با هدف حمایت از دانشجویان نیازمند

«پویش سهم من» راه‌اندازی شد

تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت از راه‌اندازی «پویش سهم من» برای حمایت از دانشجویان نیازمند خبر داد و گفت پیشنهاد راه انداختن این پویش از طرف دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مطرح شد و ذی‌نفعان آن خود دانشجویان هستند.

کد مطلب: ۱۰۷۴۴۰۶
لینک کوتاه کپی شد
«پویش سهم من»  راه‌اندازی شد

به گزارش وبدا، حسن زائری‌لطف با اشاره اینکه در حال حاضر موضوع حمایت از دانشجویان نیازمند در سطح تمام دانشگاه‌های کشور به طور فردی و موردی در حال اجرا است، گفت: با ایجاد «پویش سهم من» تلاش کردیم تا به کمک‌های جامعه دانشگاهی انسجام بیشتری ببخشیم و در ضمن از ظرفیت موسسات حمایتی کشور بهره ببریم. به عنوان مثال تعدادی از دانشجویان ما تحت پوشش موسسات حمایتی بیرون از دانشگاه قرار دارند. تلاش کردیم از طریق تعامل با این موسسات به شناسایی کاملا علمی به بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی دانشجویان دست پیدا کنیم. بدین ترتیب شخصی که کمک‌های خیریه انجام می‌دهد می‌تواند با خیال راحت مطمئن باشد این هزینه صرف تحصیل دانشجویان نیازمندی می‌شود که در آینده وارد عرصه سلامت کشور می‌شوند.

وی درباره ضرورت شکل‌گیری و دلایل نیاز به ایجاد این پویش عنوان کرد: فکر اولیه اجرای این پویش توسط خود دانشجویان و کانون‌های دانشجویی مطرح شد. کانون‌های هلال احمر، سلامت و خیریه در تعامل و همفکری باهم به این نتیجه رسیدند که شیوه کمک به دانشجویان نیازمند باید نظام‌مند شود و در این راستا پیشنهاد ایجاد «پویش سهم من» را ارائه دادند. البته پیش از این فعالیت‌های خیریه و حمایتی در سطح تشکل‌های سیاسی، انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی اتفاق می‌افتاد اما به انسجام بخشی بیشتری نیاز داشت.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت درباره سازوکارهای عملی این پویش اشاره کرد: تاکید داریم شماره حساب واحد و منسجمی برای این موضوع در نظر گرفته شود تا هیچ شک و شبهه‌ای نسبت به فعالیت‌های خیریه این پویش وجود نداشته باشد. علاوه بر این برای ما اهمیت زیادی داشت که شأن، شخصیت و جایگاه دانشجویان با توجه به محرمانه بودن اطلاعاتشان حفظ شود. در مواردی مشاهده شده که رسید کمک‌های مالی به برخی از دانشجویان در فضای مجازی منتشر می‌شود که متناسب با حرمت دانشجویان ما نیست. این پویش به کمک‌ها شکل منسجمی می‌بخشد و مانع برور چنین اتفاقاتی می‌شود.

وی افزود: ما چندین بستر را برای شناسایی دانشجویان نیازمند در نظر داریم. اولین و مهمترین بستر که مبتنی بر رازداری حرفه‌ای است شناسایی از طریق مراکز مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی است. در ابتدا مراکز مشاوره، دانشجویانی را که استطاعت مالی کافی ندارند، به معاونت فرهنگی و دانشجویی معرفی می‌کنند. پس از ارسال این فهرست و ارزیابی اولیه مراکز مشاوره از نظر وضعیت اقتصادی و اجتماعی این لیست به صندوق رفاه ارسال می‌شود.

زائری‌لطف «پویش سهم من» را یکی از دستاوردهای ایام کرونایی دانست و گفت: حمایت از دانشجویان در بین دانشگاهیان و اساتید همیشه رواج داشته است اما سازوکار این پویش به شرایط روز بستگی دارد. در ایام شیوع کرونا تعدادی از سرپرستان خانواده‌ها دچار آسیب شدند و به تبع آن مشکلاتی برای دانشجویان چنین خانواده‌هایی پدید آمد که باید حمایت از این بخش را نیز مد نظر قرار دهیم.

وی تقویت بانک اطلاعاتی از دانشجویان و همدلی و رازداری در کمک به دیگران را از جمله دستاوردهای این پویش دانست و اشاره کرد: دکتر لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت همراه همیشگی و یاور ما در ایجاد این پویش است. ما برای اینکه دانشجویان بتوانند بدون دغدغه اقتصادی تحصیل خودشان را دنبال کنند این پویش را به راه انداخته‌ایم و با ارتباط و همکاری اداره کل دانشجویی و صندوق رفاه در حال بررسی ابعاد مختلف آن هستیم.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت افزود: کمک‌های دانشجویی به دو طریق قابل مصرف هستند. روش اول این است که پس از دریافت کمک‌ها و واریز پول به صندوق رفاه، شخص مورد نظر شناسایی و این کمک هزینه به او پرداخت می‌شود. در حالت دوم شخص کمک خود را به شخص یا شهر خاصی محدود می‌کند و تمایل دارد کمکش به فلان استان موردنظر اختصاص پیدا کند. به همین دلیل در پرتال معاونت جایگاه خاصی برای این درخواست در نظر گرفتیم که شخص بتواند اطلاعات فرد مورد نظری که قصد کمک به او را دارد در سامانه درج کند.

وی در ادامه درباره متولی و معیارهای این پویش بیان کرد: باتوجه به اینکه ما در فاز اول این پویش قرار داریم فعلا معاونت فرهنگی و دانشجویی متولی «پویش سهم من» است. احتمالا در آینده نه چندان دور این کار را به طور اختصاصی به خود دانشگاه‌ها واگذار می‌کنیم تا مبالغ جمع‌آوری شده دانشگاه‌ها مشخص و به دانشجویان همان دانشگاه پرداخت شود. در شیوه‌نامه این پویش پیش‌بینی کردیم که در بازه زمانی ماهانه یا ۴۵ روزه میزان مبالغ گردآوری شده و اطلاعات دانشجویان بر اساس معیارهای بررسی وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده مورد بررسی قرار گیرد.

زائری‌لطف هدف از ایجاد «پویش سهم من» را گسترش فعالیت‌های خیریه و عام‌المنفعه دانشجویی خواند و عنوان کرد: امیدواریم با مشارکت جامعه دانشگاهی و سازمان‌های حمایتی بتوانیم به همنوعان خودمان کمک کنیم و همچنین خیرین سلامت را به یاری رسانی در این بخش ترغیب کنیم. بسیاری از خیرین حوزه سلامت ما در حوزه سلامت فیزیکی و ساخت بیمارستان و درمانگاه و... ورود کرده‌اند اما باید در نظر داشته باشیم که نیروی انسانی متعهد اولویت بیشتری نسبت به آن‌ها دارد. تاکنون چندین خیر از پیشنهادهای ما در این پویش حمایت کرده‌اند، چرا که شفافیت به عنوان اصلی‌ترین سرلوحه ما در انجام این کار عام‌المنفعه است.

وی حمایت از دانشجویان نیازمند را عامل اصلی احساس همدلی و نزدیکی قلبی با اعضا و افراد فعال عرصه سلامت کشور دانست و گفت: خوشبین هستیم که از این پویش استقبال خوبی صورت می‌گیرد. در «پویش بهار همدلی» که سال گذشته برای کاهش آسیب‌های سیل نوروزی اتفاق افتاد تاکنون یک میلیارد و سیصد میلیون تومان برای ساخت منازل مسکونی سیل‌زدگان استان لرستان جمع شده است. براین اساس امیدواریم «پویش سهم من» نیز با استقبال خوبی مواجه شود. اولین کسانی که می‌توانند در موفقیت این طرح به ما کمک کنند خود دانشجویان علوم پزشکی هستند. این‌ عزیزان با معرفی و مساعدت خودشان و دیگران می‌توانند دامنه اثرگذاری و کمک‌رسانی به دیگر دانشجویان را گسترش دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار