حکیم‌زاده تاکید کرد:

حساسیت آموزش و پرورش نسبت به کلاس اولی‌ها

بنابر تشخیص معلم اگر دانش‌آموزی در یادگیری‌اش اشکالاتی وجود داشته باشد معلم موظف است یک برنامه مشخص برای دانش‌آموز طراحی کند

تهران (پانا) - برنامه «صبح و گفت‌وگو» رادیو گفت‌وگو با موضوع گفت‌وگوی ویژه با مسئولان آموزش و پرورش با رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. 

کد مطلب: ۱۰۷۴۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد
حساسیت آموزش و پرورش نسبت به کلاس اولی‌ها

رضوان حکیم‌زاده با بیان اینکه در دوره ابتدایی یادگیری دانش‌آموزان بسیار مهم است، گفت: برای ما مهم است که همه دانش‌آموزانمان به آموزش دسترسی داشته باشند و اشکالاتشان جبران شود به همین دلیل در دستورالعملی که برای مدارس ابتدایی ارسال کردیم، مسئولیت بازگشایی دوره ابتدایی را بر عهده آموزگاران و مدیران گذاشته‌ایم مبنی براینکه تک تک دانش‌آموزانشان را ارزیابی کنند و اطلاع دهند که آیا اینها از آموزش‌های تلویزیونی استفاده کرده‌اند یا عضو شبکه‌های مجازی عضو بوده‌اند؟

وی با اظهار به اینکه بنابر تشخیص معلم اگر دانش‌آموزی در یادگیری‌اش اشکالاتی وجود داشته باشد معلم موظف است یک برنامه مشخص برای دانش‌آموز طراحی کند تا بر اساس آن مشکلات یادگیری‌اش بر طرف شود، افزود: معلم گزارش خود را به شورای مدرسه می‌دهد و بر اساس همان ارزیابی یادگیری دانش‌آموزان، شورای مدرسه راجع به برگزاری امتحانات و اتمام محتوا تصمیم گیری می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با ارزیابی دانش‌آموزان بیان کرد: برای ما دو نکته خیلی مهم است؛ یکی اینکه همه دانش‌آموزان باید همه محتوا را دریافت کنند و هیچ قسمتی از محتوا نباید نادیده گرفته یا حذف شود و دیگر اینکه دانش‌آموزان یاد بگیرند.

وی به کلاس اولی‌ها اشاره کرد و گفت: ما در خصوص کلاس اولی‌ها حساسیت خاصی داریم و در دستورالعمل ارسالی هم اعلام کردیم که برای کلاس اولی‌ها که آغاز دوره تحصیلی‌شان بوده، یادگیری مهارت‌های خواندن و نوشتن و حروف الفبا خیلی مهم است و برای همین تاکید کردیم هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی آموزگازان باید ارزیابی داشته باشند که همه حروف الفبا را یاد گرفته باشند و این را باید مدرسه هم تائید کند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه آزمون‌ها در مقطع ابتدایی لزوما حضوری نیست، اشاره کرد: تاکید ما این است که دانش‌آموزان در قالب دو یا سه نفر با حفظ پروتکل‌های بهداشتی بتوانند در مدارس برای ارزیابی حضور پیدا کنند. اما اگر معلم بتواند به روش دیگری به این اطمینان برسد که دانش آموز هم از جهت نوشتاری و هم از جهت خواندن، مهارت‌های لازم را کسب کرده اجباری برای حضور نداریم.

وی با اعلام این خبر که در تابستان مدرسه‌ها باز نیست، گفت: با مذاکراتی که با عوامل شبکه آموزش داشتیم یکسری برنامه‌های تابستانی برای دانش‌آموزان داریم که تقویت مهارت‌ها است اما باز هم به صورت خاص تقاضای ما این بود که برای کلاس اولی‌ها و نوآموزان پیش دبستانی که باید زبان فارسی را یاد می‌گرفتند و آمادگی کسب می‌کردند تا وارد مدرسه شوند، بتوانیم یکسری برنامه‌های تقویتی در جهت یادگیری زبان و تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به اعلام نتایج در دوره ابتدایی اشاره و بیان کرد: در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی داریم با محوریت معلم هر زمانی که تشخیص دهد دانش‌آموزان ‌یادگیری ‌شان به اتمام رسیده می‌تواند نتایج ارزشیابی را در کارنامه دانش‌آموز ثبت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار