یک پزشک متخصص در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

چرا «مالیات بر دخانیات» در ایران کاهش می‌یابد

عبدالرحمان رستمیان: برخی کشورهای دنیا ۳ درصد از بودجه حاصل از دخانیات را در بخش سلامت هزینه می‌کنند

تهران (پانا) - یک فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه عوامل مضر و آسیب‌رسان و رفتارهای پرخطری که منجر به مصرف دخانیات می‌شود، نباید از سوی سیاست‌های کشور به ویژه نظام سلامت مورد حمایت قرار بگیرد، گفت هر سال به دلیل سیاست‌های غلطی که وجود دارد، مالیات بر دخانیات در ایران کم می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۷۶۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد
چرا «مالیات بر دخانیات» در ایران کاهش می‌یابد

عبدالرحمان رستمیان همزمان با روز جهانی مبارزه با دخانیات در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه منشا بسیاری از بیماری‌ها مصرف دخانیات است، گفت: «مصرف دخانیات منشا بسیاری از سرطان‌ها، پوکی استخوان، بیماری‌های خودایمن، بیماری‌های قلبی و عروقی است و مهم‌ترین عامل پیشگیری از این بیماری‌ها ترک دخانیات است.»

وی تاکید کرد: «عوامل مضر و آسیب‌رسان و رفتارهای پرخطری که منجر به مصرف دخانیات می‌شود، نباید از سوی سیاست‌های کشور به ویژه نظام سلامت مورد حمایت قرار بگیرد.»

ضرورت محدودسازی مصرف دخانیات در ایران

این فوق تخصص روماتولوژی با تاکید بر ضرورت محدودسازی مصرف دخانیات در کشور گفت: «باید محدودیت مصرف دخانیات در کشور ایجاد شود. در واقع یا اطلاعات مردم را باید افزایش داد تا به سمت مصرف دخانیات نروند و کاهش تقاضا صورت بگیرد یا دسترسی به دخانیات محدود شود. سازمان جهانی بهداشت، برنامه‌هایی را در این زمینه دنبال کرده است به عنوان مثال در اطراف مدارس در بسیاری از کشورها دسترسی به دخانیات وجود ندارد و عرضه سیگار به جوانان زیر 18 سال ممنوع است و مشمول جریمه می‌شود. از طرفی هزینه مالیات برای دخانیات افزایش یافته و برنامه‌های آموزشی نیز دنبال می‌شود. از مالیاتی که اخذ می‌شود نیز در بخش‌های آموزش و پرورش، نظام سلامت و ورزش هزینه می‌شود.»

یکی از ضعیف‌ترین مالیات‌های کشور در حوزه دخانیات است حتی در منطقه نیز پایین‌ترین میزان مالیات را داریم. برخی کشورها مالیات بر سیگاری که وضع کردند 10 تا 15 دلار است اما در ایران حتی به یک دلار هم نمی‌رسد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است هر قیمتی که سیگار دارد 70 درصد آن باید به سمت مالیات برود، این میزان در کشور ما زیر 20 درصد است

هر سال مالیات دخانیات در ایران کم می‌شود

وی درباره افزایش مالیات بر دخانیات در ایران گفت: «متاسفانه هر سال مالیات دخانیات در ایران کم می‌شود. به خاطر سیاست‌های غلطی که وجود دارد. باعث شده است که مالیات بر دخانیات کاهش یابد. در حالی که برخی کشورهای دنیا 3 درصد از بودجه خود را از دخانیات و عوارض مربوط به آن به دست می‌آورند چون کالای آسیب‌رسان است و مالیات آن در حوزه سلامت هزینه می‌شود اما در ایران مسئولان یا متوجه ضرر دخانیات نیستند یا اینکه نمی‌توانند لایحه‌ای علمی را به مجلس ارائه دهند تا مصوب شود. برخی نمایندگان مجلس هم به‌روز و علمی نیستند یا اینکه به کارخانه‌های سیگار وابستگی دارند.»

رستمیان تصریح کرد: «یکی از ضعیف‌ترین مالیات‌های کشور در حوزه دخانیات است حتی در منطقه نیز پایین‌ترین میزان مالیات را داریم. برخی کشورها مالیات بر سیگاری که وضع کردند 10 تا 15 دلار است اما در ایران حتی به یک دلار هم نمی‌رسد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است هر قیمتی که سیگار دارد 70 درصد آن باید به سمت مالیات برود، این میزان در کشور ما زیر 20 درصد است.»

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «ایران از نظر علم پزشکی از بسیاری کشورها پیشرفته‌تر است اما مالیات بر دخانیات به دلیل نفوذ کارخانه‌‌داران سیگار در سیاست‌های کشور، پایین است. انتظار می‌رود مجلس موضوع افزایش مالیات بر دخانیات را به طور جدی دنبال کند تا مردم بدانند چه کسانی از کاهش مالیات بر دخانیات سود می‌برند و اجازه نمی‌دهند مالیات بر دخانیات افزایش یابد.»

افزایش مالیات بر دخانیات در حوزه سلامت هزینه شود

وی با تاکید بر اینکه افزایش مالیات بر دخانیات باید در حوزه سلامت هزینه شود، گفت: «جایگزین کشت توتون باید محصولات سلامت محور باشد چون توتون و دخانیات هزینه‌ بیماری در کشور را افزایش می‌دهد و امیدواریم نهادهای تصمیم گیرنده به این موضوع ورود کنند.»

رستمیان در پاسخ به این سوال که در قانون فروش نخی سیگار ممنوع است چرا این قانون اجرا نمی‌شود، توضیح داد: «در دنیا مراکزی که می‌خواهند سیگار بفروشند، باید مجوز بگیرند یعنی تقاضا می‌کنند و مجوز می‌گیرند اما در ایران این موضوع وجود ندارد و هر فروشگاه یا سوپرمارکتی ویترین سیگار ایجاد می‌کند و به یک منبع درآمد تبدیل شده است. در حالی که تبلیغ سیگار ممنوع است اما ویترین سیگار می‌زنند. وزارت صنایع مقصر است چون با ایجاد کارخانه‌های سیگار موافقت می‌کند. بسیاری از کشورها کارخانه تاسیس نمی‌کنند و برای تاسیس به ایران می‌آیند چون در ایران مالیات دخانیات کم است و وزارت صنایع هم نه بر توزیع نظارت دارد و نه تولید را محدود می‌کند.»

ترویج دانشکده‌های عاری از دخانیات در دانشگاه تهران

این پزشک با اشاره به ضرورت ترویج کاهش مصرف سیگار در فضای عمومی گفت: «کاری که در دانشگاه تهران در حال انجام آن هستیم ترویج دانشکده‌های عاری از دخانیات است. دنیا این کار را انجام داده است و بر روی مراکز عاری از دخانیات کار می‌کنند. ما هم در حال انجام این کار در دانشگاه تهران هستیم تا بتوانیم دانشکده‌های عاری از دخانیات را ترویج کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار