عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد:

آیا ورود مردم به بازار «بورس» در بهبود شرایط اقتصادی کشور تاثیر دارد

آرگون: اگر نقدینگی که وارد بورس می‌شود به بخش‌های مولد هدایت شود منافع سهامداران نیز تامین می‌شود

تهران ( پانا) - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید براینکه توجه مردم به بورس یک فرصت مهم برای اقتصاد است، می‌گوید اگر هدایت نقدینگی و سرمایه‌گذاری به نحوی باشد که به بخش‌های مولد اقتصاد هدایت شود می‌توان از محل تامین مالی و افزایش سرمایه در بازار پایه کارخانجات و واحدهای جدید ایجاد کرد و از محل افزایش سرمایه واحدهای جدیدتر را در بورس ارایه کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد
آیا ورود مردم به بازار «بورس» در بهبود شرایط  اقتصادی کشور تاثیر دارد

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درگفت‌وگو با پانا درباره حبابی بودن بورس کشور اظهار کرد:‌ « رشد شاخص در بورس کشور مطابق با رشد اقتصادی و وضعیت کنونی اقتصاد نیست. تناسب و همخوانی میان رشد شاخص بورس و اقتصاد وجود ندارد که البته این رشد‌های قیمتی حبابی در بازارهای دیگری مانند طلا؛ مسکن و خودرو نیز وجود دارد.»

وی ادامه داد: « اگر به سمت رشد بهبود اقتصادی حرکت شود و میزان سرمایه‌گذاری افزایش یابد وضعیت بورس نیز رو به بهبود خواهد بود. البته اگر تورم کنترل شود، رشد اقتصادی نیز آثار خود را نشان خواهد داد.»

اقبال مردم به بورس فرصتی مهم برای اقتصاد است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد:‌ « اقبال مردم به بورس فرصتی برای اقتصاد است و می‌توان از این فرصت استفاده کرد. اگر دارایی‌ها از بازارهای ثانویه به بازارهای اولیه انتقال داده شود و کارخانجات جدید و ظرفیت‌های جدید ایجاد شود و سهام جدید به بورس ارایه شود از محل رشد شرکت‌ها وضعیت مناسبی نیز برای سهامداران ایجاد خواهد شد.»

آرگون اظهار کرد: « اگر بتوان منابعی را که ناشی از اقبال مردم به بورس وارد بازار سرمایه شده است برای سرمایه‌گذاری، رشد و توسعه واحدهای صنعتی و تولید کشور هزینه کرد می‌توان از محل هدایت این سرمایه‌ها به بخش‌های مولد شرایط خوبی را برای سهامداران رقم زد.»

وی افزود:‌ « اگر سرمایه‌گذاری به نحوی باشد که به بخش‌های مولد هدایت شود می‌توان از محل تامین مالی و افزایش سرمایه در بازار پایه کارخانجات و واحدهای جدید ایجاد کرد و از محل افزایش سرمایه واحدهای جدیدتر را در بورس ارایه کرد.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد:‌ « اگر پول از مسیر بانک به مسیر تولید هدایت شود قطعا رشد شاخص در بورس حبابی نخواهد بود و می‌تواند وضعیتی مناسب را برای سهامداران رقم بزند.»

سهام طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی در بورس ارایه شود

وی از پیشنهاد ارایه سهام طرح‌های نیمه تمام به دولت خبر داد و افزود: « دولت می‌تواند سهام این شرکت‌ها را از طریق سهام عمومی واگذار کند و با جمع‌اوری این منابع آنها را تکمیل کند؛ می‌توان از این فرصت کارهای مثبتی کرد و البته اگر استفاده نشود می‌تواند تبدیل به یک تهدید شود.»

آرگون درباره واگذاری مدیریت واحدهایی که سهام آنها واگذار می‌شود، خاطرنشان کرد: « مدیریت این واحدها نیز قابل واگذاری است. در صندوق ETF برای یک دوره زمانی مالکیت واگذار اما مدیریت واگذار نمی‌شود که جای اشکال دارد.»

آزادسازی سهام عدالت سیاستی مناسب است

وی با اشاره به آزادسازی سهام عدالت گفت:‌ « آزادسازی سهام عدالت سیاستی مناسب است. اکنون بیش از 10 سال از واگذاری سهام عدالت به مردم، امکان استفاده افراد از این سهام و خرید و فروش احتمالی آن فراهم شده است. تاکنون این امکان وجود نداشته است و بیش از چند میلیون نفر از افرادی که می‌توانستند از این سهام استفاده کنند فوت شده‌اند و در قیدحیات نیستند.»

آرگون عنوان کرد:‌ « شرایط اقتصادی کشور با توجه به مباحث تشدید تحریم و تعطیلی‌های ناشی از کرونا تشدید شده است و با آزادسازی این دارایی امکان استفاده از آن برای روز مبادا را فراهم کرده است. برخی از خانوارها ممکن است درآمد پایینی داشته باشند و در وضعیت بد اقتصادی ناشی از کرونا مایل باشند که از این درآمد استفاده کنند.»

آزادسازی سهام عدالت در شرایط کاهش درآمد نفت و مالیات

وی افزود: « آزادسازی سهام عدالت با روش مستقیم و غیرمستقیم فراهم شده است و از سوی دیگر با توجه به تحریم و کرونا فروش نفت کاهش یافته است و قیمت نفت مطابق با آنچه در بودجه سالانه پیش‌بینی شده است، نیست. این درحالی است که در بودجه سالانه کشور برای سال 99 فروش یک میلیون بشکه نفت 50 دلاری پیش‌بینی شده است که اکنون به محدوده 20 دلار رسیده است.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد:‌ « دولت در شرایط محدودیت‌های درآمدی تصمیم به واگذاری دارایی‌های عمومی گرفته است و از سوی دیگربه دلیل مشکلاتی که برای واحدهای تولیدی و صنفی به وجود آمده است نمی‌توان انتظار چندانی برای درآمدهای مالیاتی داشت. وصول مالیات امسال با مضیقه همراه است و طبیعی است که کمک‌های معیشتی و درمانی نیز که مترتب بر بحث کرونا است به هزینه‌های دولت افزوده شده است.»

وی عنوان کرد: « کاهش درآمد در کنار افزایش هزینه‌های ناشی از تحریم و کرونا دولت را متقاعد کرده است تا با وگذاری سهام برخی از شرکت‌ها و ‌ازادسازی سهام عدالت که آثار تورمی حداقلی‌تری دارد، شرایط کشور را از وضع کنونی عبور دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار