حجت‌الله عباسی*

شلیک به خبرنگاران

‌دونالد ترامپ با حملات تند و تیز و گاه و بیگاه خودش به خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی مطرح امریکایی، حاشیه‌های زیادی برای رسانه‌های جهان ایجاد کرده است و نشان داده از اعمال خشونت هیچ ابایی ندارد.

کد مطلب: ۱۰۷۴۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد

‌او بارها در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری و کنفرانس‌های خبری داخلی و خارجی بعد از پیروزی، بی‌محابا به خبرنگاران شبکه‌های سرشناس امریکایی مانند سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی و سی‌بی‌اس بشدت تاخته است. بیمی ندارد که نگاه خشم آلودش زیر دید تیزبین تصویربرداران این شبکه‌ها باشد. سیاستمدار افراطی که در منتهی الیه راست طیف سیاسی نشسته است، هیچ ابایی ندارد که خبرنگاران کشورش را تحقیر و تهدید و در عین حال برای رسانه‌های جهانی دستور کار درست کند.

او برای تحقیر خبرنگاران محدودیت ناشناس است. هر چه به دهانش می‌آید بی‌محابا می‌گوید! صریح اللهجه بددهنی که حتی زمان و مکان سخن را نمی‌شناسد!. در سفر و حضر؛ گستاخ نشان داده است. برای او فرقی ندارد، چه در سفری دیپلماتیک در خارج از کشور یا در کنفرانس خبری در کاخ سفید با حضور خبرنگاران بین‌المللی! برای حمله تند و تیز به خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی خط قرمزی نمی‌شناسد و مانند ماشینی ترمز بریده نشان می‌دهد! او یک بار در فرودگاه پاریس در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران بین‌المللی وقتی با دو سؤال پی در پی خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان درباره سیاست خارجی کشورش مواجه شد پرسش‌های او را در دو نوبت احمقانه قلمداد کرد!

وقتی دیگر، در کنفرانس خبری با سؤال خبرنگار شبکه مشهور سی‌ان‌ان درباره موضع دولت نسبت به مهاجران مواجه شد، با عصبانیت به این خبرنگار گفت: برو بیرون! ماجرایی که پایان آن نتیجه‌ای جز لغو مجوز ورود خبرنگار سی‌ان‌ان به کاخ سفید نداشت. در هنگامه‌ای دیگر وقتی خبرنگار شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی در دفاع از جیم آکوستا خبرنگار سی‌ان‌ان سخن می‌گفت، ترامپ در این کنفرانس خبری بین‌المللی آب سردی روی سر او ریخت و گفت: شما هم بهترین نیستید و از شما هم خیلی خوشم نمیاد.!

یا در کنفرانس خبری دیگری او یک خبرنگار را غافلگیر کرد و خطاب به او گفت که سؤال خود را بپرسد. وقتی او به ترامپ گفت من هنوز فکر نکرده ام. رئیس جمهوری هتاک در پاسخ گفت: شما هیچ گاه فکر نمی‌کنید.!

معرکه‌گیری بیش از حد ترامپ علیه خبرنگاران، موجب شده است که ‌آش چنان شور شود که علاوه‌بر مخالفت صریح دموکرات‌ها، حتی به ذائقه پاره‌ای از متحدان جمهوریخواه ترامپ نیز خوش نیامده و سیل انتقادهای خود را به سوی او روانه کنند. رمزگشایی این همه تحقیر و توهین و تهدید خبرنگاران، مخاطبان را به آنجا می‌برد که چه کاسه‌ای زیر نیم کاسه است؟ یکی از دلایل به کارزار تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری 2016 بر می‌گردد که شبکه‌های مشهور امریکایی مانند سی‌ان‌ان، سی بی‌اس، آن بی‌اس و ای‌بی‌سی از خانم کلینتون رقیب سرسخت دموکرات او حمایت کردند. به گونه‌ای که جمهوریخواهان مدعی بودند رسانه‌ها علیه ترامپ سوگیری دارند.

اعمال خشونت عریان نومحافظه کاران علیه خبرنگاران، نقاب از چهره مدعیان دفاع از حقوق رسانه‌ها و آزادی بیان کنار می‌زند. این گونه بی‌محابا به خبرنگاران تاختن در واقع نقض غرض بوده و حمله به اصول بنیادین نظامی سیاسی است که ژست آزادیخواهی و پژواک صدای آن گوش فلک را کر کرده است. ژست‌های آزادیخواهی ترامپ مانند دهلی می‌ماند که تنها شنیدن صدای آن از دور خوش است!

*دکترای مدیریت رسانه و مدرس دانشگاه

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار