تایید قطعی تجویز داروهای رقیق‌کننده خون برای بیماران کووید-۱۹

تهران (پانا) - به‌گفته رئیس کمیته علمی ستاد کرونا داروهای انتخابی برای درمان مبتلایان به کووید-۱۹ بی اثر بود،ه مطالعات ما نشان می‌دهد که برخی از بیماران بستری به دلیل لخته شدن خون فوت می‌کنند؛ از این رو استفاده از داروهای ضد انعقاد خون در پروتکل درمانی کشور وارد شده است و بر این اساس همه بیماران بستری ملزم به استفاده از این داروها هستند.

کد مطلب: ۱۰۷۳۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد
تایید قطعی تجویز داروهای رقیق‌کننده خون برای بیماران کووید-۱۹

به‌گزارش ایسنا، مصطفی قانعی افزود: اینکه بتوانیم داروی اختصاصی برای بیمار مبتلا به ویروس کرونا تجویز کنیم و با مصرف آن بیماران بهبود یابند، زود است و به همین دلیل ما در حال تحقیق هستیم تا نتایج را منتشر کنیم.

وی با بیان اینکه این مطالعات در تمام کشورها ادامه دارد، اظهار کرد: ارائه پروتکل‌های درمانی در کشور زمان‌بر است و ارائه روش‌های درمانی این بیماری به این زودی‌ها حاصل نمی‌شود، چون خاصیت طب این است که به سرعت روشی را وارد طب نمی‌کند، اگر چندین شواهد وجود داشته باشد.

قانعی یادآور شد: هر هفته کمیته علمی ستاد کرونا تشکیل جلسه می‌دهد و در آن آخرین بحث‌های مطرح شده در زمینه درمان بیماران مبتلا مانند سلول درمانی و پلاسما درمانی و آنتی بادی‌های اختصاصی و تمامی شواهد به دست آمده مورد بررسی قرار می‌گیرد و درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود که آیا این روش‌ها وارد پروتکل درمانی شوند یا نیاز به تحقیقات بیشتری دارند.

دو روش تایید شده درمان بیماری کووید-۱۹

قانعی از دو روش درمانی قطعی در این زمینه خبر داد و در این‌باره یادآور شد: آنچه که اکنون به عنوان موارد قطعی در نظر گرفته می‌شود، تجویز داروهای ضد انعقاد یا رقیق‌کننده خون به تمام بیماران بستری مبتلا به بیماری کووید-۱۹ است.

رییس کمیته علمی ستاد کرونا خاطرنشان کرد: تجویز این داروها تاکید قطعی ما است؛ چراکه مصرف این نوع داروها باعث می‌شود که مرگ و میر بیماران حدود ۳۰ درصد کاهش یابد. از این روی اکنون در حال انجام است.

قانعی در خصوص دلایل استفاده از داروهای ضد انعقادی برای بیماران بستری توضیح داد: سلول‌های داخل رگ بیماران مبتلا به کووید-۱۹ متورم می‌شوند و آسیب می‌بینند. زمانی که سلول‌ها متورم می‌شوند، شانس ایجاد لخته در بیماران بسیار افزایش می‌یابد.

به گفته وی، بررسی‌های کشورهای مختلف نشان می‌دهد که برخی از بیماران مبتلای فوتی با تابلوی لخته خون در ریه فوت می‌کنند.

وی اضافه کرد: از این رو مصوب شد که کلیه بیماران بستری باید داروهای رقیق کننده خون و ضد انعقادی را دریافت کنند و در این زمینه تردیدی نیست.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری مراقبت بسیار بالا را از دیگر موارد تاکید شده برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دانست و اظهار کرد: این مراقبت‌ها در حال انجام است و بخشنامه‌های آن نیز صادر شده است. در این روش ما به جای آنکه بر روی داروی خاصی تاکید داشته باشیم، بر روی مراقبت تاکید داریم.

به گفته وی در این مراقبت‌های شدید بررسی می‌شود که در کدام بخش از بدن بیماران مبتلا تغییر حاصل شده و همان بخش مدیریت می‌شود تا سیستم بدن بتواند نسبت به بازسازی خود اقدام کند.

دومین دسته داروهای تایید شده

قانعی اضافه کرد: در کنار این دو روش اجازه داده شده است که برخی از داروهای خاص برای بیماران استفاده شود. این داروها نوعی اسپری‌های تنفسی است که تحقیقات درباره آنها ادامه دارد.

وی با تاکید بر آنکه همچنین تحقیق و مطالعه بر روی برخی از ترکیبات دارویی که قبلا در ایران تولید شده بود نیز ادامه دارد، خاطرنشان کرد: تحقیقات بی‌اثر بودن و موفقیت‌آمیز نبودن برخی از داروها را نشان داد که از آن جمله می‌توان به داروی "فاوی پیراویر" اشاره کرد که در کشور جنجالی به پا کرد، ولی تحقیقات وسیع کشور اثربخشی این دارو را در بهبودی بیماران مبتلا نشان نداد و همچنین که این دارو مزیتی بر داروی "کلترا" ندارد، از این رو این دارو نمی‌تواند در پروتکل کشوری قرار بگیرد.

به گفته این متخصص ریه، داروی "فاوی‌پیراویر" دارویی برای درمان آنفلوآنزا است که در کشور ژاپن تولید شده است.

آخرین تصمیم‌گیری‌ها درباره پلاسما درمانی

رییس کمیته علمی کرونا در خصوص آخرین تصمیم‌گیری‌ها درباره پلاسما درمانی برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹، خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه کمیته علمی ستاد کرونا در زمینه پلاسما درمانی بحث شد و نتایج اولیه این تحقیقات به این صورت پذیرفته شد که تجویز پلاسما در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بی خطر است، اما اینکه در چه بیمارانی اثر دارد و به چه میزان اثربخشی دارد و درچه روزی باید به بیماران تزریق شود و با چه دوزی، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد که مجوزهای تحقیقات بعدی برای این روش صادر شده است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا چندین دارو برای درمان بیماران مبتلا به این ویروس معرفی و مطالعات بر روی اثربخشی این داروها آغاز شد که شامل این موارد می‌شود:

ردیف نام دارو زمینه کاربرد
1 فاوی‌پیراویر درمان آنفلوآنزا
2 کلترا درمان ایذر
3 کلروکین پیشگیری و درمان مالاریا
4 اکتمرا سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و بیشتر برای درمان روماتیسم
5 رمدسیویر درمان بیماری ویروسی ابولا
6 اوسلتامیویر مهارکننده ویروس آنفلوآنزا

داروی "فاوی‌پیراویر" که در کشور ژاپن تولید شده است، نه در FDA امریکا و نه در هیچ کشور دیگری به ثبت نرسیده است و تنها در ژاپن تولید شده و اخیرا این دارو در چین برای درمان بیماران مبتلا به این ویروس یک‌بار مصرف شده است. از نتایج به دست آمده از این مطالعات یک مقاله علمی چاپ شد که مولف این مقاله درخواست بازگردان این مقاله را داشته است، چون مورد علمی تایید شده در آن وجود ندارد. علاوه‌بر آن، این دارو برای درمان آنفلوآنزا است و در میان داروهای درمان این بیماری در رتبه اول قرار ندارد. در نتیجه تست‌های انجام شده در کشور نیز اثرگذاری جدی و معجزه آسای آن دیده نشده است.

تجویز داروی "کلروکین" نیز زیر سوال رفته است؛ چراکه تجویز آن عوارضی را در پی دارد.

داروی "اوسلتامیویر" برای درمان آنفلوآنزا تجویز می‌شد که در برنامه درمانی بیماران مبتلا به ویروس کرونا قرار گرفت، ولی بی‌اثر بودن این دارو به اثبات رسید و از برنامه درمانی حذف شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار