مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز در گفتگو با پانا:

شبکه شاد یک ضرورت برای آموزش و پرورش بود

تبریز(پانا) - مدیر آموزش و پرورش ناحیه 4تبریز اعلام کرد فضای مجازی و شبکه اجتماعی دانش آموزان؛ مدرسه، معلم، اولیا و دانش آموزان را مشترکا درگیر درس کرده و از آن می‌توان به خوبی استفاده کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۶۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
شبکه شاد یک ضرورت برای آموزش و پرورش بود

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز گفت: همزمان با سراسر دنیا، کشور عزیزمان و به دنبال آن استان آذربایجان شرقی نیز گرفتار ویروس منحوس کرونا شد و در اوایل اسفند ماه مدارس به خاطر جلوگیری از گسترش این ویروس تعطیل شد.

وی ادامه داد: بلافاصله ناحیه ۴ تبریز نیز در فضای مجازی با تشکیل کلاسهای خود، شروع به آموزش کرد. رفع اشکالات و آموزش دانش آموزان از این طریق انجام گرفت و در جاهایی که امکان استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان نبود، راهبران آموزشی با ارائه درس نامه ها و برقراری ارتباط‌های تلفنی به دانش آموزان کمک می کردند.

ستاری خاطرنشان کرد: این کار تا زمانی که شبکه شاد راه اندازی شد و فعالیت‌ها در این شبکه پیگیری شد، ادامه یافت و اکنون بالای ۸۵ تا ۹۰ درصد دانش آموزان ناحیه ۴ تحت پوشش شبکه شاد هستند.

وی با اشاره به اینکه از ۲۷ اردیبهشت ماه مدارس برای رفع اشکال به صورت حضور اختیاری دانش آموزان بازگشایی شده است، افزود: عوامل اجرایی، دبیران و معلمان در مدرسه حضور داشته و ارائه خدمات آموزشی می‌کنند، ولی تاکنون فقط ۴ الی ۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس برای رفع اشکال حضور یافته اند و دلیل آن تدریس فقط ۲۰ درصد درس ها در شبکه شاد بوده است و ۸۰ درصد تدریس ها قبل از تعطیلی مدارس انجام گرفته بود.

این مقام مسئول با اعلام آمادگی آموزش و پرورش ناحیه ۴ برای برگزاری امتحانات گفت: امتحانات حضوری و مجازی در مقاطع مختلف برگزار می شود. در پایه های نهم و دوازدهم این امتحانات حضوری است و در راستای آن در پایه دوازدهم، نهایی است. ولی در پایه نهم هر مدرسه برای خود سوال تهیه می‌کند و آزمون هماهنگ نیست و فقط به خاطر اهمیت هدایت تحصیلی پایه نهم این امتحانات به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی افزود: تمهید مقدمات برای برگزاری این آزمونها با حفظ پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری در حوزه‌های اجرایی که قبلاً ۱۲ مورد بوده و اکنون برای رعایت فاصله گذاری به ۲۳ حوزه افزایش دادیم، انجام گرفته است.

ستاری ادامه داد: آماده اجرای امتحانات در حوزه های امتحانی هستیم و مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده برای تمام این حوزه‌ها تهیه شده است و هر روز بعد از امتحان ضدعفونی حوزه ها انجام خواهد شد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز گفت: بعد از ابتکار مدیر کل محترم آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در مورد طرح معلم فن یار، این کار شاخصی برای کشور شد تا دانش‌آموزان که به فضای مجازی دسترسی نداشته و امکانات مالی برای استفاده از این فضا را ندارند، توسط معلمان فن یار و با ارائه درسنامه یا تماس های تلفنی بتوانند از آموزشهای لازم بهرمند شوند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه هر کاری در ابتدا دشوار است گفت: شبکه اجتماعی یک ضرورت برای آموزش و پرورش بود و برای اطلاع رسانی و یا در قالب ارتباط با اولیا و دانش آموزان مورد نیاز بود. بیماری کرونا فرصتی شد تا این شبکه ایجاد شود. فضای مجازی که مدرسه، معلم، اولیا و دانش آموزان را درگیر کرده و از آن می‌توان به خوبی استفاده کرد.

ستاری با تاکید بر این که شبکه شاد یک برنامه مجازی جدید است، افزود: این شبکه نواقص زیادی دارد و می‌دانیم که املایی که نوشته نشود اشکالاتش مشخص نمی شود و امیدواریم به زودی اشکالات آن برطرف شده و تکمیل شود.

وی ادامه داد: زمان بازگشایی مدارس در سال بعد هنوز مشخص نیست و در کنار تمام این موضوعات، رسانه‌ای لازم است تا ارتباط بین همه حفظ شود و امیدواریم تمهیداتی پیش‌بینی شود تا اینترنت آن رایگان شده و حجم، پهنا و سرعت آن افزایش یابد و همه بتوانند از آن استفاده کنند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز با اشاره به اینکه امروزه باید استفاده از ارتباطات فرهنگ شود، گفت: ارتباطات وسیله است و نمی‌توان در را به روی آن بسته و اجازه ورود نداد. این یک شبکه تسهیل گر است.

وی ادامه داد: استفاده از اینترنت باید با آموزش صحیح و آگاهی بخشیدن به دانش آموزان از نحوه صحیح استفاده از فضای مجازی انجام گیرد.

ستاری با بیان اینکه در ناحیه ۴ تبریز، ۶۰ هزار دانش‌آموز وجود دارد افزود: نمی توان به خانه هر کدام از آنها رفت و درسنامه داد و ارتباط برقرار کرد. این شبکه بیشتر مشکلات ارتباطی را در این زمینه حل کرد. استفاده مفید و فرهنگ صحیح استفاده از آن باید با ایجاد زیرساخت‌های صحیح آموزش داده شود.

وی در ادامه به تامین نیروی انسانی و کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداخت و ادامه داد: ورودی های آموزش و پرورش از لحاظ نیروی انسانی فقط از دانشگاه فرهنگیان است و با خروجی ها یعنی بازنشستگان این دستگاه برابری نمی کند.

این مقام مسئول گفت: با تدابیر مدیرکل محترم استان، سال قبل کارآفرینی ایجاد شد و بالای ۱۵۰۰ نفر نیروی حق التدریس، جذب آموزش و پرورش شد و کمک زیادی در برطرف کردن نیروهای مورد نیاز این استان داشت.

ناحیه ۴ تبریز درسال تحصیلی جدید سعی می کند از طریق به کار گیری بازنشستگان، فول تایم برای معلمان و نیروهای جدید، کمبود نیروی انسانی خود را حل کند.

وی به اهمیت مدارس غیردولتی در ناحیه ۴ اشاره کرد و افزود: این مدارس در ناحیه ۴ بسیار فعال هستند و در ناحیه بالای ۲۸ هزار نفر در بخش غیردولتی دانش آموز وجود دارد.

ستاری گفت: اگر این مدارس نبودند، در مورد فضای آموزشی و نیروی انسانی بسیار با مشکل مواجه می‌شدیم. این مدارس جزو مدارس شاخص استان هستند. ولی در بحث کرونا این مدارس نیز به مشکل برخوردند و امیدواریم برای بیمه معلمان این مدارس، دولت حامی آنها باشد.

این مقام مسئول به تولید ماسک در کانون فرهنگی تربیتی یاغچیان و نیز در مدرسه ام البنین این ناحیه اشاره کرد و افزود: با استفاده از چرخهای موجود در این مکانها و با استفاده از کارگاهها تولید ماسک در این دو مرکز انجام می شود و بعد از استریل به نواحی دیگر و همینطور موکب شهدای آذربایجان اهدا می شود تا از این طریق در مناطق محروم پخش شود.

وی در پایان به مقام والای معلم اشاره کرد و گفت: ارزش و جایگاه معلم بیش از پیش مشخص شده است. ارزش معلمان بعد از آمدن کرونا به چشم خورد. آنها کارشان کمتر از خدمت مدافعان سلامت نیست و در این میان مردم متوجه شدند که تربیت دانش آموزان بسیار سخت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار