نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

لزوم تعیین سقف برای تعداد ادوار نمایندگی مجلس

سیامک مره‌صدق: توان کارشناسی مرکز پژوهش‌ها افزایش یابد تا با ارائه نظرات کارشناسانه به نمایندگان، شاهد برخوردهای کارشناسی و علمی در مجلس باشیم

تهران (پانا) - یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به مجلس یازدهم پیشنهاد کرد ضمن تعیین سقف برای تعداد ادوار نمایندگی مجلس، توان کارشناسی مرکز پژوهش‌ها را هم افزایش دهند تا با ارائه نظرات کارشناسانه به نمایندگان، برخوردهای کارشناسی و علمی در مجلس صورت گیرد.

کد مطلب: ۱۰۷۶۷۱۸
لینک کوتاه کپی شد
لزوم تعیین سقف برای تعداد ادوار نمایندگی مجلس

سیامک مره‌صدق در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه به نظر من در زمینه داخلی می‌توانیم بگوییم مهمترین کاری که در دولت آقای روحانی انجام شد اجرای "طرح تحول سلامت" بود که نظام بهداشتی و درمانی کشور را دگرگون کرد و به سمت عادلانه‌تر شدن برد؛ گفت: «این عملکرد بسیار مهم بود. توجه به مشکلات پزشکان عمومی و گروهی از پزشکان که سطح درآمد پایین‌تری دارند، شرکت در جلسات مربوط به نحوه تعیین مالیات پزشکان به نحوی که برنامه‌ریزی شد تا پزشکانی که درآمد بالایی دارند مالیات خود را به صورت کامل پرداخت کنند و پزشکان کم درآمد به خاطر وجود پزشکان معدود پردرآمد اجحافی در حق‌شان صورت نگیرد، این‌ها از دیگر اقدامات کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم بود.»

وی به دیگر اقدامات این کمیسیون اشاره کرد و گفت: «یکی دیگر از این فعالیت‌ها کمک به بازیافت جایگاه خاص پزشکان در کشور بود. در اپیدمی کرونا و در روزهای اوج آن متوجه شدیم که پرستاران، پیراپزشکان و پزشکان از سلامت و آرامش خود گذشتند و حتی تمام ایام تعطیلات نوروز را از خانواده جدا بودند تا بتوانند خدمت بهتری به بیماران ارائه کنند.»

نماینده کلیمیان در سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتقاد راسخ کمیسیون بهداشت و درمان این است که یکی بهترین راه‌ها برای رعایت حرمت پزشکان برخورد با پزشکان متخلف است، تاکید کرد: «هر صنفی که می‌خواهد محترم باشد باید این کار را انجام دهد. توجه به مشکلات پزشکان و پیراپزشکان، اصلاح جذب نیروهای پیراپزشکی، طرح ارائه خدمت پرستاران و پزشکان، تعرفه خدمات پرستاری، توجه به بحث بهداشت و پیشگیری، بهداشت مواد غذایی، تعریف دقیق سبد غذایی، نظارت کامل بر داروخانه‌ها و مراکز درمانی، توجه ویژه به سطوح جامع خدمات بهداشتی و درمانی، توجه کامل بر گسترش واکسیناسیون، تعریف و تعیین منابع ثابت درآمدی برای اجرای طرح تحول سلامت، تخصیص مقداری از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات های دیگر و درآمدهای دولت به منابع وزارت بهداشت، تخصیص بخشی از درآمد حاصل از مالیات سیگار و آلاینده‌های بهداشتی و ... برای وزارت بهداشت هم از دیگر اقداماتی بود که انجام شد و از ان طریق مقداری منابع خوب برای وزارت بهداشت تأمین شد.»

عضو سابق کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه خوشبختانه در این کمیسیون دخالت‌های جناحی و سیاسی نقشی نداشت و عصبانیت‌ها و تنش‌هایی که بعضی از اعضای مجلس داشتند در این کمیسیون نبود، تاکید کرد: «در بحث‌های تخصصی معمولاً چالش ایجاد نمی‌شد، اگر چالشی هم ایجاد می‌شد معمولا به خاطر سوالاتی بود که از وزیر مطرح می‌شد. برخی از دوستانی که این سوالات را مطرح می‌کردند از یکسری از نکات اساسی اقتصاد درمان و بهداشت اطلاع صددرصد نداشتند. مثل ما مواردی را دیدیم که برای تهیه نکردن ام آر آی برای یک شهر ۵۰ هزار نفری از وزیر سوال می‌کردند در حالی که اصلاً طبق سیستم طبقه‌بندی که در وزارت بهداشت داریم برای ۵۰ هزار نفر مقرون به صرفه نیست و در هیچ جای دنیا برای شهر زیر ۲۰۰ هزار نفر ام آر آی در نظر گرفته نمی‌شود. در این موارد هم با توصیه‌هایی که به این دوستان و توضیحاتی که ارائه می‌شد قانع می‌شدند. مواردی بود که جای طرح آن در کمیسیون نبود ولی از وزیر سوال می‌کردند و به همین خاطر وقت کمیسیون را می‌گرفتند اما باز هم می‌گویم به خاطر ماهیت تخصصی بودن کمیسیون بهداشت درگیری جناحی و سیاسی در کمیسیون خیلی خیلی کم داشتیم.»

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در تمام ۱۲ سالی که در مجلس بوده‌ام، علی لاریجانی رئیس بوده است، عملکرد وی را برای آرام نگاه داشتن مجلس و به دور از تنش قرار دادن مجلس و قرار دادن آن بر ریل انجام کارهای اجرایی، مثبت ارزیابی کرد.

مره‌صدق در ادامه پیشنهادهایی هم به نمایندگان مجلس یازدهم داشت و گفت: «به نظر بنده کاری که باید انجام شود تعیین سقف برای تعداد ادوار نمایندگی مجلس باید باشد. چون واقعاً این کار برای بسیاری از نمایندگان ایجاد خستگی بسیار شدید می‌کند و هم مجلس را از تفکر جدید محروم می‌کند. بنده ۱۲ سال در مجلس بودم و هر کاری که می‌توانستم انجام دادم. به همین خاطر ادامه دادن من درست نبود. باید گردش نخبگان را از مجلس شروع کنیم و باعث شویم که مجلس فکر جوان داشته باشد.»

عضو سابق کمیسیون بهداشت مجلس فعال کردن بخش پژوهش‌های مجلس را هم برای ارائه نظرات کارشناسانه به نمایندگان تا برخوردهای کارشناسی و علمی در مجلس صورت گیرد را بسیار موثر دانست و گفت: «باید توان کارشناسی مرکز پژوهش‌ها افزایش پیدا کند. ما در کمیسیون بهداشت افرادی را داشتیم که مثلاً حداقل سابقه آن‌ها رئیس دانشگاه، وزارت، معاون وزیر، رئیس بیمارستان و ... بود و چنین افرادی مطمئناً به کارشناسان نیاز دارند که در زمینه‌هایی که خودشان آگاهی چندانی ندارند آگاه شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار