جزئیات دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا در آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبانسراها

این پروتکل با هدف ایجاد محیطی ایمن نسبت به سرایت ویروس کرونا، بر پایه اصل فاصله‌گذاری اجتماعی (با تأکید بر اقدامات هوشمند) تصویب شده است

تهران (پانا) - این دستورالعمل از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معاونت بهداشت به وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبانسراها در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی ابلاغ شده است. به گفته مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، مراکز علمی آزاد و زبان با رعایت این دستورالعمل از امروز بازگشایی می‌شوند.

کد مطلب: ۱۰۷۶۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا در آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبانسراها

جزئیات متن این دستورالعمل به شرح زیر است:

این پروتکل با هدف ایجاد محیطی ایمن نسبت به سرایت ویروس کرونای جدید (کووید-19)، بر پایه اصل فاصله‌گذاری اجتماعی (با تأکید بر اقدامات هوشمند) تنظیم و تصویب شده است. از زمان ابلاغ تا اعلام رسمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در کشور، قابل استناد و لازم‌الاجرا است.

در صورت لزوم، اصلاح و بازبینی‌های ضروری در این پروتکل، بر اساس نظرات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و کمیته آموزش و پرورش ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا صورت خواهد پذیرفت.

هدف:

برگزاری ایمن کلاس‌های آموزشی در آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبانسراها

مسئولیت اجرا:

مدیر آموزشگاه علمی آزاد و مدیر زبانسرا

مسئولیت نظارت:

شورای نظارت به ریاست مدیرکل آموزش و پرورش استان (نماینده تام‌الاختیار) و مرکب از 5 نفر شامل دو نفر نماینده حوزه مشارکت‌های مردمی (ترجیحاً مدیر مشارکت‌های مردمی و کارشناس مسئول توسعه مدارس غیردولتی)، یک نفر از شورای موسسان آموزشگاه‌های علمی آزاد استان به پیشنهاد مدیر مشارکت‌های مردمی و نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی در حوزه‌های سلامت نوجوانان جوانان و مدارس و مدیریت سلامت محیط و کار است.

الزامات کلی با توجه به شرایط شیوع بیماری:

بازگشایی آموزشگاه‌ها و زبانسراها منوط به داشتن امکانات فنی و اجرایی کامل شامل موارد ذیل است:

برنامه مدون گندزدایی کلیه سطوح دارای امکان تماس زیاد؛

تأمین صابون مایع و محلول‌های مناسب ضدعفونی ‌کننده دست؛

امکان فاصله‌گذاری مناسب و جلوگیری از تجمع در ورود و خروج؛

امکان فاصله‌گذاری مناسب برای صندلی‌ها در کلاس‌ها و سالن‌ها؛

آگاهی کلیه دانش‌آموزان، اساتید، مربیان و کارکنان مدرسه از احتیاطات لازم در زمان شیوع بیماری از طریق ارائه آموزش‌های لازم؛

آموزش و اطلاع‌رسانی

1- لازم است اطلاع‌رسانی مناسبی در خصوص الزامات بهداشتی با هدف پیشگیری و کنترل بیماری کووید-19 و شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای و ارتباطی (مانند سامانه پیامکی و ...) صورت پذیرد.

2- ارائه آموزش‌های غیرحضوری لازم برای مدیران، کارکنان، والدین و نیروهای خدماتی در خصوص این پروتکل در دستور کار قرار گیرد.

3- اقدامات لازم برای نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی مبنی بر اهمیت حفظ سلامت خود و دیگران بر اساس آموزه‌های بهداشتی و همچنین اعلام هشدار در ورودی‌های اصلی به‌منظور انصراف ورود افراد علامت‌دار و مشکوک (دارای سابقه تماس با افراد مبتلا و یا تماس با افراد دارای علامت در دو هفته اخیر) صورت پذیرد.

4- نصب پوستر با تأکید بر رعایت اصول فاصله‌گذاری فیزیکی و تأکید بر حفظ سلامت دیگران انجام شود.

5- پوستر نحوۀ صحیح شستشوی دست باید در تمامی سرویس‌های بهداشتی و بالای هریک از سرویس‌های روشویی نصب گردد.

آماده‌سازی فضای آموزشگاه و زبانسرا (بهداشت محیط و بهداشت فردی)

در هر آموزشگاه یا زبانسرا، حداقل یک نیروی انسانی آموزش‌دیده (مدیر آموزشگاه، یکی از کارکنان، نیروی خدماتی و ...) جهت نظارت در امور بهداشت حضور داشته باشد.

هر مرکز با توجه به جمعیت دانش‌آموزی نیازمند حداقل یک نیروی خدماتی آموزش‌دیده به‌منظور اجرای برنامه مدون نظافت و گندزدایی ، دفع بهداشتی زباله، نظارت بر وجود صابون مایع و... است.

تمهیدات بهداشتی لازم مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل تهویۀ هوای مناسب فضاها بطور دایم و مستمر، نظافت و گندزدایی مسیرها، آبخوری، سرویس‌های بهداشتی، دیوارها، کف و سطوحی که توسط افراد زیادی لمس می‌شوند (نرده‌ها، دستگیره‌های در و پنجره‌ها، میز و صندلی‌ها و غیره) حداقل دوبار در روز صورت پذیرفته و نظارت بر انجام بهینه فرآیند مذکور توسط مدیر مجموعه انجام شود.

آموزشگاه و زبانسرا باید دارای لوله‌کشی صابون مایع و سطل زباله دربدار مجهز به کیسه‌زباله باشد.

در هر مکان، بعد از برگزاری کلاس، برای گروه بعدی با فاصله زمانی مناسب جهت تهویه هوا و گندزدایی، ضدعفونی انجام شود.

از بزرگ‌ترین فضاهای موجود برای انتخاب کلاس‌ها و حضور دانش آموزان استفاده شود.

چینش صندلی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که فاصله 8/1 تا 2 متر رعایت شود.

ظرفیت پذیرش کلاس درروز حاکثر 50 درصدی باشد نه صددرصدی .

استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مانند دستکش و ماسک برای کارکنان و مربیان الزامی است.

هر یک از معلمان بهتر است محلول گندزدایی ‌کننده شخصی داشته باشند.

گچ و یا ماژیک وایت برد مورد استفاده معلمان و دانش آموزان جدا باشد. بهتر است در صورت امکان، دانش‌آموزان گچ/ ماژیک وایت برد شخصی به همراه داشته باشند.

از تجمع در محیط‌های خاص آموزشگاه و زبانسرا از قبیل دفتر، اتاق کپی و ... جلوگیری شود.

استفاده از ماسک برای دانش آموزان توصیه می‌شود. این موضوع باید قبلاً به اطلاع خانواده‌ها رسیده باشد و جهت اطمینان از حفظ سلامت دانش آموزان بهتر است در آموزشگاه تعدادی ماسک موجود باشد.

دانش‌آموزان باید از لوازم‌تحریر شخصی استفاده نمایند. جابجایی لوازم‌تحریر ممنوع است.

دانش آموزان لیوان کاغذی یک‌بار مصرف و دستمال به همراه داشته باشند.

غربالگری

خود اظهاری والدین در مورد بیماری کودکان نکته مهمی است. باید به والدین اطمینان داده شود، در صورتی که دانش‌آموز نیازمند استراحت و جداسازی در منزل باشد، مشکلی از نظر آموزشگاه و زبانسرا پیدا نخواهد کرد. کلیه افرادی که مقرر است در آموزشگاه و زبانسرا حضور یابند لازم است هر سه روز یک بار (2بار در طول هر هفته)، در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام نمایند. همچنین، توصیه می‌گردد تمهیدات لازم برای آموزش ایشان به صورت مجازی در نظر گرفته شود.

توصیه می‌شود در آموزشگاه و زبانسراها، برای جلب اعتماد عمومی و اطمینان بخشیدن به والدین و کارکنان، غربالگری بر پایه اندازه‌گیری حرارت بدن (از طریق دستگاه‌های الکترونیکیِ بدون تماس) و پرسش در مورد سابقه بیماری و یا تماس با افراد علامت‌دار و مشکوک صورت پذیرد.

بازگشت به آموزشگاه و زبانسرا دانش‌آموز و کارکنانی که مشکوک و یا مبتلا به بیماری بوده‌اند، منوط به گواهی پزشک خواهد بود.

باید برنامه آموزشگاه و زبانسرا برای رسیدگی به دانش آموزان و کارکنان مشکوک به بیماری تعیین شود. مدیر باید، با توجه به نتایج حاصل از خود اظهاری، فرآیندی برای کنترل ورود احتمالی و جدا کردن دانش‌آموزان و کارکنان بیمار یا مشکوک به بیماری (افراد دارای تب، سرفه خشک، تنگی نفس، اختلال بویایی و چشایی) از افراد سالم مشخص نموده و در مورد دانش آموزان شیوه‌ای برای اطلاع‌رسانی به والدین یا سرپرست دانش‌آموزان تعیین نمایند.

افراد در معرض خطر/در معرض بیماری عارضه دار، شامل افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای: بیماری قلبی- عروقی، فشارخون، دیابت، بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای و مزمن، شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 40، افراد با نقص ایمنی و تحت درمان با کورتیکواستروئید پردنیزولون بیش از 5/12 میلی‌گرم در روز، بیماران تحت شیمی‌درمانی، دچار بدخیمی‌ها یا افرادی که پیوند اعضاء شده‌اند و ماداران باردار پر خطر، نباید تا اعلام رسمی پایان همه‌گیری بیماری، در آموزشگاه و زبانسرا حاضر شوند.

در صورتی که لازم باشد، با توجه به وجود یکی از علائم احتمالی بیماری در یک یا چند نفر از دانش‌آموزان یا کارکنان، ایزولاسیون موقت در اتاقی تمیز که از قبل به این کار اختصاص داده‌شده باشد، انجام شود. سپس و در اسرع وقت:

افراد بزرگسال: به مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده یا به خانه فرستاده شوند.

دانش‌آموزان: به والدین برای انتقال به خانه یا ویزیت در مرکز خدمات جامع خدمات سلامت، اطلاع‌رسانی شود.

مدیر آموزشگاه و زبانسرا باید از قبل نسبت به این موارد آگاه و آماده باشد.

تغذیه

توزیع مواد خوراکی در آموزشگاه و زبانسرا تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

از دست‌به‌دست کردن مواد غذایی تهیه‌شده توسط افراد جدا خودداری شود.

توصیه شود از مایعات بیشتر استفاده نمایند ترجیحاً آب‌های معدنی که قبل از مصرف بطری آن شسته شده است، استفاده کنند. نوشیدن مایعات به‌اندازه کافی و فراوان کمک به دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن می‌کند.

امکان انتقال کرونا ویروس از طریق بسته‌های مواد غذایی وجود دارد. توصیه می‌گردد در صورت به همراه آوردن مواد خوراکی بسته بندی شده، قبل از مصرف، بسته‌ها گندزدایی و یا به صورت بهداشتی شسته شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار