تصویب طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی در مجلس

تعیین مجازات همکاری اطلاعاتی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی/ هرگونه استفاده از سخت‌افزارهای تولیدی رژیم صهیونیستی و فعالیت سکوهای نرم‌افزاری متعلق به این رژیم در ایران ممنوع است/ سفارت مجازی ایران در فلسطین ظرف ۶ ماه تشکیل می‌شود

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس با کلیات طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه بین‌المللی موافقت کردند.

کد مطلب: ۱۰۷۴۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
تصویب طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی در مجلس

به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز دوشنبه، 29 اردیبهشت مجلس شورای اسلامی به اتفاق آرا با کلیات طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه بین‌المللی موافقت کردند. پس از موافقت نمایندگان با کلیات، ندای مرگ بر اسرائیل در صحن مجلس طنین‌انداز شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس به طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم نامشروع صهیونیستی علیه صلح و امنیت اشاره کرد و گفت: «با توجه به شرایط کنونی، لازم بود طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت تصویب شود. از نمایندگان که همگی در تصویب طرح مذکور مشارکت داشتند تشکر می ‌کنیم.»

دستگاه‌های اجرایی کشور مکلف به مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی شدند

براساس ماده 1 این طرح که تصویب شد کلیه دستگاه‌های اجرای کشور به موجب این قانون مکلف در چارچوب کلی نظام و بهره‌مندی از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران و نقش مخرب این رژیم نامشروع در برهم زدن صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر اعم از جنگ افروزی، اقدامات تروریستی، جنگ الکترونیک، استفاده از تسلیحات سمی و سلاح‌های ممنوعه علیه غیرنظامیان، محاصره انسانی، شهرک‌سازی، آواره کردن مردم فلسطین، تلاش برای انضمام بخش‌های دیگری از سرزمین فلسطین، ادامه اشغال سرزمین فلسطین و بخش‌هایی از سوریه (جولان)، لبنان و دیگر سرزمین‌های اشغالی مقابله کنند.

تشکیل سفارت مجازی ایران در فلسطین ظرف ۶ ماه توسط وزیر امور خارجه

نمایندگان در ادامه با ماده 2 این طرح موافقت کردند. براساس ماده 2 این طرح که با آن موافقت شد؛ در اجرای تبصره ماده 1 قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مصوب 19/2/1369 با اصلاحات و الحاقات بعدی وزارت امور خارجه موظف است ظرف مدت 6 ماه از تصویب این قانون مقدمات لازم برای تشکیل سفارت یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را فراهم و نتیجه را پس از تصویب تقدیم هیأت رئیسه کند. وزارت امور خارجه مکلف است اقدامات لازم در رایزنی با سایر کشورها را به عمل آورد.

صدور هرگونه مجوز برای حضور اشخاص حقیقی و حقوقی وابسته به رژیم صهیونیستی در نمایشگاه‌ها ممنوع شد

نمایندگان در ادامه با ماده 3 طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت موافقت کردند. در این ماده آمده است: «در اجرای ماده (5) قانون الزام دولت به حمایت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطین مصوب 11 دی 1387 و ماده 8 قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مصوب 19 اردیبهشت 1369 (با اصلاحات و الحاقات بعدی)، فهرست سازمان ها، سمن ها، موسسات اقتصادی، تجاری، مالی، علمی، فرهنگی، پژوهشی، اشخاص حقیقی و حقوقی و امثال آن موضوع مواد مذکور قوانین فوق به صورت سالانه از سوی کمیته ای متشکل از وزارتخانه های صمت، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت امور خارجه شناسایی و به روز رسانی خواهد شد.»

برگزاری و دبیری جلسات این کمیته برعهده وزارت امور خارجه خواهد بود و وزارت مذکور موظف است سالانه گزارشی از عملکرد این کمیته به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

همچنین نمایندگان ماده 4 طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت را هم تصویب کردند. در ماده 4 آمده است: «صدور هرگونه مجوز برای مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم اشخاص حقیقی یا حقوقی از جمله شرکت‌ها، سازمان‌ها، موسسات یا سازمان‌های مردم نهاد وابسته به رژیم اشغالگر صهیونیستی در کلیه نمایشگاه‌ها و یا هرگونه نمایش یا گردهمایی داخلی و بین‌المللی یا مشارکت یا معاونت در صدور آن ممنوع است و مرتکب به حبس درجه 5 و محرومیت دائمی از تصدی خدمات عمومی و دولتی محکوم می‌شود.»

هرگونه استفاده از سخت‌افزارهای تولیدی رژیم صهیونیستی در ایران ممنوع شد

براساس ماده 5 طرح مذکور هم که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت هرگونه استفاده از سخت‌افزارهای تولیدی رژیم صهیونیستی در ایران و فعالیت سکوهای نرم‌افزاری متعلق به این رژیم در این کشور ممنوع می‌باشد. همچنین هرگونه ارائه خدمات شرکت‌های ایرانی به این سکوها ممنوع است؛ فرد قاصر یا مقصر یا مستنکف در اجرای این ماده به حبس تعزیری درجه 5 و 5 سال محرومیت از خدمات عمومی و دولتی محکوم می‌شود. مرکز ملی فضای مجازی با همکاری وزارتخانه‌های اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است نسبت به شناسایی این سخت‌افزارها و سکوها اقدام و مراتب را جهت اعمال قانون به دادستان کل کشور اعلام کند.

نمایندگان در جریان بررسی این طرح دوفوریتی با ماده 6 این طرح موافقت کردند. براساس ماده 6 این طرح؛ هرگونه همکاری اطلاعاتی یا جاسوسی به نفع رژیم صهیونیستی در حکم محاربه و افساد فی‌الارض می‌باشد و مرتکب به اشد مجازات محکوم خواهد شد.

همچنین نمایندگان با ماده 7 طرح مذکور نیز موافقت کردند که براساس آن هرگونه همکاری، تعامل، توافق سیاسی یا تبادل اطلاعات با نهادها و افراد رسمی و غیررسمی وابسته به رژیم صهیونیستی ممنوع است، مرتکب به مجازات حبس تعزیری درجه 4 و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم می‌شود.

همچنین نمایندگان با ماده 8 طرح دوفوریتی مقابله با اقدامات خصمانه رژیم نامشروع صهیونیستی نیز موافقت کردند که در آن آمده است «هرگونه اقدامی از قبیل امنیتی، نظامی، سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای، تبلیغی، مساعدت اقتصادی و مالی مستقیم و غیرمستقیم آگاهانه در جهت تایید یا تقویت و تحکیم رژیم صهیونیستی ممنوع است. مرتکب به مجازات حبس تعزیری درجه 5 محکوم می‌شود.»

ممنوعیت ورود هرگونه کالای شرکت‌های وابسته رژیم صهیونیستی به ایران

در ماده 9 هم که نمایندگان ملت با آن موافقت کردند آمده است: «ورود و عبور هرگونه کالای شرکت‌ها و کمپانی‌های وابسته به رژیم اشغالگر صهیونیستی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ممنوع می‌باشد و نیز ورود کلیه صهیونیست‌های تابع رژیم اشغالگر صهیونیستی شامل اشخاص حقیقی یا حقوقی که تابعیت رژیم صهیونیستی را دارند، به جمهوری اسلامی ایران ممنوع است. در صورت ورود به حبس تعزیری درجه 5 و اخراج از کشور محکوم می‌شوند.»

ممنوعیت سفر اتباع ایرانی به سرزمین فلسطین اشغالی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه با ماده 10 این طرح هم موافقت کردند که براساس آن سفر اتباع ایرانی به سرزمین فلسطین اشغالی ممنوع شده و در این راستا مجازات متخلفان مشخص شد. در ماده 10 این طرح آمده است: «سفر اتباع ایرانی به سرزمین فلسطین اشغالی ممنوع شد، مرتکب به مجازات حبس تعزیری درجه 5 و محرومیت داشتن گذرنامه به مدت 2 تا 5 سال ممنوع می شود، همچنین مراوده و ارتباط غیراتفاقی بین اتباع ایرانی و اتباع رژیم اشغالگر صهیونیستی ممنوع است و مرتکب به مجازات حبس تعزیری درجه 6 محکوم می‌شود.»

دادستان کل کشور مکلف به طرح شکایت از سران رژیم صهیونیستی در محاکم ذی‌صلاح شد

براساس ماده 11 این طرح که با آن موافقت شد دادستان کل کشور با همکاری وزارت امور خارجه و دفتر خدمات حقوقی ریاست جمهوری مکلف است با بهره‌مندی از ظرفیت‌های مراجع و نهادهای داخلی، خارجی و بین‌المللی نسبت به حمایت از مردم فلسطین و سایر قربانیان نسبت به طرح شکایت و محاکمه و اجرای احکام مجازات سران جنایتکار رژیم اشغالگر صهیونیستی به دلیل ارتکاب جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی، نسل کشی، جنایت و تجاوز و اقدامات تروریستی در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی در محاکم ذی‌صلاح داخلی و خارجی و دادگاه‌ها و دیوان بین‌المللی اقدام کند.

دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 29 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14 اسفند 1395 از جمله وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مکلفند به منظور آماده‌سازی شکایت با دستگاه‌های ذی‌صلاح همکاری لازم را داشته باشند.

وزارت خارجه مکلف به پیگیری طرح سیاسی برگزاری همه پرسی ملی در سرزمین فلسطین شد

براساس ماده 12 طرح مذکور؛ وزارت امور خارجه موظف است تحقق طرح سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای فلسطین با عنوان "برگزاری همه‌پرسی ملی در سرزمین فلسطین" را که با شماره s/2019062 نزد سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است را در عرصه‌های سیاسی و دیپلماتیک پیگیری و گزارش اقدامات انجام شده را سالانه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه کند.

دولت موظف به حمایت از دولت‌ها، ملت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد حامی آزادسازی قدس شد

در ماده 13 نیز که مورد موافقت مجلسی‌ها قرار گرفت آمده است: «دولت موظف است از فعالیت سایر دولت‌ها، ملت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد داخلی و بین‌المللی و حامی آزادسازی قدس و محکومیت، محدودیت و تحریم رژیم اشغالگر صهیونیستی حمایت کند و اقدامات لازم را برای مقابله با هرگونه تلاش در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم منحوس مذکور و حضور آن در منطقه و جهان اسلام معمول دارد. همچنین موضوع صهیونیسم بدتر از آپارتاید را در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی تبیین کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار