مدیریت موثر مدارس آباده در برخورد با چالش بازگشایی مدارس از 27 اردیبهشت ماه

آباده (پانا) تصمیم گیری برای رفع چالش‌های بزرگ، مدیریت قوی می خواهد؛ تعطیل شدن مدارس در شرایطی که به پایان سال تحصیلی نزدیک می شدیم، به دلیل ویروس کرونا، چالش‌های زیادی را مخصوصا برای مدیران مدارس به وجود آورد، که برخورد درست با این چالش‌ها باعث افزایش توانمندی مدیران ومعلمان در تولید محتواهای آموزشی متنوع و افزایش خلاقیت‌ها شد.

کد مطلب: ۱۰۷۴۹۶۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیریت موثر مدارس آباده در برخورد با چالش بازگشایی مدارس از 27 اردیبهشت ماه

حالا بعد از سه ماه تدریس آنلاین در شبکه شاد و فعالیت ده ساعته معلمان در این شبکه، بازگشایی مدارس در 27 اردیبهشت ماه، مدارس و به خصوص مدیران را وارد چالش جدید‌تری کرد. آماده سازی و ضدعفونی کردن مدارس و مدیریت موثر دانش آموزانی که در شرایط کاملا بهداشتی برای رفع اشکال و به صلاحدید خود به مدرسه می آیند. تشکیل شورای آموزگاران برای نظر خواهی چگونگی تشکیل کلاس‌ها، ضدعفونی مدرسه به دفعات مکرر، خرید مواد بهداشتی برای هر کلاس و تقسیم دانش آموزان به گروه‌های 5 تا 7 نفری برای جلوگیری از تجمع، رعایت فاصله اجتماعی دانش‌آموزان و در نهایت الزام آنان به زدن ماسک و پوشیدن دستکش در ورود به مدرسه و شماره گذاری نیمکت‌ها، تدابیری بود که صدیقه آقاشیری مدیر دبستان 22 بهمن دوره اول اندیشید، تا کمترین خطر متوجه دانش آموزان کم سن و سالش باشد.

در این یک هفته شاهد حضور همه معلمان و تعدادی از دانش آموزان بودیم که حالا با ظاهری متفاوت وارد مدرسه می شدند؛ از آن شور و هیاهوی قبل خبری نبود، بچه ها می دانستند که نباید به معلمان و دوستانشان نزدیک شوند و احساسات خود را با فاصله بروز می‌دادند. بچه‌ها در کنار آموزش مجازی، مهارت خود کنترلی را یاد گرفته بودند.

آقاشیری در مورد شکل گیری این رفتار تازه در بین دانش‌آموزان گفت: این که دانش آموزان در این سن پایین به خوبی متوجه شرایط هستند، بهداشت و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند، یعنی آموزگاران در کنار درس‌های روزمره، مهارت‌های زندگی را نیز گنجانده‌اند، و این یعنی آنان توانسته اند از کمترین زمان ممکن، بیشترین بازدهی را داشته باشند.

گندزدایی مدرسه با استفاده از تمام امکانات موجود

به فاصله عرض یک خیابان، در قلب شهر، مدرسه 22 بهمن دوره دوم قرار دارد که در بدو ورود، تابلوی بزرگ صورتی رنگی که حاوی پیام بهداشتی است، خودنمایی می‌کند. تمیزی سالن و میز و نیمکت‌ها، نشان می‌داد که اینجا هم در روزهای گذشته چندین بار ضدعفونی شده است.

طاهره زارع برای ضد عفونی کردن مدرسه‌اش، تمام امکانات پایگاه بسیج مسجد محل را به کار گرفته بود. تمامی امکانات بهداشتی را برای مدت یک‌ماه در مدرسه فراهم کرده و شرط حضور دانش‌آموزان را پوشیدن ماسک و زدن دستکش و البته رضایت خودشان اعلام کرد و گفت: هرچند محتواهای باقیمانده درس‌ها در شبکه شاد آموزش داده شده، اما حضور معلمان در مدرسه و دانش آموزان در کلاس‌های خلوت، نشان می‌دهد که معلمان برای پیگیری امور آموزشی همچنان ثابت قدم هستند.

برنامه‌ریزی ساعات درسی برای تمامی پایه‌ها

حال و هوای دانش‌آموزان دبیرستان حاج مهدی، همراه با دلتنگی و خوشحالی بود، این را به خوبی می‌شد از چهره دانش‌آموزانی که در حال حل سوالات و رفع اشکال بودند، فهمید.

دانش آموزی که ازحل یکی از سوالات ناتوان شده بود، گفت: دبیرانم تمامی محتواها را آموزش دادند، اما برای بسیاری از دروس مثل ریاضی یا فیزیک، حضور در مدرسه برایم لازم بود، به همین دلیل، مدیر این دبیرستان در کنار وضع قوانین بهداشتی، برنامه‌ریزی‌هایی به صورت پایه ای در ساعات جداگانه برای دانش آموزان قرار داده بود تا دانش آموزان بتوانند با احساس امنیت بیشتری در مدرسه حاضر شده و اشکالات خود را برطرف سازند.

مدرسه شاهد باقرالعلوم مدرسه ای بود که همیشه صدای شیطنت‌های کودکانش تمام خیابان را پر می کرد و حالا با دیدن دانش آموزانی که با ماسک و دستکش آرام روی نیمکتها نشسته بودند و انتظار زنگ شروع کلاس را می کشیدند، به راحتی می توانستی تشخیص دهی که آمدن ویروس کرونا چه تاثیری روی بچه ها گذاشته، دیگر از آن شیطنت‌های وسط حیاط مدرسه خبری نبود. بچه ها مات و مبهوت در ذهن خود خاطرات بودن در کلاس‌های شلوغ و معلمان مهربان خود را مرور می کردند.

نکته‌ای که جلب توجه می‌کرد، ضدعفونی دست و کفش دانش آموز در بدو ورود به مدرسه بود. اقدامی که به گفته فرود مردانی برای رعایت بیشتر موازین بهداشتی و استفاده مناسب از فرصت رفع اشکال دانش آموزان در مدرسه اندیشیده شده بود.

پیگیری مرتب بهداشت مدرسه

ضدعفونی مداوم صندلی‌ها و نیمکت های دانش آموزان و استفاده مکرر از ژل ضدعفونی دست به همراه وضع کلیه موازین بهداشتی موردی بود که منصوره سبزعلیان، مدیر دبیرستان شاهد ام ابیها، در تشریح برنامه هایش به آن پرداخت و به پانا گفت: با تشکیل گروه‌های مجازی شرایط حضور دانش آموزان در مدرسه اعلام شده و از بین دانش آموزان، اسامی کسانی که مایل به رفع اشکال حضوری بودند، ثبت شد. دانش آموزان فقط برای رفع اشکال با رعایت موازین بهداشتی در مدرسه به مدت کوتاهی حضور پیدا کرده و باز می گردند.

استفاده موثر از فضای مجازی برای اطلاع رسانی

حیاطی خلوت، بدون هیاهو با چند دانش آموزی که در گوشه حیاط با فاصله از هم در حال صحبت کردن بودند، داخل هر کلاس روی میز معلم، مایع ضدعفونی‌کننده دست خودنمایی می کرد. مدیر دبیرستان فرزانگان، برای حضور بچه ها در مدرسه بعد از ضدعفونی کامل مدرسه، باز هم شرایط خاصی قرار داده بود.

طاهره فرخی در گفتگو با پانا گفت: ابتدا سعی شد از طریق مجازی رفع اشکال صورت گیرد و تعداد اندکی که به دلخواه به مدرسه آمدند، برای رفع اشکال به دبیران معرفی شدند. این که دانش آموزانم یاد گرفتند در کنار آموزش‌های خوب دبیران، به توانایی‌های خودشان بیشتر تکیه کنند و برای حل مشکلاتشان تمام توانشان را به کار گیرند، نشانه سخت‌کوشی و پشتکار آنان است.

استفاده از خلاقیت اولیا مدرسه

شریعت ابوالحسنی، مدیر دبیرستان معلم، در رابطه با باز شدن مدارس به پانا می گوید: با وضع قوانین شدید بهداشتی مدرسه را بازگشایی کردیم. ابتکار اولیا مدرسه ضدعفونی کفش دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه، رعایت فرمان از جلو نظام برای رعایت فاصله اجتماعی و تزئین تابلو ها با پیام‌های بهداشتی، اقداماتی بود که در جلسه شورای آموزگاران برای رعایت موازین بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس گرفته شد.

بچه ها با نظم خاص با رعایت موارد بهداشتی به مدرسه می آمدند. نکته قابل توجه، علاقه دانش آموزان به کمک و همیاری با مدیریت مدرسه برای فعالیت‌های پرورشی بود.

به شمالی ترین نقطه آباده می رویم. شهری کوچک که با تاریخ و آثار باستانی زیبایش هر ساله پذیرای سیل مسافران بود، حالا در خاموشی و سکوت مطلق قرار دارد. با بازگشایی مدارس، مدیر دبیرستان سمیه حتی دستگاه سم‌پاش هم برای مدرسه‌اش خریداری کرد. حمیرا زارع که چندی قبل بسته های آموزشی را برای دانش آموزانی که دسترسی به فضای مجازی نداشتند در مدرسه تهیه کرده و در مناطق ییلاق نشین به دست آنها رسانده بود، حالا با رعایت تمام موازین بهداشتی، کلاس‌ها را محل امنی برای آموزش دانش آموزانی قرار داده بود که به دلایل متعدد نتوانسته بودند به موقع از محتواهای آموزشی استفاده کنند.

بچه ها در صف مدرسه و با فاصله از هم ایستاده بودند و مدیر باز هم برایشان از ضرورت رعایت بهداشت کرونایی و لزوم سخت کوشی بیشتر در درسها و آماده سازی برای امتحانات پایان ترم می‌گفت. دانش آموزی که معلوم بود خیلی دلتنگ دوستان و مدرسه بوده، می گفت: دوست دارم از این فرصت طلایی برای حضوردر مدرسه استفاده کنم، هم تواناییم را در مورد درسهایم بالا می برم و هم دیدن مدرسه بعد از تحمل آن روزهای سخت واقعا انرژی مثبت خوبی به ما می‌دهد.

اینجا در شمال استان فارس، شهرستان زیبای آباده، حالا با بازگشایی مدارس، جنب وجوشی دیگر ایجاد شده‌است. تمامی مدارس با وضع قوانین سختگیرانه بهداشتی بازگشایی شده اند و معلمان همچنان پای کار آموزش دانش آموزان هستند. نبض مدارس هنوز خیلی کند می زند، درست است که مدیران بهترین تدابیر را برای ورود دانش آموزان اندیشیده‌اند، اما این ویروس همچنان میهمان ناخوانده ماست. باید مهارتی تازه را به فرزندانمان آموزش دهیم، پیشگیری و برخورد جدی با ویروس، از طریق رعایت دقیق بهداشت و از بین‌بردن بسیاری از رفتارهای احساسی برای کنترل ویروس در شرایط فعلی.

گزارشگر: صدیقه جنتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار