جراحی توده شکمی؛

خارج کردن توده 30 سانتیمتری به وزن 7.5 کیلوگرم از شکم خانم 27 ساله

تبریز(پانا) - توده 30 سانتیمتری به وزن 7.5 کیلوگرم از شکم خانم 27 ساله توسط تیم جراحی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) تبریز خارج شد.

کد مطلب: ۱۰۷۶۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
خارج کردن توده 30 سانتیمتری به وزن 7.5 کیلوگرم از شکم خانم 27 ساله

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز، بیمار خانم 27 ساله گراوید سه، با سابقه دو بار زایمان طبیعی قبلی با درد و بزرگی شکم به کلینیک آنکولوژی زنان بیمارستان الزهراء مراجعه کرده، در CT اسکن انجام شده توده حدود 28-27 سانتی متری solid cystic بدون آسیت و بدون لنفادنوپاتی گزارش شده بود که CA125= 84 بود. در معاینه شکم و لگن تا حد حاملگی ترم و تا زیر زایده گزیفوئید و زیر دنده ها پر و سفت بود.

بیمار در بخش آنکولوژی بستری و آماده عمل شد. پس از ورود به شکم با برش بزرگ Mid line توده سفت و solid 30 سانتیمتری کل فضای داخل شکم و لگن را پر کرده و تا زیر کبد و طحال ادامه داشت و روده ها را به بالا زده بود که منشاء آن از تخمدان راست بیمار بود و توده مزبور حدود 2.5 دور، دور پایه عروقی خود پیچ خورده بود.

(Torsion) که سالپنگوافورکتومی راست انجام شد و به Frozen section ارسال شد که نتیجه Ovarean border line Muscinus Tumor بود که به همین دلیل امنتکتومی و آپاندکتومی نیز انجام شد و بیمار روز سوم پس از جراحی با حال عمومی خوب مرخص شد. این جراحی توسط تیم جراحی به سرپرستی دکتر مریم واعظی فلوشیپ آنکولوژی زنان انجام شد.
توده های بوردرلاین موسینی تخمدان از شایعترین تومورهای اپی تلیالی تخمدان هستند که مشخصه آنها سایز بسیار بزرگ آنهاست که به همین دلیل علائم زیادی ایجاد می کنند و درمان این تومورها سالپنگوافورکتومی همان سمت و امنتکتومی و آپاندکتومی و سپس Followup است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار