سخنگوی وزارت خارجه خبر داد:

اعزام هیاتی از ایران به افغانستان برای بررسی اتفاقات هریرود

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه کمتر از سه هزار نفر از ایرانیان در خارج از کشور به دلیل جرایم مختلف در زندان هستند گفت امیدواریم روزی برسد هیچ زندانی ایرانی در خارج از کشور نباشد.

کد مطلب: ۱۰۷۴۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد
اعزام هیاتی از ایران به افغانستان برای بررسی اتفاقات هریرود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به روز قدس اشاره کرد و گفت: «تا اشغالگری و جنایت صهیونیست‌ها هست، روز قدس گرامی داشته خواهد شد.»

موسوی درباره رایزنی‌ها و اقدامات دیپلماتیک در این مدت گفت: «اتفاقاتی در عراق و افغانستان رخ داد که بعد از مدت‌ها به ثبات سیاسی دست یافتند. عراق به عنوان همسایه برای ما اهمیت ویژه دارد و الان با دسیسه‌های آمریکا و گروه‌های تروریستی دست و پنجه نرم می‌کند و دولت کنونی مورد حمایت ایران است.»

وی با اشاره به تفاهم سیاسی در افغانستان ابراز امیدواری کرد این تحول طلیعه‌ای برای پا گرفتن گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شود.

موسوی گفت: «کمتر از سه هزار نفر از ایرانیان در خارج از کشور به دلیل جرایم مختلف در زندان هستند و عمده آن جرایم مسائل مربوط به مواد مخدر و عبور غیرقانونی است؛ سفارتخانه‌های ما از نزدیک دولت‌های کشورهایی که شهروندان ایرانی در آنها زندانی‌اند در ارتباط هستند. در ماه‌های اخیر تعدادی از آن‌ها عفو گرفتند و تعدادی برای تداوم زندان به کشور بازگشتند و امیدواریم این روند ادامه یابد. امیدواریم روزی برسد هیچ زندانی ایرانی در خارج از کشور نباشد.»

سفارت ایران در آتن پیگیر وضعیت اتباع ایرانی در یونان است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر حمله به تعدادی از اتباع ایرانی در یکی از کمپ‌های مهاجرت یونان گفت: «از طریق سفارت ایران در یونان اخبار منتشر شده در این زمینه را پیگیری کردیم و مقامات رسمی یونان و همچنین پلیس آنجا به ما اعلام کرد که چنین اتفاقی به آن صورت که در برخی از رسانه‌ها منتشر شده است، رخ نداده است. در همه کمپ‌ها اختلاف و درگیری وجود دارد ولی پلیس یونان تایید نکرد که این اتفاقات سازمان یافته بوده است و برخی نکاتی که در برخی اخبار در این زمینه مطرح شده بود از جمله موضوع انتقام گیری را تایید نکرد، با این وجود سفارت ما در یونان پیگیری این مسئله است تا از آخرین وضعیت پناهجویان ایرانی در آنجا کسب خبر کند.»

وی اظهار کرد: «ما پذیرای میلیون‌ها نفر از عزیران افغانستانی هستیم ولی مایلیم این رفت و آمدها به صورت قانونی باشد. کسانی از خلاءها سوءاستفاده می‌کنند و وظیفه هر کشوری حفاظت از مرزها و سرحدات خود است. هیچ گزارش رسمی را نهاد امنیتی و نظامی و مرزبانی ما تایید نکرده و معلوم نیست اینها به چه طریقی جان باختند. چند روز پیش هیاتی از افغانستان وارد خاک ایران شدند و گفت‌وگوهایی را با مرزبانی ما انجام دادند. این اتفاق نه در خاک ایران و نه توسط عوامل ایران رخ داده است. احتمال دارد هیاتی از ایران ظرف روزهای آینده به افغانستان سفر کند که محور گفت‌وگوی آن‌ها اتفاقات حوالی هریرود است. احتمالاً طی روزهای آینده هیاتی از ایران به افغانستان سفر می‌کند که محور اصلی این سفر اتفاقاتی است که در هریرود رخ داده است. اگر انجام این سفر قطعی شد اطلاعات لازم در این زمینه اعلام می‌کنیم.»

ایران خواهان افغانستانی امن و باثبات است

وی درباره تلاش‌های ایران برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان گفت: «ایران براساس سیاست همسایگی خود تمایل دارد که یک همسایه با ثبات و رفاه داشته باشد. برای ما مهم بود این کشور با ثبات باشد و چندین دور تلاش و تماس و رفت و آمد انجام شد و سفرهایی نماینده ایران به کابل داشت و الحمدالله منتج به نتیجه خوب شد و نقش ایران در این زمینه مهم بوده و برای ما باعث افتخار است. ایران برخلاف دیگران که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند، افغانستان امن و با ثبات را اولویت اول خود قرار داده و این گام را طلیعه‌ای برای گفتگوهای بین الافغانی می‌دانیم تا صلح فراگیر در افغانستان شکل بگیرد.»

اگر آمریکایی‌های درباره کشتی‌های ایران اقدامی صورت دهند با واکنش ایران مواجه می‌شوند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره احضار سفیر سوئیس به وزارت خارجه و نامه ظریف و واکنش ایران به تهدید آمریکایی‌ها گفت: «تجارت آزاد بین کشورهای مستقل امری مشروع است. آمریکای ترامپ در حال برهم زدن نظم جهانی است و به دنبال آنارشیسم جهانی است. آنچه آمریکایی‌ها درباره کشتی‌های نفتکش ما عنوان کردند غیرقانونی است و اگر اقدامی صورت دهند با واکنش ایران مواجه می‌شوند. توصیه‌های لازم را به آمریکایی‌ها از طریق سفیر سوئیس ارائه کردیم و نامه ظریف به گوترش عواقب هرگونه اقدام را یادآور شد؛ امیدواریم دست به هیچ حماقتی در این زمینه نزنند.»

موسوی درباره طرح صلح کرونا گفت: «صحبت کردن برای ما مهم نیست. سابقه بدعهدی آمریکا را داریم. بعید می‌دانم ایران در سطح دولتی تماسی با آمریکا داشته باشد و این در دستور کار ایران نیست.»

پیگیری دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک هستیم

وی درباره اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک گفت: «از طریق سفارت پیگیر وضعیت او هستیم. پرونده مراحل نهایی را طی می‌کند و وکلا و سفارت ما پیگیر موضوع هستند و از همه ابزارها استفاده می‌کنیم که بی‌گناهی ایشان ثابت و آزاد شود.»

تا زمانی که سوریه بخواهد در این کشور حضور داریم

موسوی درباره اظهارات پمپئو درباره حضور ایران در سوریه گفت: «ما به دعوت دولت سوریه به عنوان مستشار برای مبارزه با تروریسم در سوریه حضور داریم و حضور ما ارتباطی با آمریکا و رژیم صهیونیستی ندارد؛ تا زمانی که دولت و ملت سوریه از ما درخواست کمک در زمینه‌های مختلف کنند ما در آنجا حضور داریم.»

وی در پاسخ به سوالی درباره کشتی‌های ایرانی که به مقصد ونزوئلا در حال حرکتند، گفت: «کشتی‌های ایران حامل محموله‌های سوخت به سمت ونزوئلا در حال حرکت هستند و اینها رسما و قانونا تجارت مشروع انجام می‌دهند. اگر آمریکایی‌ها خوششان نمی‌آید به خودشان مربوط است. امیدوارم آمریکایی‌ها دست به کار احمقانه‌ای نزنند چون قطعا با پاسخ ایران مواجه خواهند شد.»

مثبت یا منفی روی اروپا نمی‌توانیم حساب کنیم

این دیپلمات ارشد در پاسخ به سوالی درباره موضع اروپا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران و اظهارات اخیر بورل گفت: «ما مزاحم فکر کردن آن‌ها نمی‌شویم. ۲ سال است دارند فکر می‌کنند. وضعیت برای همه از جمله اروپایی‌ها مشخص است. کماکان منتقد بی‌عملی اروپا هستیم و مثبت یا منفی روی اروپا نمی‌توانیم حساب کنیم. کار خودمان را انجام می‌دهیم و امیدواریم اروپایی‌ها بجنبند. در حال حاضر زیر فشار یک قلدر قرار گرفته‌اند و جز حرف کار دیگری صورت ندادند و هر همراهی با این قلدر دودش به چشم آنها خواهد رفت.»

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی گفت که ایران، سوریه و ترکیه مکانیسم خاص خود را در مورد سوریه دارند. بحث‌هایی بود که برخی کشورها به روند اضافه شوند ولی در نهایت تصمیم گرفته شد همین سه کشور باشند. هر اقدام خیرخواهانه را منکر نمی‌شویم ولی معتقدیم روند آستانه کارساز است. موسوی درباره تصویب قانون مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی در مجلس گفت: «همکاران ما در کمیسیون امنیت ملی حضور داشتند و نقطه نظرات وزارت خارجه به آن‌ها منتقل شد. قطعا وزارت خارجه اگر تبدیل به قانون‌ شود آن را اجرا می‌کند. سرنوشت مردم فلسطین و قدس شریف همواره اولویت وزارت خارجه بوده است.»

ایران آماده گفت‌وگو و رفع سوءتفاهمات با عربستان سعودی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره خبر منتشر شده مبنی بر درخواست محمدبن سلمان از الکاظمی برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض عنوان کرد: «مشخصا چیزی دریافت نکردیم ولی آنچه شنیدیم خبرهای رسانه‌ای بود که ایشان خواستار شده بود که قدری فضا بهتر شود. قبلا اعلام کردیم ایران چه با میانجی و چه بی‌میانجی آماده گفت‌وگو و رفع سوءتفاهمات با عربستان سعودی است. منطقه نیازمند است به این سمت برود و اگر به این سمت بروند و تصمیم بگیرند آغوش ایران باز است.»

موسوی گفت: «آمریکایی‌ها اگر ادعا دارند اجازه دهند کانال سوئیس فعال‌تر و منابع ما از جاهای مختلف وارد این کانال شود. حق ماست که این منابع مورد استفاده قرار گیرند.»

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری گفت: «نمی‌دانم دولت کره جنوبی توانسته مجوزی از آمریکا دریافت کند. پول‌های ملت ایران در کره جنوبی هست و بهانه‌هایی مثل تحریم و ممانعت آمریکا برای ما قابل قبول نیست و میخواهیم پول‌های ما وارد کشور شود.»

موسوی همچنین گفت که تلاش ایران برای افزایش مراودات تجاری با کشورها در جریان است و امیدواریم آمریکا از ایجاد مانع در مسیر مناسبات تجارت آزاد دست بردارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار