پویش قرآنی صبح درخشان همزمان در اداره کل و تمامی مناطق در حال برگزاری است

نعیمی: مسابقات قرآنی شهر تهران بصورت مجازی برگزار می شود

تهران (پانا) - مهدی نعیمی، رییس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل شهر تهران در گفتگو با پانا از نحوه برگزاری مسابقات سراسری قرآن در سال جاری و همچنین اجرای پویش قرآنی صبح درخشان سخن گفت.

کد مطلب: ۱۰۷۴۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد
نعیمی: مسابقات قرآنی شهر تهران بصورت مجازی برگزار می شود

مهدی نعیمی با اشاره به تفاوت های ماه مبارک رمضان امسال با سال های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و موضوع فاصله گذاری اجتماعی گفت: اکثر برنامه های امسال در حوزه قرآن و عترت و نماز بصورت مجازی برگزار می شود. حتی برنامه های آموزشی که در دارالقرآن ها هر سال حضوری و منظم برگزار می شد، امسال مجازی انجام می شود. از جمله محافل انس با قرآن و تلاوت قرآن که بصورت گسترده در مدارس و مناطق برگزار می شد، امسال مانند سال های گذشته نیست و بصورت مجازی برگزار می شود.
نعیمی با اشاره به فعالیت واحد قرآن، عترت و نماز در شبکه شاد گفت: دانش آموزانی که تلاوت داشتند، کلیپ های فعالیت های شان در فضای مجازی منتشر می شود و همچنین در شبکه شاد بجای صبحگاه هایی که در مدرسه ها برگزار می شد، اکنون زنگ آسمانی دارند و کلیپی چند دقیقه ای از تلاوت یک دانش آموز در شبکه شاد گذاشته می شود. مدارس آن کلیپ را در کانال مدرسه و کلاسی دانش آموزان قرار می دهند. همچنین در حوزه دعاها کلیپ هایی تهیه شده و در اختیار مدارس قرار می گیرد. دانش آموزانی داریم که اکنون در منزل از برنامه های دعاخواندن شان کلیپ تهیه کرده و برای ما ارسال می کنند.
نعمیمی به برنامه صبحگاه قرآنی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در سال های گذشته در اداره کل و ادارات مناطق، صبح ها برنامه جزء خوانی و محافل اینچنین پیش از شروع ساعت اداری برگزار می شد، امسال بخاطر موضوع فاصله گذاری اجتماعی نمی توانیم این مهم را داشته باشیم در نتیجه تصمیم گرفتیم برنامه ای پیاده کنیم که هم فاصله گذاری رعایت شود و هم موضوع جزء خوانی انجام شود. با مشورت دوستان تصمیم گرفتیم یک پویش قرآنی داشته باشیم به نام پویش قرآنی «صبح درخشان». به این صورت است که ما تلاوت جزء همانروز را از بلندگوهای اداره کل به مدت ده دقیقه از اول جزء پخش می کنیم تا به ساعت کاری همکاران لطمه ای وارد نشود و خللی در کارشان نباشد و بعد همکاران آن ده دقیقه تلاوت را در اتاق خودشان دارند و بقیه جزء را خودشان هر زمان که مایل باشند می خوانند.
رییس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل شهر تهران گفت: این کار از اول ماه مبارک رمضان انجام شد و علاوه بر اداره کل در تمامی مناطق نوزده گانه در حال انجام است و حتی پیشنهاد شد مدارسی که قبلا چنین برنامه ای داشتند در فضای مجازی و در شروع کلاس های مجازی شان با دانش آموزان نیز همین ایده را پیاده کنند.
نعیمی در رابطه با فعالیت دارالقرآن ها در فصل تابستان گفت: قبل از ماه مبارک رمضان دارالقرآن ها کلاس های شان را داشتند و باید ادامه می دادند و همچنین در طول ماه مباک بصورت مجازی فعالیت دارالقرآن ها ادامه پیدا کرد و همین برنامه را برای فعالیت تابستانی دانش آموزان مان نیز پیش رو داریم. دارالقرآن ها فعالیت هایی که در بخش قرآن و عترت و نماز فعالیت های تخصصی هر بخش را دارند. کلاس های تخصصی قرآنی دارند. بحث نهج البلاغه را در موضوع عترت دارند و آموزش نماز و احکام را در بخش نماز دارند.
وی با اشاره به نحوه برگزاری مسابقات در سال جاری گفت: مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان مان حضوری برگزار می شد و حدود سه هزار نفر دانش آموزان ما در آن شرکت داشتند. امسال هم از 29 اردیبهشت تا 11 خردادماه مسابقات بصورت مجازی برگزار می شود. یعنی هر روز دو رشته و دانش آموزان با توجه به محتوای مسابقاتی که دارند و روش اجرایی که قبلا بصورت حضوری بود اکنون همان روش را کلیپ و فیلم از اجرای شان تهیه کرده و آن را به کارشناس منطقه می رسانند و کارها جمع آوری شده و داوری می شود. درواقع تفاوت این مسابقات با سال گذشته علاوه بر اینکه حضوری نیست، اجرای دو مرحله ای آن است.
وی افزود: چند نفر برتر به مرحله نهایی راه پیدا می کنند و مرحله بعدی در تیرماه است که اگر شرایط مساعد بود، بصورت حضوری انجام می شود و اگر همین شرایط حاکم بود، بصورت آنلاین اجرا داریم و در نهایت برندگان کشوری انتخاب می شوند.
وی درباره تفاوت مدت زمان برگزاری مسابقات گفت: سال گذشته که مسابقات حضوری بود، در دو روز و 24 سالن بصورت همزمان (یک روز دختران و یک روز پسران) برگزار شد اما امسال چون غیرحضوری است و دانش آموز باید فایل تهیه کرده و به منطقه برساند مقداری فاصله زمانی وسعت پیدا کرده است. اکنون مدت زمان برگزاری مسابقات 15 روز طول می کشد اما هر روزی دو رشته کار می کنند و برخی رشته های ما رشته آزاد است. در قرائت و تحقیق که دانش آموز باید جای مشخصی از قرآن را بخواند، امسال بصورت قرعه کشی است. قرعه به دانش آموز داده می شود و یک روز فرصت دارد تا آنچه در قرعه برایش ارسال شده را ضبط کند و محتوا را به کارشناس منطقه برساند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد در فرصت مجازی هم بتوانیم یاد و فرهنگ قرآنی را گسترش و اشاعه دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار