در گفت‌وگو با پانا؛

جعفرپور: نمایندگان مجلس یازدهم با نگاه ملی نه جناحی وارد شوند

تصویر منفی ایجاد کردن از مجلس دهم جفا است/ تخریب و توهین به مجلس نوعی انتقام‌گیری و گاهی لودگی‌ است/ فضای مجازی و نحوه مدیریت صداوسیما پرچالش‌ترین موضوعات کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بود

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم ضمن اعلام مهمترین اقدامات این کمیسیون در چهار سال اخیر، از انتقادها و توهین‌هایی که به نمایندگان مجلس دهم زده می‌شود گلایه و تاکید کرد این اقدامات نه تنها هیچ کمکی به کشور نمی‌کند بلکه نوعی انتقام‌گیری و گاهی لودگی‌هایی است.

کد مطلب: ۱۰۷۵۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد
جعفرپور: نمایندگان مجلس یازدهم با نگاه ملی نه جناحی وارد شوند

جمشید جعفرپور در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا به مهترین اقدامات این کمیسیون در طی چهارسال فعالیت مجلس دهم اشاره کرد و گفت: «این کمیسیون برای انجام وظایفی در حوزه فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صداوسیما و ارتباطات جمعی، تربیت‌بدنی، جوانان، زنان و خانواده در مجلس دهم تشکیل شد. در کمیسیون فرهنگی مجلس دهم تقریبا از هر دو حزب اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود داشتند و همین موضوع منجر شد تا موضوعاتی که مطرح می‌شود به صورت چالشی اجرا شود و تمام ابعاد فرهنگی و هنری جامعه مورد بررسی قرار گرفته و خروجی‌های این نشست‌ها به صحن علنی می‌رفت، با رعایت نکات متفاوت به نتیجه می‌رسید.»

وی ادامه داد: «لایحه و اهداف اختیارات ورزش و جوانان یکی از این خروجی‌هاست و طرح مدیریت سازمان صدا و سینما که به صحن نرفت اما به هیات رئیسه فرستاده شد که امیدوارم در مجلس یازدهم کمیسیون فرهنگی این موضوع را پیگیری کند. طرح تفکیک کمیته ملی پارالمپیک از المپیک که در کمیسیون اجتماعی مجلس نهم به تصویب رسید و به هیئت رئیسه آن مجلس نیز ابلاغ شد، امکان طرح در صحن علنی را پیدا نکرد و به همین دلیل در مجلس دهم بررسی این موضوع به کمیسیون فرهنگی ابلاغ شد چراکه پیگیری موضوعات ورزشی در اختیار این کمیسیون است. ماده واحده این طرح با اعمال پیشنهاداتی به تصویب کمیسیون فرهنگی مجلس دهم رسید و مقرر شد یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی ناظر مجلس در کمیته ملی المپیک شود.»

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم اضافه کرد: «تحقیق و تفحص از منابع و مصارف و نظام مدیریت شرکت‌های فرهنگی و ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان در ۱۰ سال گذشته و با عنوان فرعی تحقیق و تفحص از عملکرد دو باشگاه ورزشی فرهنگی پیروزی و استقلال در صحن علنی به تصویب رسید. طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده دارای ٥٥ ماده است که پس از تصویب کلیات آن با اختیار هیئت‌ رئیسه مجلس به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع شد تا با تشکیل کارگروهی در این کمیسیون، بررسی بیشتری روی آن صورت گیرد. در جریان بررسی این طرح، اکثر مخالفان معتقد بودند که این طرح دارای بار مالی است و شورای نگهبان از آن ایراد می‌گیرد. جدای از همه انتقاداتی که بر این طرح وارد شد، ماده ۲۹آن یک سری مشوق‌هایی برای ازدواج دختران زیر ۲۰ سال و پسران زیر ۲۲ سال تعیین کرده و روی آن اصلاحیه‌ای زدیم که خوشبختانه اصلاحیه در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت و تصویب شد؛ از آنجا که کف سنی برای ازدواج زیر ۲۰ سال تعیین نشده بود، خواستیم فارغ از جنسیت به افرادی که زیر ۱۵تا ۲۰ سال ازدواج می‌کنند، این مشوق‌ها داده شود.»

افزایش وام ازدواج از 30 به 50 میلیون تومان/ تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت‌خانه

وی گفت: «در کمیسیون فرهنگی وام ازدواج از ۳۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان پیشنهاد داده شد و بازپرداخت پنج ساله به هفت سال افزایش پیدا کرد و سال ۹۹ وام ازدواج به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. سازمان میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیشترین آراء در صحن علنی به وزارتخانه تبدیل شد و این در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تشکیل کمیته فضای مجازی یکی از اقدامات پررنگ کمیسیون فرهنگی بود که با رشد تکنولوژی و گستردگی ارتباطات از طریق فضای مجازی باید مشکلات و ایمنی این فضا هم مهیا می‌شد بر همین اساس کمیسیون فرهنگی خلاهای قانون یا قوانین ناقص، به ویژه در حوزه شبکه‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار داد و حتی کمیته فضای مجازی تشکیل شده و چندین موضوع در دستور کار این کمیته قرار گرفت که امیدوارم که مجلس یازدهم در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام دهند.»

جعفرپور ادامه داد: «کمیسیون فرهنگی مجلس دهم البته موضوعات مختلف دیگری از قبیل طرح نظام صنفی هنرمندان ایران، موضوع مالکیت فکری در تولید آثار هنری، قانون تسهیل ازدواج، طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده و ... را بررسی و مصوب کرد و سعی کرد مطابق با نیاز و شرایط جامعه، در حوزه فرهنگ، از معضلات فرهنگی بکاهد.»

فضای مجازی و نحوه مدیریت صداوسیما پرچالش‌ترین موضوعات کمیسیون فرهنگی مجلس دهم

نماینده مردم لارستان در مجلس دهم موضوع وظایف و نحوه مدیریت سازمان صدا وسیما را یکی از موضوعات پرچالش کمیسیون فرهنگی عنوان کرد و گفت: «همچنین موضوع فضای مجازی یکی دیگر از موضوعات چالشی این کمیسیون بود؛ در این زمینه موضوع حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در دستور قرار گرفت. مقدمات کار انجام شد ولی به صحن مجلس نرسید. غیر از این لایحه وظایف و اختیارات وزارت ورزش هم موضوع پربحثی بود که خوشبختانه این لایحه به صحن رسید و از سوی نمایندگان ملت تصویب شد.»

وی آخرین اقدام این کمیسیون در مجلس دهم را تحقیق و تفحص از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اعلام کرد و افزود: «طرح این اقدام در کمیسیون فرهنگی قرائت و به قوه قضاییه ارجاع شد.»

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در این مدت و در طول بررسی موضوعات حساس فرهنگی از قبیل فضای مجازی، تحقیق و تفحص از باشگاه‌ها و ... هیچ فشاری از بیرون به نمایندگان تحمیل نشد، گفت: «در طی این تحقیق و تفحص از باشگاه‌ها به ضعف‌های مهمی رسیدیم از جمله اینکه این باشگاه‌ها از بنیه حقوقی خوبی برخوردار نبودند و مشاور حقوقی خوبی نداشتند. علت همه جریمه‌های باشگاه‌ها هم همین بوده است.»

جمشید جعفرپور با بیان اینکه متاسفانه گاهی در فضای مجازی بین نقد و انتقام‌گیری و توهین را قاطی می‌کنیم، تاکید کرد: «منکر ضعف مجلس دهم نیستیم و گاهی ضعف‌هایی داشته است منتها گاهی با الفاظ بسیار رکیک و الفاظ توهین‌آمیز طوری مجلس را که یک رکن است و در راس امور باید باشد، چنان تحقیر و تخریب می‌کنند که واقعا هیچ کمکی به کشور نه نتها نمی‌کند بلکه نوعی انتقام‌گیری و گاهی لودگی‌هایی است. حرف‌های دروغ، برخی از تصاویری که اصلا ربطی به مجلس دهم نداشته و ... بیایند این‌ها را به اسم مجلس دهم جا بزنند، صحیح نیست. یا نمایندگانی که زحمت زیاد کشیده‌اند را افرادی نشان می‌دهند که همیشه در حال چرت زدن هستند. برای افرادی ناآشنا و برای کسانی که در درون این سیستم نیستند باعث وهن و تحقیر یک قوه مهم کشور را فراهم بیاورند. به همین خاطر گلایه‌های علی لاریجانی در روز آخر مجلس بسیار به جا بود. اینگونه تصویرسازی از مجلس که یک مجلس بی‌خاصیت، یک مجلسی که پول‌های کلان می‌گیرند، حقوق‌های چند ده میلیونی می‌گیرند و ... این صحیح نیست، اولا برخی از این‌ها دروغ و برخی دیگر هم نادقیق است. تصویر منفی ایجاد کردن از مجلس دهم جفا است.»

وی علی لاریجانی را فردی نتیجه‌گرا دانست و گفت: «تمام تلاش ایشان این بود که از دل چالش‌های میان نمایندگان و فراکسیون‌ها یک خروجی خوب پیدا کند. روحیه عملگرایی ایشان روحیه‌ای است که به آن نیاز داریم. مجلس باید تمام‌کننده باشد، مجلس جای بحث‌های فلسفی نیست. ایشان به خوبی مجلس را مدیریت می‌کرد.»

نماینده مردم لارستان در مجلس دهم خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم گفت: «توصیه می‌کنیم نمایندگان مجلس یازدهم به اولویت‌های کشور یعنی امور اقتصادی و مقابله با تحریم‌ها در سالی که به عنوان جهش تولید نام‌گذاری شده است، بپردازند، در کنار اینکه باید اولویت فرهنگی هم فراموش نشود. حتما افراد آگاهی در مجلس یازدهم هستند که منافع ملی برایشان بر منافع جناحی ترجیح دارد، امیدوارم با این نگاه ورود پیدا کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار