عضو حقوقدان مجلس یازدهم در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» چه اندازه از «رومیناها» حمایت می‌کند؟

الهام آزاد: در بُعد قصاص والدین به ویژه پدر، مسایلی شرعی وجود دارد که مانع از این موضوع است/ قاضی پرونده «رومینا» کم کاری کرده است

تهران (پانا) - یک عضو حقوقدان مجلس یازدهم شورای اسلامی با اعلام اینکه رسیدگی به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در اولویت مجلس جدید قرار دارد، گفت درست است که تصویب نهایی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان تاثیرگذار است اما در کنار آن باید ساز و کارهای دیگری نیز پیش‌بینی کرد که بازدارنده باشد.

کد مطلب: ۱۰۷۶۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد
لایحه «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» چه اندازه  از «رومیناها» حمایت می‌کند؟

الهام آزاد در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت گنجاندن ماده‌ای برای مجازات والدین به ویژه پدر در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان با توجه به قتل رومینا که توسط پدرش به قتل رسید، اظهار کرد: «یکسری مسایل در شرع وجود دارد که نمی‌توان آن را تغییر داد اما می‌توان با ارائه ساز و کارهایی، مانع از وجود چنین اتفاقات تلخی شد. مجازات‌ها باید جنبه بازدارندگی داشته باشد و در بُعد قصاص والدین به ویژه پدر، مسایلی شرعی وجود دارد که مانع از این موضوع است.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: «در موضوع قتل‌های ناموسی از جمله قتل رومینا که اخیرا اتفاق افتاده است ابتدا باید آسیب‌شناسی صورت بگیرد که چرا این اتفاقات رخ می‌دهد و سپس به سراغ قانون رفت و خلاها را از طریق قانون جبران کرد.»

آزاد ادامه داد: «در قانون پیش‌بینی شده است که چنانچه والدین و ولی دختر با ازدواج او مخالفت کنند، می‌تواند از طریق دادگاه برای ازدواج کسب اجازه کند. در موضوع رومینا، قاضی این مورد را تشخیص نداده است و نمی‌دانم بر چه اساسی بوده است. معتقدم در قانون راهی وجود داشت که اگر پدر اجازه نداد رومینا ازدواج کند، دختر می‌توانست از طریق مراجع قضایی برای ازدواجش کسب اجازه کند اما این اتفاق نیفتاد.»

این وکیل دادگستری تاکید کرد: «اگر مشاوره‌ای پشت قضیه رومینا وجود داشت و قاضی بر اساس آن تشخیص می‌داد که ازدواج صحیح است، حکم داده می‌شد و می‌توانست ساز و کار خوبی برای پیشگیری از این قتل‌ها باشد. بنابراین این مسایل باید آسیب‌شناسی شود چون در این مورد خاص قصد ازدواج وجود داشته است اما در بسیاری از قتل‌های اینچنینی ممکن است هدف چیز دیگری باشد.»

خلاء قانونی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان باید برطرف شود

وی با تاکید بر اینکه حق حیات انسان‌ها نباید به راحتی گرفته شود، گفت: «در مواردی از ناکامی‌هایی که برای ازدواج است، دختر یا خودکشی می‌کند یا اینکه از سوی والدین کشته می‌شود، در صورتی که حق حیات نباید به راحتی و برای مسایل جزئی که قابل حل شدن است گرفته شود.»

این عضو حقوقدان مجلس شورای اسلامی درباره ورود مجلس یازدهم به مساله حقوق کودکان و نوجوانان گفت: «در مجلس یازدهم باید خیلی به این موضوع بپردازیم و راهکارهای درستی ارائه شود. رسیدگی به آن از اولویت‌های مجلس است تا کاری که در دوره‌های قبل انجام شده است به سرانجام برسد و شاهد این اتفاقات نباشیم. اگر خلاهای قانونی وجود دارد، باید برطرف شود و بخش حقوقی مجلس می‌‌تواند موثر باشد. در جلساتی هم که داشتیم تاکید کردیم که در هر مبحث مربوط به زنان و کودکان حتما حقوقدان‌ها هم حضور داشته باشند.»

آزاد تصریح کرد: «درست است که تصویب نهایی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان تاثیرگذار است اما در کنار آن باید ساز و کارهای دیگری نیز پیش‌بینی کرد که بازدارنده باشد. ضمن اینکه رسیدگی به این لایحه در اولویت است و باید جزئیات آن را بیشتر بررسی کرد تا اگر نواقصی دارد رفع شود.»

اوایل خرداد ماه سال جاری؛ رومینا اشرفی، دختر ۱۳ ساله تالشی به جرم فرار با پسر مورد علاقه اش توسط پدرش با داس به قتل رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار