فلسطین، آرمان فراموش شده اعراب

تهران (پانا) - رژیم صهیونیستی پس از ده‌ها سال مصادره اراضی فلسطین اکنون شهروندان فلسطین را در روستاهایی پرجمعیت محاصره کرده که قابلیت کمی برای توسعه دارند.

کد مطلب: ۱۰۷۴۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد
فلسطین، آرمان فراموش شده اعراب

به گزارش ایرنا، فلسطین سرزمینی کهن در خاورمیانه و مهد ادیان توحیدی است. این کشور به لحاظ تاریخی، سرزمین اعراب فلسطین است. قبایل عرب کنعانی، بیش از هفت هزار سال قبل از میلاد، از شبه جزیره العرب به این سرزمین آمده و در آن سکونت کردند. اما در ۷۰ سال گذشته مردم این سرزمین با زور اسلحه و توحش قدرت‌های به‌ظاهر متمدن از سرزمین آبا و اجدادی خود بیرون انداخته شدند و رنج آوارگی را همچنان تحمل می‌کنند.

این اشغال همچنان ادامه دارد و صهیونیست‌ها با ساخت شهرک‌های یهودی نشین در اندک مناطق باقیمانده فلسطینی، در پی اشغال کامل سرزمین فلسطینیان در میان سکوت و حمایت قدرت‌های بزرگ جهان امروزی هستند.

دهه‌ها از مصادره اراضی فلسطینی و سیاست تبعیض نژادی می گذرد اکنون شهروندان فلسطین در روستاهای و بخش‌های پرجمعیتی زندگی می‌کنند که قابلیت کمی برای توسعه دارند. در مقابل دولت نامشروع رژیم صهیونیستی شهرک های یهودی نشین مجاور روستاهای فلسطین را مدام توسعه میدهد شهرک‌هایی که بسیاری از آنان بر ویرانه روستاهای فلسطینی بنا شده است که سال ۱۹۴۸ ویران شد و فلسطینی‌ها حق سکونت در بسیاری از آن را ندارند.

گزارش دیدهبان حقوق بشر

دیده‌بان حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش خود در ۲۵ اردیبهشت ماه اعلام کرد که سیاست فشار بر مناطق مسکونی فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی از کرانه باختری و نوار غزه فراتر رفته و فلسطینی‌ها در روستاها و بخش‌های محاصره شده فلسطینی در اسرائیل را نیز دربر گرفته است.
«اریک گلدستین» معاون مدیر خاورمیانه‌ دیده‌بان حقوق بشر گفت: سیاست اسرائیل در دو طرف خط سبز آن است که فلسطینی‌ها را در محل‌های پرازدحام و شلوغ قرار داده است، درحالی که اراضی وسیعی به شهرک‌های یهودی اختصاص داده است. رژیم صهیونیستی مستقیما ۹۳ درصد از خاک فلسطین شامل قدس شرقی را در اختیار دارد.

دیده‌بان حقوق بشر ادامه داد: مدیریت و توزیع اراضی فلسطینی را نهاد موسوم به سلطه اراضی اسرائیل که یک نهاد دولتی اسرائیلی برعهده دارد و نیمی از اعضای این نهاد اعضای صندوق ملی یهودی هستند. براساس گزارش این سازمان بین‌المللی شهروندان فلسطینی ۲۱ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی را تشکیل می‌دهند، اما براساس گزارش سازمان‌های حقوقی اسرائیلی و فلسطینی در سال ۲۰۱۷ اراضی وابسته به اداره شهرداری‌های فلسطین تنها کمتر از سه درصد از کل خاک اسرائیل است.
دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که از سال ۱۹۴۹ (تشکیل دولت نامشروع رژیم اسرائیل) در طول دهه‌های آینده، مقام‌های اسرائیلی ده‌ها هزار هکتار از اراضی فلسطینی را مصادره کردند که این مسأله ابتدا بوسیله قدرت نظامی اسرائیل بر غالب فلسطینی‌ها در سال ۱۹۴۹ آغاز و پایان آن نیز در سال ۱۹۶۶ صورت گرفت.

این مقامات اسرائیل با استفاده از قوانین نظامی و تصویب قوانین جدید و به نام آن چه املاک متروکه نام گرفت، به مصادره اراضی فلسطینی پرداختند و آن را اشغال کرده و سپس آن را به خاک اسرائیل ملحق کردند.

از صلح خاورمیانه تا معامله قرن

سال‌ها کشورهای مختلف تلاش کردند تا تحت عنوان صلح خاورمیانه، بحران میان رژیم صهیونیستی و فلسطین را حل کنند. در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا تلاش‌های مثبتی در این زمینه انجام شد اما در دولت ترامپ همه چیز به یک باره تغییر کرد «معامله قرن» عنوان طرح دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده برای حل مناقشه میان فلسطین و رژیم صهیونیستی بود که ترامپ پس از به قدرت رسیدن بارها در مورد آن سخن گفته و تبلیغ کرده بود. سه سال بعد از ریاست جمهوری ترامپ از این طرح رونمایی شد و با مخالفت شدید جریان های فلسطین روبرو شد.

طرح معامله قرن برای گروههای فلسطینی تنها مزیت اقتصادی دارد و روشن است که این طرح موفقیتآمیز نخواهد بود. دونالد ترامپ پیش از آنکه رییس‌جمهور آمریکا شود تنها تاجری در حوزه املاک بود، بی جهت نیست که سیاست های امروز کاخ سفید همگی براساس نفع و ضرر اقتصادی تعیین می شود. اما همه مسائل جهان آنگونه که ترامپ تصور می کند با پول قابل حل نیست.

معامله قرن به زبانی ساده عبارت است فروش فلسطین به صهیونیستها در ازای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در کل فلسطین و ایجاد روابط رسمی بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی بدون آنکه دولتی فلسطینی در فلسطین به وجود آید.

روابط اعراب و اسرائیل

اتحادیه عرب در نشست خود در روز شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ طرح موسوم به معامله قرن را رد کرد و خواستار عدم همکاری با آمریکا برای اجرای این طرح شد. این اتحادیه در نشستی فوق‌العاده اعلام کرد که این طرح حداقل حقوق و آرمان‌های فلسطینیان را تامین نمی‌کند. در این بیانیه همچنین به رژیم صهیونیستی نسبت به اجرای بندهای این طرح و نادیده گرفتن قطعنامه‌های بین‌المللی هشدار داده شد.

اما پیش از آن وزارت خارجه عربستان روز گذشته ۹ بهمن ۱۳۹۸ طی صدور بیانیه‌ای با تشکر از تلاش‌های ترامپ در معامله قرن٬ خواستار آغاز مذاکرات میان فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی شده و مجددا حمایت خود را از هرگونه تلاش برای حل مسئله فلسطین در این راستا اعلام کرد. دولت سعودی همچنین در بیانیه خود اضافه کرد که این کشور از همه تلاش‌هایی که دولت ترامپ برای پیشرفت طرح صلح میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها انجام می‌دهد، تشکر کرده و خواهان آغاز مذاکرات مستقیم میان دوطرف با نظارت ایالات متحده است.

موضوع فلسطین که اشغال آن به چهار جنگ خونین میان اعراب و اسرائیل در سال‌های ۱۹۴۸، ۱۹۵۶، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ منجر شد، اکنون اهمیت خود را برای کشورهای عربی از دست داده است. آرمان آزادسازی فلسطین به فراموشی سپرده شده تا جایی که بسیاری از کشورهای عربی اکنون با رژیم صهیونیستی روابط حسنه برقرار کرده‌اند. عربستان و رژیم صهیونیستی متحدانی نانوشته هستند که هر از گاهی، نشانه‌هایی از روابط آنها به بیرون درز می‌کند.

چندی پیش روزنامه «معاریو»، رژیم صهیونیستی را حامی پنهان عربستان دانست و با انتقاد از سیاست کابینه رژیم صهیونیستی در مخفی کردن روابط محرمانه خود با عربستان نوشت: با توجه به نیاز شدید عربستان به اسرائیل، زمان آن رسیده است که این روابط علنی شود.

زیاده خواهیهای رژیم صهیونیستی و تعرض بی امان به حقوق مصرح مردم فلسطین در حالی در دو سه سال اخیر تشدید شده است که رهبران بعد از حدود هفت دهه مقاومت مردم فلسطین بدون اینکه حقی داشته باشند به دنبال معامله بر سر این سرزمین مقدس هستند. به نظر می‌رسد نقشه شومی در سال‌های گذشته برای تخریب زیر ساخت‌های کشورهای قدرتمند عربی اسلامی بویژه زیرساخت‌های نظامی اجرایی شده است. در سال‌های اخیر لیبی، سوریه، یمن، عراق گرفتار جنگ و تنش‌های داخلی شده و ارتش این کشورها دچار فروپاشی شد. موضوعی که کمتر کارشناس و تحلیلگری به‌آن پرداخته است.

با فروپاشی ارتش‌های قدرتمند عربی کشورهایی صحنه گردان مناسبات بین المللی و منطقه‌ای شده اند که اصولا از زیر ساخت‌های لازم برای تامین امنیت خود هم برخوردار نیستند و غالبا امنیت خود را برون سپاری می‌کنند. این کشورها با عدم درک مناسب از مناسبات بین المللی به کسانی پناه برده اند که در سال‌های اخیر نمونه‌های متعددی از خیانت و پشت کردن آنان به برخی از رهبران دیگر را مشاهده کرده‌اند. در چنین شرایطی مقابله با زیاده خواهی‌های صهیونیست‌ها نیازمند انسجام گروه‌های فلسطینی و چشم بستن بر کسانی است که هیچ ابایی از فروختن جان و مال آنهان به دشمنان تاریخی آنها ندارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار