خیابان تشنگی!

تهران (پانا) - روی دامنه پُرچین تپه‌های اهواز، دور از شلوغی آپارتمان‌های قدبلند و اتوبان‌های کِشدار، مردمی زندگی می‌کنند که برای داشتن آب، باید در صف بایستند و یا ساعت‌ها منتظر بمانند تا شاید قطره‌ای آب، از شیر آبِ خانه‌هاشان چکه کند و بتوانند روزگار بگذرانند. مردم خیابان یک فرعی حصیرآباد اهواز سال‌ها است با مشکل آب دست و پنجه نرم می‌کنند و روزگار خود را با لوله‌ها و شلنگ‌های آبی که از وسط خیابان به درون خانه‌ها کشیده شده می‌گذرانند اما در این روزها که شیوع کرونا مصرف آب را چند برابر کرده است، آن‌ها مانده‌اند بی‌آب!

کد مطلب: ۱۰۷۶۵۵۸
لینک کوتاه کپی شد
خیابان تشنگی!

به‌گزارش ایسنا، این خیابانِ فرعی شیب‌دار که حتی آسفالت درست و حسابی ندارد، پُر است از لوله‌های سبز و سفید آب که از ابتدای خیابان تا آخر کشیده شده و کوچه‌ را رنگی کرده‌اند اما آبی نیست که از طریق آن‌ها به خانه‌ها برسد و بی‌آبی صدای مردم را درآورده است.

همیشه در بدبختی و بی‌آبی زندگی می‌کنیم

یکی از مردهای ساکن این خیابان که حدود ۳۰ سال است در خانه‌ای کوچک زندگی می‌کند، با گلایه از وضعیت بسیار بد آب می‌گوید: باید کسی به فکر مردم این منطقه باشد که نیست. هر سال به ما قول می‌دهند که وضعیت را درست می‌کنند اما هیچ وقت این محله وضعیتش درست نمی‌شود و مردم همیشه در بدبختی و بی‌آبی زندگی می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: بیشتر ساعت‌های روز آب نداریم و معمولا ساعت ۱۲ یا یک شب آب وصل می‌شود. وقتی که آب وصل می‌شود، آب به خانه‌ها نمی‌رسد و مردم مجبور هستند که به سراغ لوله اصلی کوچه بروند و با بشکه آب پر کنند و به خانه ببرند. وضع زندگی خیلی بد است و باید فکری به حال ما شود.

در خیابان که گام برداری، مردمی را می‌بینی که بشکه‌های کوچک و بزرگ آب به دست دارند. رد لوله‌ها را که دنبال کنی به خانه‌هایی می‌رسی که اعضای آن، با یک تانکر آب در حیاط یا بالای بام خانه و با کمترین امکانات زندگی می‌کنند، چیزی شبیه هیچ.

بی‌آبی ما را کلافه کرده است

حسین یکی دیگر از ساکنان این خیابان است. می‌گوید بی‌آبی کلافه‌اش کرده است و نمی‌داند باید از این شرایط به کجا شکایت کند. "شاید مردمی که در روستاها زندگی می‌کنند وضعیتی بهتر از ما داشته باشند که مثلا در شهر زندگی می‌کنیم. هر کسی که می‌آید فقط به ما قول می‌دهد اما هیچ‌وقت مشکلات درست نمی‌شوند."

او با گلایه از کیفیت آب ادامه می‌دهد: برای آب شرب مجبور هستیم تا آب تصفیه از مغازه خریداری کنیم و اندک آبی هم که از لوله می‌آید آنقدر بد و بی‌کیفیت است که نمی‌شود از آن استفاده کرد. وضعیت آب افتضاح است و باید برای این محله و مشکل آب فکری شود زیرا مردم از این شرایط خسته شده‌اند و دیگر نمی‌توانند به این شکل زندگی کنند.

وضعیت زندگی ما اصلا خوب نیست

ننه مریم یکی دیگر از ساکنان محله و نابینا است که یک فرزند معلول دارد. او می‌گوید از این بی‌آبی خسته شده و نمی‌داند باید با این شرایط چه کار کند. همه دارایی‌اش یک خانه محقر کوچک و یک بشکه آب است، بشکه‌ای که فقط آب درون آن برای ننه مریم است و صاحب بشکه هم شخص دیگری است.

ننه مریم می‌گوید: هیچ چیزی برای زندگی ندارم و باید ساعت‌ها منتظر بمانم تا یکی از همسایه‌ها به کمکم بیاید و بشکه‌ای که از خودم هم نیست را پر از آب کند، چون حتی توان ندارم تا در صف بایستم و آب به خانه بیاورم. وضع مالی خوبی ندارم برای خریدن آب تصفیه هم مشکل دارم. باید کسی به فکر ما باشد زیرا وضعیت زندگی ما اصلا خوب نیست.

وعده آبفا برای آبرسانی

احمد باقری، قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: برای خیابان یک فرعی منطقه حصیرآباد اهواز ۲۰۰ متر لوله‌گذاری انجام شده و در این زمینه کار اجرای ۷۵ فقره انشعاب آب نیز به اتمام رسیده است. با توجه به ارتفاع منطقه و شرایط حاکم بر این خیابان، پیش‌بینی این بود که کار آبرسانی حدود ۲ ماه به طول بیانجامد اما در مدت ۱۰ روز کار لوله‌گذاری به اتمام رسید.

وی افزود: با نصب یک پمپ در ابتدای مسیر و برقدار کردن آن برای پمپاژ آب به خانه‌ها، مشکل آب این خیابان حل خواهد شد و اجرای آن نیز نهایتا ۵ روز زمان خواهد برد. تا ۵ روز آینده این خیابان دارای آب خواهد شد و مشکل مردم حل می‌شود.

جابجایی خانه‌ها تا یک سال آینده

باقری ادامه داد: حدود ۷۵ خانوار در این خیابان ساکن هستند و با اجرای لوله‌گذاری و نصب این پمپ، بیش از ۳۰۰ نفر تحت پوشش آب با کیفیت و استاندارد قرار خواهند گرفت. برای بحث جابه‌جایی این خانوارها نیز با توجه به اینکه گفته شده این خانه‌ها تا حدود یک سال آینده جابه‌جا می‌شوند، شرکت آبفا کار خود را برای حل مشکل آب خیابان انجام داد تا مشکل مردم در این مدت حل شود.

همچنین افشین حاتمی، مدیر شبکه آب شرکت آب و فاضلاب اهواز، با اشاره به وضعیت کلی منطقه حصیرآباد اهواز گفت: با توجه به فرسودگی بیش از ۵۰ درصد از شبکه توزیع آب اهواز و قرار گرفتن منطقه حصیرآباد در بافت فرسوده و قدیمی شهر اهواز و همچنین قرار گرفتن در ارتفاع، شاهد مشکلاتی در این منطقه هستیم.

وی افزود: تراکم جمعیت، تعدد انشعابات غیرمجاز و همچنین توپولوژی منطقه، مشکلات آبی را در حصیرآباد افزایش داده است اما با این وجود شرکت آبفای اهواز خدمات خود را از منطقه دریغ نکرده و در این زمینه ۱۱ دستگاه پمپ تقویت فشار در منطقه مستقر کرده است.

بیش از ۴۸ درصد آب اهواز هدر می‌رود

مدیر شبکه آب شرکت آبفا اهواز با بیان اینکه بیش از ۴۸ درصد هدررفت آب در اهواز وجود دارد، گفت: میزان تولید آب اهواز روزانه حدود ۷۵۰ هزار متر مکعب و میزان نیاز روزانه حدود ۳۹۰ هزار مکعب است. هدررفت آب در اهواز به دلیل انشعابات غیرمجاز، فرسودگی و شکستگی خطوط است و امیدواریم این مشکلات هرچه سریع‌تر مرتفع و مشکلات آب منطقه حصیرآباد نیز به سرعت حل شود.

با توجه به اینکه ساکنان خیابان یک فرعی حصیرآباد همچنان در این محله سکونت دارند و در خصوص جابه‌جایی آن‌ها نیز تاکنون تصمیم خاصی گرفته نشده است، باید دید که در ادامه، شرایط زندگی و تامین آب ساکنان این محله به چه شکل خواهد بود و در نهایت چه تصمیم و راهکاری برای حل مشکلات آن‌ها اتخاذ خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار