در گفت‌وگو با پانا

مصطفی کارخانه: والیبال ایران برای نتیجه گرفتن در المپیک نیاز به سرمربی بزرگ دارد؛ بستر برای حضور مربی ایرانی فراهم نیست

وقتی همه چیز در سایپا خوب باشد شایسته قهرمانی هستیم

تهران (پانا) - سرمربی تیم والیبال سایپا معتقد است فعلاً بستر برای حضور سرمربی ایرانی در تیم ملی فراهم نیست و باید برای موفقیت در المپیک مربی بزرگی را به ایران آورد.

کد مطلب: ۱۰۷۵۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد
مصطفی کارخانه: والیبال ایران برای نتیجه گرفتن در المپیک نیاز به سرمربی بزرگ دارد؛ بستر برای حضور مربی ایرانی فراهم نیست

مصطفی کارخانه که در کارنامه خود سابقه نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران را دارد و با تیم‌های باشگاهی مختلف قهرمانی در لیگ برتر والیبال ایران و جام باشگاه‌های آسیا را تجربه کرده است، پس از چند ماه دوری از والیبال یک‌بار دیگر به عرصه مربیگری بازخواهد گشت تا این بار با حضور روی نیمکت سایپا تهران تلاش برای کسب یک عنوان قهرمانی دیگر در کارنامه ورزشی‌اش را آغاز کند.

خبرنگار پانا با این سرمربی پرافتخار ایرانی درباره پیوستن به سایپا تهران و وضعیت تیم ملی بزرگسالان به گفت‌وگو نشسته است که متن این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

مصطفی کارخانه پس از دوری کوتاه مدت یک‌بار دیگر به والیبال برگشته و این بار قرار است سایپا را هدایت کند، آیا امسال هم مثل سال گذشته که هدایت شهرداری ارومیه را بر عهده داشتیم، باید در سایپا منتظر حضور ستاره‌ها باشیم؟

بعضی تیم‌ها که با قرارداد ستاره‌ها را در این فصل هم در اختیار داشتند، اما دیگر ستاره‌ها مثل پوریا فیاضی، یلی، وادی، صالحی که قرارداد نداشتند، در تیم‌های مختلف پخش شدند. برخی از ستاره‌ها به شهرستان رفتند ما هم چند نفر را گرفتیم. باشگاه سایپا سابقه درخشانی دارد، هیات مدیره جدید و اعضای محترم باشگاه همه دوست داریم تیم خوبی درست کنیم. وقتی باشگاه، مدیرعامل، کادر فنی و بازیکن خوب هستند همه چیز شایسته قهرمانی است. لیاقت این باشگاه بازیکن‌های خیلی بزرگ هست. امیدوارم بتوانیم تیم شایسته و قدرتمند را در این باشگاه درست کنیم. البته ما رقیب‌های زیادی داریم، تیم‌های مانند شهرداری ارومیه، سپاهان، شهتاب یزد، سیرجان، ورامین، کاله. الآن ستاره‌ها در همه تیم‌ها تقسیم شده‌اند. سایپا باشگاه بزرگی است و عنوان نایب قهرمانی ۹۷ را دارد، در ۹۸ هم مسابقات نیمه‌کاره ماند. امیدوارم امسال به حقمان برسیم. هدفمان قهرمانی است، میدانم کار سختی است ولی باید تلاش کرد و زحمت کشید. بنده و کادر فنی همه باید عزم خود را جزم کنیم، بجنگیم تا نتیجه خوبی را برای باشگاه سایپا به دست آوریم.

برنامه کهکشانی شدن سایپا را در نظر دارید؟

این حرف درست نیست. هدف ما قهرمانی است. خداوند به خاطر همین روحیه، تاکنون ۱۲- ۱۳ قهرمانی به من داده است. اگر بگوییم ستاره، بقیه تیم‌ها هم ستاره دارند. بگوییم هزینه، تیم‌های دیگر هم هزینه می‌کنند. اما با همه این‌ها گاهی می‌شود و گاهی نمی‌شود. قطعاً ستاره‌ها تأثیرگذار هستند. زمانی که مازندران ستاره‌ها را داشت قهرمان شد وقتی ستاره‌ها را نداشت نشد. همین‌طور ورامین، پیکان، بانک سرمایه و... پس ستاره‌ها در قهرمانی نقش دارند اما نباید بگوییم فلان تیم ستاره داشته که قهرمان شده است، نباید این‌طور بگوییم چون قهرمانی با حضور ستاره‌ها کاملاً طبیعی است. ابزار هر مربی ستاره و بازیکنانش است اگر بازیکن کیفیت لازم را نداشته باشد قطعاً نمی‌توان قهرمان شد.

از آنجا که تکلیف بازی‌های لیگ مشخص نشده است برای آغاز تمرینات برنامه‌ای ندارید؟

با توجه به اینکه تیم ملی بزرگسالان برنامه خاصی ندارد مسابقات زودتر برگزار می‌شود و در هفته حداقل یک بازی خواهیم داشت که قطعاً از لحاظ کیفی بالا خواهد بود. فشاری روی بازیکنان و تیم‌ها نیست تیم بدون استرس بازی می‌کند. در هفته دوتا سه بازی بگذارید میزان آسیب‌دیدگی بالا می‌رود و کیفیت لیگ پایین می‌آید. ولی الآن که زمان هست می‌شود انتظار یک لیگ خوب را داشت. با توجه به تقسیم بازیکنان در تیم‌های دیگر رقابت‌های امسال از رقابت‌های پارسال قوی‌تر خواهد بود.

با توجه به علاقه ویژه شما برای فرصت دادن به جوان‌ها، آیا امسال هم این سیاست را در تیمتان اعمال خواهید کرد؟

قطعاً همین‌طور هست. ما دیر شروع کردیم، یکی دو تیم از ما زودتر شروع کردند ولی الحمدالله چون بضاعت تیم خوب بود، جلو هستیم. ما سعی کردیم ۷۰ درصد بازیکنان خود را حفظ کنیم و ۳۰ درصد هم بازیکنان مورد نظر را بیاوریم که یک تیم هم اندازه باشگاه را داشته باشیم و سطح خود را بالا ببینیم چون هدف ما قهرمانی است. بنابر این سیاستمان این است که از رقبا سبقت بگیریم و بالا رویم. دلمان به این گرم است که مدیرعامل صد درصد از ما حمایت می‌کند ایشان یکی از نامداران ورزشمان هستند و همین باعث تزریق انرژی به من می‌شود، به همین ترتیب من هم این انرژی را به بازیکنان می‌دهم که خیلی ارزشمند است و نوید روزهای خوب به تیم را می‌دهد. مبنا را برآن گذاشته‌ام که با خرد جمعی تیم را جلو ببرم و خودخواهی را از تیم دور کنیم تا به نتایج خوبی برسیم.

نظرتان راجع به انتخاب سرمربی چیست چون الآن اسامی چند مربی مطرح است که هیچ‌کدام سابقه مربیگری بر تیم ملی یک کشور را ندارند.آیا ایرانی بودن یا خارجی بودن مربی فرقی هم می‌کند؟

باید دید که سیاست فدراسیون والیبال چگونه است. تصمیم گیرنده شخص رئیس فدراسیون هست و جوابگوی این انتخاب هم خود او است.

آیا وقت آن نرسیده است سرمربی مطرح دنیا در حد و اندازه تیم والیبال کشورمان داشته باشیم؟

بله بازهم میگویم باید ببینیم سیاست ریس فدراسیون چیست. چون سیاست‌گذاری یک بحث است، آینده‌نگری یک بحث و هدف‌گذاری یک بحث دیگر. الآن هدف‌گذاری ما المپیک است و باید برای بعد از المپیک برنامه‌ریزی کنیم. اگر هدف تنها حضور در المپیک است که ما به آن راه پیدا کردیم. اما جای تیم ملی در المپیک در گروه خوبی است و شانس صعود به مراحل پایانی را هم داریم. پس وقت آن است که سنجیده عمل کنیم چون شانس بالایی داریم، زمان هم داریم پس باید پلن‌ها را در کنار هم بگذاریم تا خروجی خوبی بگیریم. برای نتیجه گرفتن در المپیک باید یک سرمربی تاپ دنیا را داشته باشیم و اگر قرار است مربی خارجی بیاوریم باید یکی از تاپ‌ها را بیاوریم. اگر قرار است پول خوب بدهیم باید مهره ارزشمندی را بیاوریم. اما یک وقت هست می‌خواهیم هزینه کمی کنیم بهتر است بدهیم به مربی ایرانی. حالا هر فردی که می‌خواهد باشد. بسترها را فراهم کنیم به او اعتماد کنیم و بعد حتماً حمایت کامل را انجام دهیم.

از آنجا که والیبال ایران پیشرفت خیلی خوبی داشته است طبعاً مربی‌های ایرانی هم در سطح بالایی قرار دارند چرا به مربی‌های ایرانی اعتماد نکنیم و فرصت نقش‌آفرینی به آنها ندهیم؟

در تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان با مربیان ایرانی بهتر نتیجه گرفته‌ایم، اما تیم ملی بزرگسالان والیبال، یک مقدار متفاوت‌تر است و سیر صعودی را با مربی خارجی طی کرده، اگر فدراسیون عقب‌گرد کند و مربی ایرانی بیاورد خدای ناکرده اگر نتیجه نگیرد و شکست بخورد، این شکست به نام مربی ایران رقم خواهد خورد و آن موقع ما مربی ایرانی را برای همیشه سوزانده‌ایم. اما اگر قرار باشد مربی تاپ دنیا را نیاورند، الآن بهترین زمان برای آوردن مربی ایرانی است. سرمربیگری را آنالیز کرده‌ایم، نقاط ضعفی را دارد و در این چند ساله انتظاراتی که در کوچینگ داشتیم را برآورده نکرده است. مربی ایرانی در این فاکتور از آنها خیلی جلوتر است. اگر قرار باشد مربی درجه دو دنیا را بیاوریم مربی ایرانی بهتر است چون بخشی از ضعف والیبال ما کوچینگ است و مربی‌های ایرانی در کوچینگ باهوش‌تر هستند. اما اگر مربی بزرگ دنیا باشد قصه فرق می‌کند. با تمام اینها هنوز بستر برای آوردن یک مربی ایرانی فراهم نیست.

با تعویق المپیک و گذراندن تعطیلات طولانی مدت برنامه آتی المپیک چگونه می‌شود؟

بیماری کرونا همه دنیا را فرا گرفته و تمامی برنامه‌ها ‌هم خورده است باید با این موضوع کنار بیایم چون ممکن است ادامه‌دار باشد. تنها مربوط والیبال نیست و تمام مسابقات بین‌المللی لغو شده و مشکلات اقتصادی زیادی به بار آمده و همه بلاتکلیف هستیم. نه در ایران بلکه در تمام دنیا این‌طور است. همه منتظر هستیم تا تکلیف روشن شود تا برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و کوتاه مدتی را طراحی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار