در گفت‌وگو با پانا؛

سلیمی: افرادی با عملکرد مشخص باید رئیس مجلس شوند

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در دوره دهم با اشاره به برخی از اقدامات این کمیسیون طی چهار سال مجلس، توصیه‌هایی هم به نمایندگان مجلس یازدهم داشت.

کد مطلب: ۱۰۷۵۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد
سلیمی: افرادی با عملکرد مشخص باید رئیس مجلس شوند

اصغر سلیمی درباره مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس هم به خبرنگار پانا گفت: «لایحه جامع مدیریت بحران یکی از اقدامات مهم این کمیسیون بود که پیش از این در چند مجلس مطرح شده و اما به نتیجه نرسیده بود و در نهایت در کمیسیون امور داخلی مجلس دهم به تصویب رسید. به لحاظ شرایط کشورمان و بحران‌هایی که دامن‌گیر آن می‌شود، نیاز بود تا قانون جامع و کاملی در این باره داشته باشیم تا وظایف و مسئولیت و اعتبارات به تناسب تقسیم شود که در کمیسیون امور داخلی مجلس دهم این اقدام انجام شد.»

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی به اقدامات این کمیسیون در حوزه انتخابات هم اشار کرد و گفت: «کمیسیون جلسات بسیاری برای بررسی قانون انتخابات گذاشت و بارها آن را اصلاح کرد اما در نهایت رد شد؛ با این حال لایحه جامع انتخابات که به دلیل تأخیر در دولت باعث شد نمایندگان طرحی در این باره ارائه کنند، باید در مجلس آتی پیگیری شود.»

وی افزود: «لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز یکی از مهم‌ترین اقدامات این کمیسیون بود که با تشکیل کمیسیون مشترک اقدامات لازم برای بررسی آن انجام و در نهایت در صحن تصویب و مورد تأیید شورای نگهبان واقع شد. شهرداری‌ها همواره به لحاظ درآمدی دچار مشکل بودند و حتی نمی‌توانستند حقوق پرسنل خود را پرداخت کنند اما با این لایحه مسیرهایی برای درآمدزایی پایدار برای آن‌ها ایجاد شد تا بتوانند از طرق ملی، استانی و شهرستانی مثل عوارض‌ها و مالیات‌ها، سهمی داشته باشند.»

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در دوره دهم به اصلاح قانون احزاب هم اشاره کرد و گفت: «قانون احزاب و خانه احزاب در کمیسیون امور داخلی مجلس دهم مورد اصلاح قرار گرفت و دریافت پروانه از سوی احزاب تسهیل و فعالیت‌های احزاب نیز قانونمند شد.»

وی گفت: «یکی از پربحث‌شدن موضوعات در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، موضوع استانی‌شدن انتخابات و بحث‌های میان موافقان و مخالفان بود. حدود شش بار اصلاحیه در بحث استانی‌شدن انتخابات بین صحن و کمیسیون صورت گرفت. متأسفانه همه زحماتی که در این زمینه کشیده شد به خاطر استانی‌بودن به سرانجام نرسید و رد شد.»

لاریجانی تنها کسی بود که توانست در مجلس دهم موازنه برقرار کند

سلیمی درباره ۴ سال ریاست علی لاریجانی بر مجلس دهم نیز تاکید کرد: «با توجه به ترکیب مجلس دهم که یکدست نبود و اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و مستقلین در حد و اندازه‌ای نبودند که هر کدام بتوانند به تنهایی تاثیری بگذارند، بنابراین تنها کسی که می‌توانست بین این گرایش‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس موازنه‌ای را ایجاد کند، دکتر لاریجانی بود که با تجربه و اخلاق، منش و صبری که داشتند توانستند مجلس را به خوبی اداره کنند. ایشان به لحاظ وجهه ملی و بین‌المللی هم شخصیتی جاافتاده و مورد احترامی بودند.»

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دهم در ادامه توصیه‌هایی به منتخبان مجلس یازدهم نیز داشت. وی گفت: «من به مجلس یازدهم توصیه می‌کنم دعواهایی که درباره تقسیم پست‌های هیات رئیسه و کمیسسون‌ها دارند را شاهد نباشیم. اگر هدف خدمت است این پست‌ها زیاد اهمیتی ندارند. با توجه به شعارهای منتخبان مجلس از قبیل عدالت‌محوری و مبارزه با فساد و رانت و ... که ارائه کرده‌اند باید در حاشیه نمانند و اختلافات و‌ مسائل سیاسی را کنار بگذارند. مجلس باید بر روی چند موضوع مهم کار کارشناسی انجام دهد و متمرکز شود. یکی از این موضوعات می‌تواند مسکن باشد. اکنون در تهران ۸۰۰ هزار منزل مسکونی خالی داریم، که باید مشمول مالیات‌های سنگین شوند.»

سلیمی با بیان اینکه گرایش اصلاح‌طلبان و مستقلین تاثیر آنچنانی برای ریاست مجلس ندارند گفت: «ولی افرادی که عملکرد مشخصی داشته‌اند، افرادی که با فساد مبارزه کرده‌اند، باید فردی انتخاب شود که کشور را از این وضعیت بحرانی بتواند نجات دهد. اما اینکه درباره پست‌ها و هیات رئیسه دعوا داشته باشیم، دنبال سهم‌خواهی باشیم و پست بخواهیم، همه این‌ها به نظرم شعارها و وعده‌های منتخبان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و مردم را ناامید می‌کند. جنگ و درگیری بر روی مناصب، نمایندگان را از هدف اصلی دور می‌کند. نباید به گونه‌ای عمل شود که چون دو سوم مجلس در اختیار یک طیف است، افراد توانمند اصلاح‌طلبان و مستقلین را کنار بگذاریم.»

نباید دخالت بیرونی در انتخابات هیات رییسه مجلس وجود داشته باشد

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در پایان با بیان اینکه منتخبان فکر نکنند که چون یک طیف مجلس را در دست دارد، دیگر گرایش‌ها را مدنظر قرار ندهند، گفت: «خود منتخبان باید رئیس و اعضای هیات رئیسه را انتخاب کنند چون باید پاسخگو باشند و نباید دخالت بیرونی در این زمینه وجود داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار