ربیعی: فرزندان ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می‌توانند تابعیت ایران دریافت کنند

تهران (پانا) - سخنگوی دولت از تصویب آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۷۴۷۲۵
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی: فرزندان ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می‌توانند تابعیت ایران دریافت کنند

علی ربیعی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به مشکلاتی که بسیاری از هموطنان و زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده بودند گفت: «در این جلسه دو آیین‌نامه مهم یکی رتبه‌بندی معلمان و دیگری آیین‌نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را به تصویب رساندیم. برای این موضوع دولت لایحه‌ای به مجلس ارسال کرد و تصویب شده بود که آیین‌نامه اجرایی این قانون باقی مانده بود مشکلات و نگرانی‌هایی هم وجود داشت. با تلاش‌هایی که صورت گرفت خوشبختانه امروز آیین‌نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی به تصویب هیات دولت رسید.»

سخنگوی دولت توضیح داد: «براساس این آیین‌نامه استانداری‌ها به همراه سازمان ثبت احوال و همچنین دفاتر نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور، مسئول اجرای آیین‌نامه هستند و فرزندان زنان ایرانی که به ۱۸ سالگی رسیدند حتی در صورت فوت و یا طلاق مادر هم می‌توانند و همچنین مادران می‌توانند (به این دستگاه‌ها) مراجعه کنند و از مزایای این قانون استفاده کنند و برای فرزندان خود تابعیت ایرانی بگیرند.»

وی با اشاره به یکی از بندهای این آیین‌نامه افزود: «این قانون فقط مشمول زنان ساکن داخل کشور نیست، بلکه زنان ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و در خارج ازدواج کرده‌اند می‌توانند برای فرزندان خود تابعیت بگیرند.»

سخنگوی دولت بیان کرد: «حدود ۲۰۰ هزار نفر مشمول و منتطراین قانون بودند و به همه آن‌ها تسهیل دریافت تابعیت ایرانی را به مادران ایرانی و فرزندان آن‌ها تبریک می‌گوییم.»

ربیعی همچنین در توییتی نوشت: «خوشحالم امروز پس از پیگیری وچالش‌های زیاد آیین‌نامه اعطای «تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی بامردان غیر ایرانی تصویب شد. زنان ایرانی خارج از کشور نیز مشمول این آیین‌نامه هستند. استانداری‌ها، سازمان ثبت احوال ودفاتر نمایندگی‌های خارج از کشور مسئول اقدام می‌باشند.»

در راستای سیاست‌های دولت دوازدهم مبنی بر پیگیری و دفاع از حقوق ملت و حقوق شهروندی و تلاش برای به اجرا درآوردن این حقوق اساسی، لایحه‌ای به منظور دفاع از کرامت و حقوق بخشی از زنان ایرانی و نیز کودکان به مجلس ارائه شد که سرانجام در تاریخ ۲ مهرماه سال ۱۳۹۸ با عنوان «قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» به تصویب رسید.

ربیعی همچنین به طرح برخی از موضوعات در جلسه امروز هیئت دولت اشاره کرد و گفت: «در این جلسه آخرین وضعیت ویروس کرونا، راه‌های مقابله و درمان آن، بحث و بررسی شد و وزیر بهداشت به ارائه گزارش در این زمینه پرداخت. ما ناچار به بازگشایی زندگی روزمره مردم بودیم و دیگر عجله‌ای برای بازگشایی نداریم و قرار شد، در حوزه‌های دیگر تعجیل نشود، چراکه بازگشایی‌ها صورت گرفته شده با اقتصاد و زندگی روزمره مردم مرتبط بود. در برخی از استان‌ها از جمله خوزستان هنوز نگرانی داریم و باید دستورالعمل‌های بهداشتی به خوبی عمل شود. وضع ما الان در کل کشور و همچنین تهران خوب است، اما این وضعیت خوب می‌تواند، با عدم رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ناپایدار باشد.»

سخنگوی دولت تاکید کرد: «جا‌هایی که بازگشایی شده، حتما باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و در این زمینه نظارت صورت گیرد و دستگاه‌های ذیربط باید به صورت دقیق در این زمینه نظارت کنند.»

ربیعی همچنین با اشاره به اینکه در این جلسه تاکید رئیس‌جمهوری بر عرضه بیشتر سهام بود، گفت: «تاکید شد که وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها سهام‌های خود را در بورس عرضه کنند و همچنین نهاد‌های عمومی نیز همین کار را انجام دهند. با نشاط ماندن و حمایت از بورس یکی از موضوعاتی بود که در دولت مورد بحث و تاکید قرار گرفت.»

وی کنترل قیمت ارز را از دیگر موضوعات امروز هیئت دولت ذکر کرد و گفت: «در این زمینه رئیس کل بانک مرکزی، زحمات بسیار زیادی کشیدند، ولی با توجه به همه محدودیت‌هایی که برای انتقال ارز در کشور بود که مهم‌ترین آن، تسهیلات برای صادرات غیر نفتی و ایجاد تنوع برای برگشت پول حاصل از صادرات غیر نفتی است، با تمهیدات صورت گرفته قرار است در کمیته‌های ذیربط به تصویب برسد. دولت بر کنترل قیمت ارز اصرار دارد و از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.»

وی همچنین درباره ادامه روند محدودیت ساعات کاری اداری گفت: «مسئولیت این امر برعهده ستاد ملی کرونا است و اگر تصویب شود، حتماً در دولت درباره آن بحث خواهیم کرد. ما روز شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این موضوع بحث خواهیم کرد.»

علی ربیعی همچنین در توییت دیگری، امروز نوشت: «امروز، با پیگیری و کوشش «محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش و پرورش آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان به شکل مناسبی اصلاح، ترمیم و به تصویب دولت رسید. احکام اصلاح شده از ابتدای فروردین صادر می‌شود و دریافت حقوق معلمان بر اساس احکام جدید خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار