جهادی داریم .»

از تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای بپرهیزیم

وی تصریح کرد: «وقتی شریان اقتصاد نفتی بسته می‌شود باید به دنبال منابع درآمدی جایگزین باشیم. اکنون درآمدی بهتر از کشاورزی نیست، باید از درآمدهای حاصل از صادرات محصولات کشاورزی استفاده بهینه کنیم. متولی این امر هم وزارت جهاد کشاورزی است.»

وی ادامه داد:‌ «اگر بخواهیم به معنی واقعی صادرات جهش پیدا کند باید زیرساخت صادراتی کشور مهیا باشد،هماهنگی‌های وزارتخانه‌ای صورت بگیرد. متولیان امر و مسئولان تصمیم‌گیر در این حوزه یک تصمیم واحد بگیرند متاسفانه اکنون تصمیم‌گیری‌ها به صورت جزیره‌ای انجام می‌شود و هر نهادی در حوزه خودش و در اتاق‌های دربسته تصمیم می‌گیرد و کسی به داد صادرکننده نمی‌رسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار