اسماعیلی خبر داد

صدور حکم برای مدیرعامل سابق سایپا و دو نماینده مجلس

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه از صدور رأی دادگاه برای 21 نفر از متهمان پرونده اخلال در نظام ارزی کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۷۴۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
صدور حکم برای مدیرعامل سابق سایپا و دو نماینده مجلس

غلامحسین اسماعیلی در ابتدای نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: اهل ایمان نشان دادند بر خلاف مدعیان روشنفکری تمام شیوه های بهداشتی را رعایت می‌کنند و در عین فاصله‌گذاری فیزیکی، اجتماعات مذهبی را با لطافت و معنویت و چشم نوازی و دیدنی برگزار می‌کنند. روز قدس امسال چه شهرهای ما سفید و چه زرد و قرمز باشد در قرنطینه خانگی باشیم یا نباشیم به خیابان‌ها بیاییم یا نیاییم، نماز جمعه داشته باشیم یا نداشته باشیم، نفرین و فریاد مرگ بر اسرائیل‌مان لرزه بر اندام رژیم غاصب و کودک‌کش اسرائیل خواهد انداخت.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: روز قدس امسال پیوند مردم مسلمان را با فلسطینیان مظلوم تقویت و پشت شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار و مولود نامشروعش را به خاک خواهد کوبید و ما هر روز در روز قدس به نابودی اسرائیل نزدیک‌تر می‌شویم.

وی همچنین شهادت دریادلان نیروهای راهبردی اسلام را تسلیت گفت و افزود: اینان میهمانان ویژه شهید رمضان خواهند بود.

اسماعیلی در ادامه در تشریح عملکرد دیوان عالی کشور گفت: در مجموعه دیوان عالی کشور در سال 1398، 71 هزار پرونده رسیدگی شد که عملکرد 1398، 20 درصد از عملکرد سال 97 افزون بود. رسیدگی‌های قضایی به پرونده‌های عمومی در سال گذشته در دیوان عالی کشور بیش از 7 هزار پرونده موضوع ماده 477 رسیدگی شد، رسیدگی دیوان عالی کشور در اعاده دادرسی فوق العاده به روز شد.

وی افزود: امروز در مورد پرونده‌های 477 در دیوان عالی کشور پرونده معوق و مسن نداریم. در راستای اعمال ماده 477 در قوه قضاییه نیز عملکرد سال 98 معادل 15 برابر هر یک از سنوات قبل از آن بوده است. این دیوان هیات‌هایی را به استان‌های ایلام، بوشهر و کرمانشاه اعزام کردند که توسط قضات این دیوان مورد بازدید قرار گرفت و 1200 پرونده بررسی شد.

تداوم مبارزه قاطع دستگاه قضا در برابر فساد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مبارزه با مفاسد رویکرد اصلی قوه قضاییه بوده است و تا فسادی باشد مبارزه قاطع دستگاه قضایی ادامه دارد.

34 نفر از اخلالگران در نظام اقتصادی محکوم شدند

وی در ادامه درباره اقدامات مباره با فساد گفت: در یک پرونده که بیش از 50 متهم داشت کیفرخواستی برای 43 نفر صادر و به دادگاه ارسال شد. در دادگاه 34 نفر از اخلال کنندگان در نظام اقتصادی محکوم شدند و در این پرونده تلفیقی، بخشی اخلال در نظام ارزی و بخشی اخلال در سکه و بخشی اخلال در نظام اقتصادی خودرو بود.

اسماعیلی افزود: «وحید بهزادی» و همسرش «نجوا لاشیدایی» هر دو نفر به جرم مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی منجر به قاچاق ارز از طریق ثبت سفارشات صوری، اخلال در نظام توزیعی نیازمندی‌های عمومی کشور از طریق پیش خرید 6700 خودرو از سایپا و مشارکت در عملیات پولشویی و موضوعات مربوطه به سکه که 24 هزار و 700 سکه به همراه یک صد کیلوگرم طلا کشف شد، حکم اعدام این دو نفر صادر شده که قابل تجدیدنظر خواهی است.

صدور رأی دادگاه برای ۲۱ نفر از متهمان پرونده اخلال در نظام ارزی کشور

اسماعیلی در ادامه پیرامون محکومیت اخلالگران نظام ارزی کشور گفت: رای دادگاه ۲۱ نفر از متهمان پرونده اخلال در نظام ارزی کشور صادر شد. در این پرونده آقای «حسن خویی» به جرم مشارکت در اخلال نظام پولی و ارزی کشور و قاچاق انواع ارز، به ضبط مبالغ قاچاق شده به همراه تحمل سه سال حبس تعزیری و جزای نقدی به میزان دو برابر اموالی که تحصیل کرده است محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: «مهدی جمالی» مدیرعامل سابق سایپا به 7 سال حبس تعزیری، «محمد عزیزی» و «فریدون احمدی» (نماینده‌های مجلس) هر کدام به 61 ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

صدور حکم تخلیه برای قراردادهای اجاره‌ای که موعد اجاره منقضی شده ممنوع

وی در ادامه این نشست گفت: به همه واحدهای قضایی ابلاغ شد در ارتباط با قراردادهای اجاره‌ای که موعد اجاره منقضی شده نه حکم تخلیه صادر شود نه حکم تخلیه‌ای اجرا شود. این دستور برای همه واحدهای قضایی لازم الاجراست. این دستور در حال اجراست و تخلفی به ما گزارش نشده است. یکی دو مورد که در رسانه‌ها منعکس شد متوجه شدیم مربوط به احکام قضایی نبوده و در ارتباط با منازل سازمانی بوده که اجاره به فرد داده‌اند و خود سازمان اقدام کرده است.

دیوان عالی کشور این هفته رأی نهایی پرونده زمین‌های «گلستان» را صادر می‌کند

اسماعیلی در پاسخ به سوالی که پرسیده شده بود در فضای مجازی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قوه قضاییه در مورد زمین چندهکتاری در «گلستان» که با تصمیم معاونین یکی از وزرا به تعدادی از قضات واگذار شد حکم جدید صادر کرده است، توضیح داد: این موضوع به 30 سال قبل بر می‌گردد که قضات آن زمان هیچکدام الان بر سر کار نیستند و هیچکدام از آن ذی‌نفعان امروز در دستگاه قضا مشغول نیستند. مدیرمنابع طبیعی اعلام کرد مدیر قبل از من اشتباه کرده است. سال گذشته بنابر گزارش مدیران فعلی واحدهای قضایی ما گزارشی تهیه شده است که این قطعه به لحاظ اینکه جزو منابع طبیعی است این واگذاری اشتباه بوده است. تقاضای اعمال ماده 477 کرده اند. اعلام ماده 477 پذیرفته شد و به دیوان عالی کشور ارسال شد و این دیوان ظرف همین هفته رای نهایی را صادر می‌کند. شعبه دیوان عالی کشور مبنی بر دستور رئیس قوه قضاییه بایستی رای جدید را صادر کند.

آخرین وضع پرونده «مفتاح رهنورد»

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضع پرونده «مفتاح رهنورد» گفت: این پرونده با داشتن بیش از 1600 شاکی؛ در دادسرا کیفرخواست خورد و به دادگاه آمده است و در حال رسیدگی است. تاکید شد وقت فوری برای آن تعیین شود. دادگاه بر این پرونده با 9 متهم برای دوم تیرماه وقت رسیدگی تعیین کرده است. پرونده رامک خودرو قبلا رسیدگی شده و رای صادر شده است. در بخش دوم این پرونده با 6 هزار شاکی به دادگاه ارسال شده که برای آن نیز تعیین وقت شده است.

علت برگزار نشدن دادگاه طبری و 30 متهم مرتبط با آن

اسماعیلی در ارتباط با سوالی پیرامون پرونده طبری و 30 متهم مرتبط با این پرونده گفت: دادگاه این پرونده در موعد اعلام شده برگزار نشد بدلیل موضوعی که وکلای این پرونده رقم زدند. قرار بود 31 اردیبهشت ماه دادگاه برگزار شود اما در آخرین روز که وکلای این پرونده باید نظر خود را در ارتباط با نقایص این پرونده اعلام می کردند به جای آن هر دو وکیل متهم اعلام استعفا کردند. با استعفا این دو نفر دادگاه مجبور شد به متهم ابلاغ کند ظرف 10 روز وکیل دیگری تعیین کند در غیر این صورت وکیل تسخیری تعیین می شود. پیش بینی ما این است در خرداد ماه جلسه دادگاه برگزار شود.

آخرین وضع پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده در حال رسیدگی است و تا امروز تعدادی از خانواده‌های جانباختگان اعلام شکایت کردند پرونده مرحله تحقیقاتی خود را می گذراند. یک نفر در این پرونده بازداشت است و از افرادی تحقیق به عمل آمده و آزاد شدند.

تکذیب دستگیری یکی از اساتید در محوطه دانشگاه شهید بهشتی

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره دستگیری یکی از اساتید در دانشگاه شهید بهشتی گفت: این ادعا دستگیری در دانشگاه تکذیب می‎شود و دستگیری در دانشگاه انجام نشده است. بازداشتی که ادعا شده در خارج از دانشگاه بوده و حتی در پیرامون دانشگاه هم نبوده است. حضور ضابطین در دانشگاه برای این بود که بعد از بازداشت فرد در بازجویی خودش اقرار و اعتراف کرده که بخشی از اسناد مجرمانه او در اتاق کارش و دانشگاه در لپ تاپ وی نگهداری می شود. رفتند و این اسناد را از اتاق وی برداشتند وقتی فرد ادعا می کند اسناد مجرمانه در اتاقش است باید آنرا برداریم یا برای خنثی سازی بمب هم نباید مراجعه کنیم؟!

اسماعیلی درباره خرید و فروش نوزادان گفت: خبر در حدی که رسانه ای شد مبالغه آمیز بود، اصلا جرایم سازمان یافته و خرید و فروش نوزادان نبود، چه ضابط پرونده و چه رسانه‌ها بزرگ نمایی کردند. موردی خاص در یکی از استان‌ها بود که می خواستند نوزاد را معامله کنند با گزارش حراست این بیمارستان که از آن مامور وظیفه شناس تشکر می کنم این موضوع برملا شد. سه متهم این پرونده بازداشت هستند و مجازات‌های فعلی را کافی نمی‌دانیم در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان مجازات کسانی که مبادرت به خرید وفروش نوزاد می کنند تشدید شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار