حکیم‌زاده: ارزشیابی دوره ابتدایی همانند سال‌های گذشته توصیفی است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد معلم بر اساس ارزیابی خود از یادگیری دانش‌آموزان، به مدیر مدرسه گزارش ارائه می‌دهد و شورای مدرسه درباره زمان امتحانات تصمیم‌گیری می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۷۵۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
حکیم‌زاده: ارزشیابی دوره ابتدایی همانند سال‌های گذشته توصیفی است

به گزارش صدا و سیما، رضوان حکیم‌زاده گفت: «آنچه برای ما مهم است این است که دانش‌آموزان همه محتوا را دریافت کنند و مطالب درسی را آموخته باشند.»

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه درباره کلاس اولی‌ها حساسیت بیشتری داریم، متذکر شد: «در دستورالعمل یک بند خاص برای آن‌ها در نظر گرفتیم تا علاوه بر ارزیابی که معلم انجام می‌دهد و این ارزیابی باید به صورت کتبی باشد تا دانش‌آموز بتواند حروف را بنویسد و بشناسند، مدیر مدرسه هم باید آن را تایید کند.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «هر زمان معلمان تشخیص دهند یادگیری دانش‌آموزان به اتمام رسیده است، می‌توانند نتایج ارزشیابی را در کارنامه آن‌ها ثبت کنند.»

ارزشیابی دوره ابتدایی همانند سال‌های گذشته توصیفی است

وی درباره ارزشیابی دانش‌آموزان دوره ابتدایی، افزود: «ارزشیابی دوره ابتدایی همانند سال‌های گذشته توصیفی است البته امسال امتحان هماهنگ پایه ششم برگزار نمی‌شود و از سال‌های گذشته به این امتحان هماهنگ اعتراض بود.»

وی افزود: «شیوه نامه‌ای به مدارس ارسال کردیم که معلم باید آن را برای تمام دانش‌آموزانش تکمیل کند و به صورت خاص برای دانش‌آموزان کلاس اول دبستان علاوه بر معلم، مدیر مدرسه هم باید نظارت کند تا این اطمینان حاصل شود، دانش‌آموز مهارت‌های اولیه را فرا گرفته است.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «برگه‌ای برای هر دانش‌آموز پیش بینی شده است تا مشخص شود از چه روش‌هایی برای آموزش استفاده کرده است، آیا به صورت مجازی بوده یا از تلویزیون و سایر موارد استفاده کرده است.»

وی با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی موضوع اصلی یادگیری دانش‌آموزان است و باید این اطمینان حاصل شود که تمام دانش‌آموزان به آموزش دسترسی داشته‌اند، گفت: «اشکالات دانش‌آموزان باید جبران شود و برای آن‌هایی که به آموزش مجازی دسترسی نداشتند یا اشکالاتی در یادگیری دارند، برنامه مشخص طراحی تا بر اساس آن مشکلات دانش‌آموز برطرف شود.»

تاکید بر ارزیابی حضوری دانش‌آموزان اول ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: «امتحانات دوره ابتدایی حضوری نیست و تأکید ما این است برای کلاس اول با حضور دو یا سه نفر با حفظ پروتکل بهداشتی، به صورت حضوری برگزار شود، اما اگر با روش دیگری به اطمینان برسند دانش‌آموز از جهت نوشتاری و خواندنی مهارت لازم را کسب کرده است نیازی به ارزیابی حضوری نیست.»

برنامه تقویتی برای دبستانی‌ها

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری کلاس جبرانی برای دانش آموزان دوره ابتدایی در تابستان، گفت: «تابستان مدرسه نخواهیم داشت، در گفت‌وگو با شبکه آموزش برنامه‌های تابستانی برای دانش‌آموزان برای تقویت مهارت آن‌ها داریم همچنین برای کلاس اول دبستان و نوآموزان پیش دبستانی اگر بتوانیم برنامه‌های تقویتی خواهیم داشت.»

وی درباره زمان برگزاری امتحانات دوره‌های ابتدایی هم افزود: «در دوره ابتدایی ارزشیابی توصیفی و با محوریت معلم است یعنی هر زمان تشخیص دهند یادگیری دانش آموزان به اتمام رسیده است می‌توانند نتایج ارزشیابی را در کارنامه آن‌ها ثبت کنند. ارزشیابی دوره ابتدایی مجموعه‌ای از عملکرد کلاسی با محوریت معلم است.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همواره دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی سنجش آغازین دارند و مرور دروس قبلی انجام می‌شود، افزود: «تاکید خواهیم کردم کرد که این سنجش دقیقتر باشد. اگر دانش‌آموزان نیاز دارند که زمانی برای جبران کمبود‌های یادگیری برای پایه گذشته داشته باشند آن را هم اختصاص دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار