یک مدرس دانشگاه فرهنگیان: آموزش مجازی به خلاقیت دانش‌آموز کمک می‌کند

تهران (پانا) - برنامه «گفت‌وگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع آموزش در فضای مجازی و با حضور گلناز شفیعی کارشناس ادبیات عرب و دبیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران و محمد فقیری مدرس دانشگاه فرهنگیان به روی آنتن رفت. 

کد مطلب: ۱۰۷۵۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد
یک مدرس دانشگاه فرهنگیان: آموزش مجازی به خلاقیت دانش‌آموز کمک می‌کند

گلناز شفیعی با بیان اینکه حوزه آموزش اعم از دانش‌آموزان و معلمان به ناگهان در مسیر آموزش آنلاین یا مجازی قرار گرفت، گفت: آموزش مجازی که از اسفند ماه برقرار شد، بسیار برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان اهمیت داشت.

دبیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران اشاره کرد: در ایام آموزش مجازی معلمان تلاش کردند دانش‌آموزان را به چالش بکشند و آزمون‌های آنلاین را برگزار کردند هر چند دانش‌آموزان می‌توانستند از روی کتاب به سؤالات پاسخ دهند.

کارشناس ادبیات عرب با تأکید بر اینکه در ایام آموزش مجازی باید ذهن دانش‌آموزان را درگیر مسائل کند، عنوان کرد: در فروردین ماه این چالش رخ داد و بسیاری از همکاران فرهنگی توانستند، دانش‌آموزان را با خود همراه کنند.

محمد فقیری بیان کرد: با توجه به اینکه ممکن است به دلایل مختلف در آینده نیز مجبور به استفاده از روش‌های آنلاین در آموزش شویم، باید این موضوع را در دستور کار قرار دهیم و حتی اگر چالشی نیز وجود نداشته باشد، باید مانند کشورهای توسعه یافته ۲۵ درصد از آموزش خود را به فضای مجازی اختصاص دهیم.

وی با تأکید بر اینکه معلمان باید با چارچوب‌های آموزش آنلاین آشنا شوند، بیان کرد: اصطلاحات خاصی که در فضای مجازی وجود دارد باید از سوی معلمان مورد توجه قرار گیرد و در واقع دبیران هر درس به آن واژه‌ها و مفاهیم آن ‌ها تسلط داشته باشند.

وی افزود: معلم باید در فضای مجازی بتواند درس را خیلی خوب سازماندهی کند و این مهم نیازمند وجود نرم افزارهای تخصصی در این زمینه است. البته معلمان نیز باید آموزش لازم را ببینند.

مدرس دانشگاه فرهنگیان با اذعان به این مسئله که فواید آموزش آنلاین کمتر بیان شده است، عنوان کرد: یکی از فواید آن، مدیریت دانش فنی است یعنی درباره شیوه ارائه درس خود تحلیل و فکر می‌کند. همچنین در آموزش مجازی، دانش‌‌آموز مسئولیت پذیر شده است زیرا به صورت مشارکتی دانش تولید می‌شود.

فقیری با تصریح بر اینکه خلاقیت در آموزش مجازی بیشتر جلوه می‌کند، بیان کرد: استفاده از منابع آزاد که زمینه خلاقیت را افزایش می‌دهد، یکی از ویژگی‌های آموزش آنلاین و مجازی است و استاد دانشجو را مجبور نمی‌کند که همان کتاب کلاس را مرور کند و استاد به دانشجویان پروژه و تحقیق ارائه می‌دهد و به همین دلیل از آموزش مجازی با عنوان برنامه درسی باز یاد می‌کنند.

وی از درگیر شدن تمام حواس دانش‌آموز و دانشجو در آموزش آنلاین گفت و بیان کرد: سبک‌های مختلف دیداری، شنیداری و نوشتاری و جنبشی در آموزش آنلاین بیشتر درگیر می‌شود و دانش‌آموزانی که علاقه به یادگیری دارند در آموزش مجازی حواس‌شان جمع تر است.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: در آموزش مجازی حواس شنیداری و دیداری دانش‌آموزان بیشتر از زمان دیگر متمرکز بر درس است و این یک نکته مثبت برای آموزش‌های آنلاین محسوب می‌شود و به همین دلیل باید در آینده بخشی از شیوه آموزش را به آموزش مجازی اختصاص دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار