در سنین بهره دهی و فعالیت افرا؛

عوارض دخانیات باعث اُفت نیروی کار سالم در جامعه می شود

قزوین (پانا) - به گفته کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، علاوه بر هزینه های اولیه ناشی از مصرف دخانیات و هزینه های درمانی بیماری های مرتبط با مصرف آن، عوارض دخانیات، عمدتا در سنین بهره دهی و فعالیت افراد بروز می کند و علاوه بر اینکه خانواده را از وجود نان آورشان محروم می کند؛ باعث اُفت نیروهای کار سالم در جامعه می شود.

کد مطلب: ۱۰۷۶۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد
عوارض دخانیات باعث اُفت نیروی کار سالم در جامعه می شود

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مهسا امامیه اظهار کرد: فردی که دخانیات مصرف می کند، اگر به سلامتی خود، خانواده و جامعه ای که در آن زندگی می کند، اهمیت دهد، می تواند با استفاده از روش هایی برای ترک مصرف دخانیات اقدام و البته احساس شادابی، سلامتی و عدم وابستگی را تجربه کند.

بازگشت، مشکل ترین مرحله ترک مصرف سیگار

این کارشناس سلامت روان با اذعان به اینکه در چهار مرحله ترک مصرف سیگار، مرحله "ابقا یا بازگشت"، مشکل ترین مرحله است، گفت: "مرحله تفکر سطحی"، اولین مرحله است که فرد به طور جدی به ترک مصرف سیگار نمی اندیشد، ولی در مرحله بعدی یعنی "تفکر و تصمیم گیری" فرد با تدوین برنامه در صدد ترک آن بر می آید.

امامیه، مرحله سوم ترک مصرف سیگار را "تصمیم گیری" دانست و افزود: در این مرحله، فرد انرژی و آمادگی لازم را دارد و تاریخ قطعی برای ترک خود انتخاب می کند.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان قزوین، آخرین مرحله را "ابقا یا بازگشت" دانست و گفت: این مشکل ترین مرحله است و در آن فرد، مصرف سیگار را ترک و یا دوباره آن را شروع می کند.

استفاده از باید و نبایدها، برای کمک به ترک مصرف سیگار

این کارشناس سلامت روان، آماده شدن برای ترک موفق مصرف سیگار را شامل مصرف نکردن سیگار در منزل، از بین بردن لوازم مصرف سیگار (زیرسیگاری و فندک) و پاکسازی اتومبیل از علائم مصرف سیگار (فندک و زیرسیگاری) دانست و گفت: فردی که قصد ترک مصرف سیگار را دارد، نباید به دیگران اجازه بدهد که در منزلش سیگار مصرف کنند؛ بوی سیگار را از لباس هایش و پرده های خانه، با شستن آن ها از بین ببرد؛ دندان هایش را جِرم گیری کند و مصرف چای و قهوه را قبل از ترک مصرف سیگار کم کند.

استراحت کافی، نوشیدن مایعات به خصوص آب و آب میوه‌، استفاده از خوراکی های جایگزین (تخمه‌، پسته‌، هویج و کشمش) دیگر مواردی است که به گفته امامیه می تواند به ترک سیگار کمک می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار