دانشگاه‌های بزرگ برای امتحانات پایان‌ترم چه تصمیمی گرفتند؟

تهران (پانا) - کمتر از یک‌ماه به پایان نیمسال دوم تحصیلی دانشگاه‌ها‌ باقی مانده است و برنامه امتحانی پایان ترم اغلب مراکز دانشگاهی مشخص شده است.

کد مطلب: ۱۰۷۵۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاه‌های بزرگ برای امتحانات پایان‌ترم چه تصمیمی گرفتند؟

در پی تداوم شیوع ویروس کرونا و آغاز حضوری شدن دانشگاه‌ها از 17 خردادماه، بسیاری از دانشگاه‌ها با توجه به تداوم این شرایط، برنامه خود را برای برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان اعلام کردند و بسیاری از دانشگاه‌ها نیز هنوز در این زمینه تصمیم‌گیری نکرده‌اند.

نحوه برگزاری امتحانات منوط به اعلام ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا است. روز گذشته، ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا دستورالعمل بهداشتی حضور دانشجویان را اعلام کرد که بر اساس این شیوه‌نامه بیشترین زمان حضور در هر کلاس باید یک ساعت باشد. کاهش مواجهه چهره به چهره و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و استفاده از ویدئو کنفرانس برای برگزاری جلسات نیز از موارد تاکید شده در این شیوه‌نامه بهداشتی ستاد مقابله با کرونا است. البته هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل برگزاری امتحانات پایان ترم را به وزارتخانه‌های بهداشت و علوم اعلام نکرده است.

اما در این میان طی روزهای اخیر برخی دانشگاه‌های بزرگ زمان برگزاری امتحانات پایان ترم خود را اعلام کردند، ولی اغلب آنها چگونگی برگزاری امتحانات (حضوری یا مجازی) را منوط به تصمیم ستاد مقابله با کرونا دانسته‌اند. البته گمانه زنی‌ها برای چگونگی برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان ادامه دارد ولی در نهایت تصمیم بر عهده ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا است.

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی زمان برگزاری امتحانات نهایی پایان ترم را از ۷ تا ۱۸ تیرماه برگزار خواهد کرد. این دانشگاه ۳ مدل را برای برگزاری امتحانات در نظر گرفته است. روش نخست، برگزاری آزمون پایانی از طریق بخش آزمون‌ساز سامانه آموزش مجازی دانشگاه که با استفاده از انواع سؤال‌های چندگزینه‌ای (تستی) و تشریحی برای تمامی دروس، برگزار می‌شود. روش دوم، آزمون پایانی در خانه (کتاب باز) است. در این روش، به تشخیص استاد درس و طرح سؤال‌های تشریحی و تحلیلی باز پاسخ، آموخته‌های دانشجویان با ارائه سؤالات به آنها و دریافت پاسخ‌ها در مهلت مشخص، سنجیده می‌شود و در روش سوم نیز آزمون کیفی مبتنی بر فعالیت‌های پژوهشی و کارپوشه، به همراه مستندات، در نظر گرفته شده است.

البته شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی هفته گذشته در گفت‌وگو با پانا گفت که این دانشگاه منتظر تصمیم نهایی وزارت علوم مبنی بر حضوری بودن یا غیرحضوری بودن امتحانات پایان ترم است اما اگر الزام نباشد، امتحانات به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور نیز اعلام کرده است که آزمون‌های پایان نیمسال جاری این دانشگاه به علت شیوع بیماری کرونا، غیرحضوری خواهد بود. بر اساس دستورالعمل اجرایی ارزشیابی‌های پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ دانشگاه پیام نور امتحانات این دانشگاه از ۱۸ خرداد شروع می شود و تا ۱۰ تیرماه ۹۹ ادامه خواهد داشت.

دانشگاه شهید بهشتی

پایان کلاس‌های آموزشی در دانشگاه شهید بهشتی روز چهارشنبه ۴ تیرماه اعلام شده است و بازه زمانی امتحانات دروس نظری نیز از ۷ تا ۲۱ تیر خواهد بود. این دانشگاه هنوز تصمیم نهایی خود را درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم اعلام نکرده است.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

معاونت آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر زمان پایان کلاس‌های دروس نظری را ۶ تیرماه اعلام کرده است. امتحانات این دانشگاه از ۷ تیرماه آغاز خواهد شد. طبق اعلام این معاونت اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه حضور دانشجویان را صادر کند، امتحانات طی ۲ هفته به پایان خواهد رسید اما در صورتی که تاکید شود به طور مثال دانشجویان باید به صورت محدود در دانشگاه حضور یابند، برگزاری امتحانات در طول ۴ هفته برگزار خواهد شد.

دانشگاه صنعتی شریف

براساس تقویم جدید آموزشی دانشگاه صنعتی شریف، پایان کلاس‌های درس در این دانشگاه روز اول تیرماه بوده و امتحانات پایان نیمسال نیز از ۷ تا ۲۶ همین ماه (تیر) برگزار خواهد شد. در اطلاعیه جدید این دانشگاه توضیحی درباره چگونگی و نحوه برگزاری امتحانات، ارائه نشده است.

دانشگاه خوارزمی

همچنین دانشگاه خوارزمی اعلام کرده است که با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا، تاریخ پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از ۲۱ خرداد به ۶ تیرماه تغییر یافت و زمان جدید برگزاری امتحانات نیز از ۱۴ تیر تا یکم مرداد ماه ۹۹ خواهد بود. محمدحسین عبداللهی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی گفت که براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، روند امتحانات را به صورت حضوری یا غیرحضوری تعیین خواهد شد.

دانشگاه علم و صنعت ایران

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت آخرین تغییرات تقویم آموزشی این دانشگاه را اعلام کرد و گفت: تصمیم بر این است که امتحانات به دو شیوه حضوری و غیر حضوری برگزار شود. ابوالفضل واحدی با اشاره به تصمیمات جدید دانشگاه درباره تقویم آموزشی نیمسال دوم ۹۸-۹۹ گفت: براساس تقویم جدید و به دلیل افزایش فرجه برای دانشجویان، امتحانات کلیه مقاطع تحصیلی و زیر نظام‌ها اعم از روزانه، نوبت دوم، پردیس و مجازی یک هفته به تعویق افتاد؛ یعنی تاریخ آغاز امتحانات پایان ترم از ۲۴ خرداد به ۳۱ خرداد موکول شد.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت درباره نحوه برگزاری امتحانات نیز توضیح داد: تصمیم بر این است که امتحانات به دو شیوه حضوری و غیر حضوری برگزار شود؛ برگزاری غیر حضوری امتحانات یک سری الزامات دارد؛ نخست اینکه اساتید اعلام آمادگی کنند، همچنین استاد ارزیابی‌های مستمری در طول ترم انجام داده باشد و یا در حین کلاس مجازی سوالات شفاهی از دانشجویان پرسیده باشد؛ یعنی در مجموع بدانیم که در صورت گرفتن امتحان غیرحضوری، ارزیابی‌ها از دانشجویان عادلانه خواهد بود، در غیر این صورت امتحان حضوری خواهد بود.

دانشگاه تهران

دانشگاه تهران نیز درباره فرایند امتحانات نیمسال تحصیلی جاری دانشجویان اعلام کرد: ارائه دروس نظری نیمسال جاری بر اساس تقویم آموزشی کماکان به صورت الکترونیکی ادامه خواهد یافت. با توجه به شرایط خاص به وجود آمده، آخرین روز تشکیل کلاس‌های نظری در این نیمسال با تمدید دو هفته نسبت به تقویم آموزشی قبلی و شروع امتحانات از تاریخ 7 تیر خواهد بود. این دانشگاه نیز زمانبندی و چگونگی برگزاری و حضور دانشجویان برای شرکت در آزمون‌ها را منوط به نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد.

دانشگاه تربیت مدرس

امور آموزش دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد که پیشنهادات مختلفی در خصوص نحوه ارزیابی و امتحانات پایان ترم دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس مطرح شده است و این پیشنهادات در شورای آموزشی دانشگاه بررسی خواهد شد. طبق اعلام آموزش این دانشگاه، کلاس‌های پایانی ترم جاری دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس چهارشنبه، ۱۱ تیر ماه به پایان می‌رسد و ارزشیابی دروس آموزشی از شنبه ۳۱ خرداد آغاز می‌شود و تا ۱۱ تیر ادامه دارد. امتحانات دروس مدرسی تربیت مدرس نیز از شنبه ۱۴ تیر ماه آغاز می‌شود و تا ۱۹ تیر ادامه دارد. همچنین امتحانات دروس تخصصی دانشجویان دانشگاه از شنبه ۲۱ تیر ماه آغاز می‌شود و تا چهارشنبه ۸ مرداد ادامه دارد.

دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد نیز زمان امتحانات پایان ترم را از ۲۴ خرداد تا ۱۳ تیر به مدت سه هفته اعلام کرد. جواد علمایی مسئول ستاد مرکزی آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به زمان برگزاری امتحانات پایان ترم نیمسال جاری دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بر اساس مصوبات جلسه امروز هیأت رئیسه دانشگاه، کلاس‌های آموزشی و جبرانی دانشگاه تا ۱۷ خرداد به صورت مجازی ادامه خواهد داشت و پس از آن دانشجویان یک هفته برای آماده‌سازی حضور در امتحانات، فرجه خواهند داشت. البته چندی پیش، محمدمهدی طهرانچی در ارتباط زنده با شبکه خبر با اشاره به چگونگی برگزاری امتحانات پایان ترم جاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، تأکید کرد: «اگرچه در مواجهه با ویروس کرونا، با رخدادهای نامشخصی روبرو هستیم، ولی بنا بر این است که امتحانات پایان ترم جاری به صورت حضوری برگزار شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار