ملکی: تحقق اسناد بالادستی مهمترین رویکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در وضع کنونی است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد عملیاتی کردن اسناد بالادستی هدف اصلی اش از قبول این مسئولیت است.

کد مطلب: ۱۰۷۶۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: تحقق اسناد بالادستی مهمترین رویکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در وضع کنونی است

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسن ملکی در نشست شورای مدیران سازمان پژوهش با اشاره به ریاست حجت الاسلام علی ذوعلم در این سازمان و آرزوی توفیقات الهی و سلامتی برای او، گفت: «دیروز ذوعلم ریاست این سازمان را بر عهده داشت، امروز بنده مسئول هستم و فردا فرد دیگری در این مسند خواهد نشست. این یک پیام دارد و آن این است که این ابلاغ‌ها، مسئولیت‌ها و ریاست‌ها اصالت ندارد و اصل مسئله خدمتگزاری است. هرکسی مسئولیتی به دست گرفت توفیق داشته باشد خدمتی کند و قدم‌هایی را برای نیل به اهداف اصیل تعلیم و تربیت بردارد برنده است ولی اگر به میز و ریاست به عنوان هدف نگریست و از اصل موضوع غافل شد بازنده است.»

وی خطاب به اعضای شورای مدیران سازمان بیان کرد: «از شما به عنوان همکاران خودم انتظاراتی دارم که امیدوارم در تعامل با یکدیگر و با توافقات روی قواعد عمل، در این مسیر قدم برداریم. یک سوال پیش می‌آید و آن این است که چگونه مدیریت کنیم تا مدیریت نشویم؟ البته مدیریت شدن دو وجه دارد که وجه مثبت آن مدیریت شدن توسط مدیر بالادست است اما وجه منفی آن مدیریت شدن به وسیله مسایل عرصه مدیریت است که این نوع مدیریت از نظر من مذموم است.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی سپس مواردی را به عنوان اولویت‌های مد نظر مدیریت خود در این سازمان ارائه کرد که به شرح زیر است:

بر خدا توکل داشته باشیم: معتقدم زمانی در امور موفق می‌شویم که متوکل باشیم و استعانت از خدا را فراموش نکنیم. تلاش کنیم مدیریت خود را در طول تدبیر و مدیریت پروردگار متعال قرار دهیم.

متواضعانه عمل کنیم: در این بخش باید اخلاق اسلامی را در کنار مدیریت‌های خودمان قرار دهیم و احترام و کرامت انسانی رعایت کنیم.سعه صدر یکی از الزامات اصلی مدّیریت است.

عالمانه عمل کنیم: در همه امور به علم محتاجیم مانند علم تکنولوژی آموزشی، علم برنامه ریزی درسی و غیره. سوال مهمی که پیش می‌آید این است که شما به عنوان مدیران سازمان در بخش خودتان به کدام علم احتیاج دارید تا امور بهتر اداره شود.

هوشیارانه عمل کنیم: لزوماً دانایی هوشیاری نمی آورد.هوشیاری درک ظرافت‌هاست که دقت نظر آنها را کشف می‌کند ما باید در مسایل اعتقادی و مسایل اجتماعی و غیره خود را به ظریف کلی عادت دهیم.

یک مثال بزنم- شما می‌دانید کارخانه دین سازی دشمنان جهان اسلام اشّکال قّلابی و بدلی دین اسلام را برای ایجاد انحراف در ذهن جوانان درست کرده اند. اسلام آمریکایی که امام راحل (ره) متذکر شده اند از جمله آنهاست. از طرفی من و شما با متون آموزشی که خوراک فکری و تربیتی کودکان و نوجوانان است سروکارداریم. اگر هوشیار نباشیم چه بسا عمداً و یا سهواً تفکر انحرافی وارد متون شود و مانند یک سمّ آنها را مسموم کند. این یک حقیقتی است که نباید از آن غافل شد. گروه اندیشه ورز در حوزه های تربیت و یادگیری چه مختصاتی باید داشته باشند تا انحرافات را به درستی و به موقع ببینند. گاهی ورود این نوع کج بینی‌ها مثل حرکت یک مورچه سیاه در شب ظلمانی عمل می‌کند. دیدن آنها به بصیرت نیاز دارد لذا همه باید هوشیار باشیم و صرفاً به دانش خود غرهّ نشویم.

معیار مدارانه عمل کنیم: در هر بخشی نیازمند شاخص هستیم البته نوع شاخص متفاوت است وقتی از استاندارد کتب درسی صحبت به میان می‌آید منظور همین شاخص و معیار است.

اجتماعی عمل کنیم: از فردگرایی پرهیز کنیم. ما به عنوان مسئول باید روحیه اجتماعی خودمان را تقویت کنیم. بدیهی است که خیلی از کارها را فردی عمل می‌کنیم و از ایدئولوژی فردگرایانه باید شدیداً بپرهیزیم.

جامع عمل کنیم: از تک بعدی عمل کردن پرهیز کنیم. برنامه تک بعدی نتایجی ابتر خواهند داشت.

قانونی عمل کنیم: عمل به قانون نشانه بزرگی انسان است و هیچ کس و گروهی از قانون شکنی نفعی نبرده است.

قاطعانه و مهربان عمل کنیم: قاطعیت به موقع لازمه مدیریت کارآمد است البته قاطعیت را نباید با استبداد یکی گرفت. استبداد مذموم است ولی قاطعیت لازم است.

کارهایمان استمرار داشته باشد: با استمرار می‌توانیم آثار کارهای خود را نهادینه کنیم.

آرمان‌ها را فراموش نکنیم: آرمان‌ها به صورت مستقیم با برنامه درسی مارابطه دارد ما باید در امور واقع برنامه‌ها را با نگاه به آرمان‌ها بنگریم و تحلیل کنیم

فرایندی عمل کنیم: فرایندی عمل کردن مشکل گشاست و مقطعی و گسسته عمل کردن مشکل زاست.

حسن ملکی با اشاره به برخی جابجایی‌ها در این سازمان افزود: «به طور طبیعی هر مدیری براساس سلایق و اهداف خود تصمیم گیری کرده و دست به تغییرات می‌زند که بنده هم از این قاعده مستثنی نیستم. این تغییرات اصلا به معنی ضعف نفرات قبلی نیست چراکه آن عزیزان هم قطعا زحمات زیادی برای اعتلای این مجموعه کشیده اند لکن موقعیت های متفاوت به انسان‌های متفاوت نیاز دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار