یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فردا افتتاح می‌شود

ترکیب هیات رئیسه سنی مجلس یازدهم: سیدرضا تقوی (رئیس) سیدمصطفی آقامیرسلیم (نایب رئیس)، روح‌الله نجابت (دبیر اول) و محسن فتحی (دبیر دوم)

تهران (پانا) - مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم ساعت ۸ صبح فردا چهارشنبه ۷خرداد 1399 با حضور رؤسای قوا برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۷۵۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد
یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فردا افتتاح می‌شود

مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه هفتم خرداد، ساعت ۸ صبح پس از تشکیل ریاست سنی مجلس به ریاست سیدرضا تقوی (متولد ۱۳۲۵ در دامغان و منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر) و با پیام مقام معظم رهبری که توسط حجت الاسلام‌والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر انقلاب قرائت می‌شود، آغاز خواهد شد.

هیات رئیسه سنی را چهار نفر تشکیل می‌دهند که دو نفر از مسن ترین نمایندگان منتخب به عنوان رئیس و نایب رئیس سنی و دو نفر از جوانترین منتخبان به عنوان دبیر اول و دوم انتخاب می‌شوند. اداره جلسه افتتاحیه و جلسات بعد تا زمان انتخابات هیات رئیسه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی برای تعیین اعضای شعب، توزیع اعتبار‌نامه‌ها بین شعب، برگزاری انتخابات هیات رئیسه و تمشیت امور اداری مجلس تا زمان انتخاب هیات رئیسه، از جمله وظایف هیات رئیسه سنی است. تعیین هیات رئیسه سنی بر عهده معاونت قوانین مجلس است.

در ادامه وزیر کشور گزارشی درباره برگزاری یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد کرد و سپس معاون اجرایی مجلس به ارائه گزارش درباره فعالیت‌های اجرایی صورت گرفته، خواهد پرداخت.

سپس مراسم تحلیف برگزار و در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جمع منتخبان مجلس و میهمانان شرکت‌کننده سخنرانی خواهد کرد.

به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت در چیدمان صندلی‌ها در مجلس، طبق گفته سخنگوی هیأت رئیسه مجلس دهم صندلی برخی از میهمانان از جمله معاونان پارلمانی قوا در جایگاه تماشاچیان تعبیه خواهد شد.

قرعه‌کشی شعب و تعیین حضور منتخبان در شعب‌های ۱۵ گانه از دیگر برنامه‌های روز افتتاحیه خواهد است و در پایان مراسم، منتخبان برای تجدید پیمان در مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حاضر می‌شوند.

بعد از جلسه افتتاحیه در اولین جلسه، بررسی اعتبارنامه‌ها آغاز خواهد شد و پس از اینکه بررسی اعتبارنامه‌ها به پایان رسید، نحوه حضور منتخبین در کمیسیون‌ها مشخص می‌شود و انتخاب هیأت رئیسه دائم مجلس شورای اسلامی برای دوره جدید برگزار خواهد شد.

براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی انتخاب هیأت رئیسه موقت در دومین جلسه علنی انجام خواهد شد و پس از قرائت گزارش کلیه شعب ۱۵ گانه و تصویب اعتبارنامه حداقل دو سوم نمایندگان، هیأت رئیسه موقت اقدام به انتخاب هیأت رئیسه دائم می‌کند.

هیات رئیسه دایمی در جلسه بعد از افتتاحیه مجلس یازدهم انتخاب می‌شود که با توجه به نظر و تصمیم هیات رئیسه سنی جلسه بعد روز پنجشنبه 8 خرداد یا یکشنبه 11 خرداد، جلسه بعد تشکیل خواهد شد.

همچنین صبح امروز غلامرضا نوری در نشست خبری آیین افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره تشریح برنامه‌های این مراسم گفت: «طبق قانون افتتاحیه مجلس یازدهم با حضور 276 نفر از منتخبین برگزار خواهد شد. در هر مراسم افتتاحیه عموماً از مهمانان عالی رتبه کشوری و لشگری دعوت به عمل می آمد، اما امسال به دلیل مسائل ناشی از بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، محدودیت هایی وجود دارد، از این رو شرمنده برخی از این میهمانان مانند اعضای هیات دولت، استانداران، پیشوایان مذاهب، اقلیت‌های دینی، علما، هنرمندان، ورزشکاران، نمایندگان صنوف و... هستیم.»

به گفته رئیس ستاد برگزاری آیین افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حضور در حرم مطهر حضرت امام راحل بنیانگذار انقلاب اسلامی که از برنامه‌های هر سال افتتاحیه بود، امسال به دلیل محدودیت‌های بهداشتی محقق نمی‌شود، از این رو پس از برگزاری جلسه، منتخبان در محوطه قوه مقننه با حضور در مزار شهدای گمنام با آرمان‌های امام راحل و شهدا تجدید میثاق خواهند کرد.

وی درباره ترکیب اعضای هیات رئیسه سنی گفت: «سیدرضا تقوی منتخب مردم تهران به عنوان رئیس، سیدمصطفی آقامیرسلیم منتخب مردم تهران به عنوان نایب رئیس، روح الله نجابت منتخب مردم شیراز به عنوان دبیر اول و محسن فتحی منتخب مردم سنندج به عنوان دبیر دوم از جمله اعضای هیات رئیسه سنی به شمار می‌روند.»

معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری جلسه افتتاحیه دوره یازدهم طبق پروتکل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: «با توجه به برگزاری جلسات با حضور وزیر بهداشت و نمایندگان این وزارتخانه، مکان‌هایی برای انجام تست کرونای منتخبین مجلس یازدهم در سراسر کشور مشخص شده و تمامی این افراد این تست را انجام داده‌اند که بر این اساس مشکل خاصی وجود نداشته است.»

متن سوگند نمایندگان به شرح زیر است:

«بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏ من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار