در نشست خبری وزیر آموزش و پرورش با اصحاب رسانه؛

حاجی میرزایی: برای ساخت«شبکه شاد» پولی پرداخت نکردیم، این اپلیکیشن «هبه» بوده است

برای اجرای فوق العاده شغل معلمان رایزنی‌هایی صورت گرفته است که انشالله ظرف هفته‌های آینده نتایج را اعلام می‌کنیم/ بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور خبر دقیقی نیست

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در یک نشست خبری با اصحاب رسانه به بیان مسایل مختلف این وزارتخانه و پرسش و پاسخ با خبرنگاران پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۷۳۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: برای ساخت«شبکه شاد» پولی پرداخت نکردیم، این اپلیکیشن «هبه» بوده است

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری امروز یکشنبه 28 اردیبهشت به بیان دغدغه‌های نظام تعلیم و تربیت پرداخت. حاجی میرزایی در این نشست درباره برنامه‌ها و اقدامات خود گفت: شرایط کرونا مجموعه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را متاثر کرد از جمله نظام اموزش و پرورش و با تعطیلی طولانی واحدهای آموزشی روبه رو شدیم که باید تدبیر می‌کردیم این وقفه باعث کاستی در آموزش نشود.

بیش از ۲۷ میلیون بار محتوای دروس دانلود شده است

وی ادامه داد: با بررسی تجربیات کشورهای مختلف مجموعه تدابیر اتخاد شد از تلویزیون کمک گرفتیم و در این مدت آموزش‌های تلویزیون آغاز شد و براساس اعلام‌ معاونان آموزشی تا پایان اردیبهشت مجموعه محتوای آموزشی ارائه می‌شود. این موضوع خوشبختانه با اقبال خوبی از سوی دانش‌آموزان مواجه بوده به گونه‌ای که علاوه برافرادی که به طور مستقیم با این آموزش‌ها ارتباط داشتند، بیش از ۲۷ میلیون بار محتوای این دروس دانلود شده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: به دلیل اینکه آموزش‌های تلویزیونی ارتباط یکسویه دارد و باید ارتباط تعاملی ایجاد شود تا امکان پاسخگویی به سوالات دانش‌آموزان و انجام و کنترل تکالیف آنان را داشته باشیم سامانه شاد را راه‌اندازی کردیم تاکنون بیش از ۱۲.۵ میلیون نفر از دانش‌آموزان به این سامانه پیوستند و ۹۸ درصد از مدیران و بیش از ۸۲ از معلم در این شبکه فعال‌اند.

حاجی میرزایی گفت: به دلیل نزدیک شدن به انتهای سال تحصیلی ممکن بود برخی به دلایل مختلف به شبکه شاد دسترسی نداشته باشند لذا روش‌های متنوع دیگری را پیش بینی کردیم و در تمام استان‌ها بسته‌های خودآموز را در اختیار دانش‌آموزان گذاشتیم. در برخی مناطق کم جمعیت روستایی نیز کلاس‌ها حضوری برگزار شد برخی معلمان با حضور در روستاها و تشکیل کلاس‌هایی با حضور چند نفر از دانش‌آموزان ماموریت خود را انجام دادند.

وی ادامه داد: برای پایان سال تحصیلی نیاز به این اطمینان داشتیم که همه دسترسی به آموزش داشته باشند. از روز گذشته مدارس بازگشایی شد و تمام کادر اداری آماده ارائه خدمات به دانش‌اموزانی که نیاز به کمک دارند، هستند. خبری که از دیروز دریافت کردیم بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد معلمان در مدارس حاضر بودند و دانش‌آموزان به تفاوت بین ۱۰ تا ۱۵ درصد به مدارس مراجعه داشتند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش‌های لازم را دیدند.

معلمان در مدارس غیردولتی تحت حمایت ما هستند

وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمان در مدارس غیردولتی تحت حمایت ما هستند موسسان این مدارس موظفند حقوقشان را به طور کامل پرداخت کنند تاخیر در پرداخت نیز رسیدگی می‌شود. در ازای خدمات موسسان غیردولتی به معلمان نیز تسهیلاتی را مطابق با شغل‌هایی که براثر کرونا آسیب دیدند در نظر گرفتیم که می‌توانند از وام کم بهره به ازای ۱۶ میلیون تومان استفاده کنند. همچنین سامانه‌ای پیش بینی شده و شورای سیاست گذاری نیز تصمیم گرفته که درباره این مسایل تذکر داده شود.

حاجی میرزایی اضافه کرد: روش‌هایی که باید برای آموزش استفاده می‌کردیم بدون آسیب نبود قطعا خانواده‌ها باید در این زمینه مشارکت کنند ما وظیفه داشتیم محیطی را آماده کنیم که ایزوله باشد. شبکه شاد ارتباط با معلم را با دانش‌آموز در چارچوب محتوای آموزشی برقرار می‌کند اما کانالی نیز برای آگاهی خانواده‌ها آماده کردیم.

وی اضافه کرد: روش‌های ما معمولا در کشورهای دیگر استفاده شده است آموزش و پرورش از حدود ۸ سال قبل این ماموریت را داشته که به سمت آموزش الکترونیک برود لذا همه باید کمک کنند که مخاطرات آن را کاهش دهیم برای این اقدام همه باید ایفای نقش کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طبیعی است که این آموزش‌ها جایگزین آمورش‌های حضوری نخواهد بود در شرایطی که امکان تشکیل کلاس حضوری نیست از این ظرفیت استفاده می‌کنیم و این موضوع مکمل آموزش‌ها می‌شود. ظرفیت شبکه شبکه شاد گسترده‌تر از شبکه سینا است که تامین زیرساخت و اینترنت رایگان آن برعهده وزارت ارتباطات است.

حاجی میرزایی گفت: در بحث هدایت تحصیلی مشاوران خدمات لازم را به خانواده‌ها ارائه کردند و از طریق سامانه‌ای این موضوع پیگیری می‌شود اما درباره ثبت‌نام دانش‌‌آموزان بخشنامه چگونگی آن انجام شده و و ستاد آن نیز تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: هر مدرسه‌ای که هزینه‌ای از دانش‌آموز دریافت کرده و خدمات آموزشی ارائه داده است این هزینه درست است اما پول‌هایی که برای ارائه خدمات فوق برنامه غیرآموزشی دریافت شده یا کلاس‌هایی که برگزار نشده باید به خانواده‌ها برگردانده شود که درصورت تخلف با این موارد برخورد صورت می‌گیرد.

قطعا پاسخگویی سیاست ماست

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قطعا پاسخگویی سیاست ماست گفت: وقتی ابهامی در جامعه شکل بگیرد یک مجموعه باید از ابهامات استقبال کند لذا سیاست داریم مورد تخطی از این سیاست باشد را پیگیری کنیم زیرا آموزش و پرورش یک وزارت پاسخگوست.

حاجی میرزایی در ادامه درباره موضوع شکایت از رسانه‌ها گفت: سیاست ما حمایت از رسانه‌ها و پرهیز از شکایت است در مواردی که اقدامی صورت گرفت برای این است که کار خارج از چارچوب رسانه‌ای انجام گرفته است و مورد برخورد خارج از آموزش و پرورش قرار می‌گیرد ما نیز قطعا در زمان لازم مداخله می‌کنیم. توافقی با کانون وکلا نیز برای حمایت حقوقی معلمان امضا شده که خدماتی را در اختیار فرهنگیان قرار می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این روش‌ها نمی‌تواند اطمینان ۱۰۰ درصدی پوشش آموزش را داشته باشد. شبکه شاد ۹۷ درصد پوشش دارد تمام محتوای آموزشی شبکه آموزش جز صدر ۳ شبکه پرمخاطب تلویزیون قرار گرفته که در ماه‌های اخیر به این موضوع تبدیل شده است اکنون بیش از ۶۵ درصد محتوا را شاد پاسخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه کاستی‌ در این شبکه در این زمان کوتاه وجود دارد گفت: ستادی هرروز جلسه برگزار می‌کند و مرکز تلفنی با ۱۰۰ اپراتور اشکالات این شبکه را جمع‌آوری می‌کند قطعا شرایط در شبکه شاد خیلی متفاوت‌تر شده است و سرعت اپلود و دانلود بسیار بالاست. ما برای شبکه شاد ترافیکی از همراه اول و وزارت ارتباطات دریافت کردیم و میزان فایل مبادله شده را در این شبکه ارزیابی کردیم.

بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پیام در این یک ماه در شاد مبادله شده و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فایل مبادله شده است

حاجی میرزایی با بیان اینکه بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پیام در این یک ماه در شاد مبادله شده و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فایل مبادله شده است گفت: دیروز هم مدارس اختیاری بازگشایی شد و ارزیابی دیروز ما با مدیران این بود که خانواده‌ها از ظرفیت شاد ارزیابی مثبتی دارند اما باید برای رفع کاستی‌ها تلاش شود.

وزیر آموزش و پرورش از امکان زنده شبکه شاد خبر داد که ۴۵۰ هزار نفر روی شبکه شاد به صورت زنده باهم در ارتباط هستند و با ورود ۱۰ هزار معلم ابتدایی و متوسطه ارتباط زنده داشتیم.

وی در ادامه درخواست کرد ما باید ضرورت پیوستن به این ریسمان جدید را به عنوان یک پاسخگوی مهم به رسمیت بشناسیم و تلاش برای کاستن اشکالات آن کنیم. وی ادامه داد که من از این موضوع به عنوان رزمایش تعبیر کردم تا ارزیابی دقیقی از این سناریوها داشته باشم.

مدارس از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۷ خرداد آماده ارائه خدمات به دانش‌آموزان هستند تا رفع اشکال کنند

حاجی میرزایی گفت: ما باید برای تعطیلی مدارس و بازگشایی به اعلام ستاد کرونا توجه کنیم مدارس از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۷ خرداد آماده ارائه خدمات به دانش‌آموزان هستند تا رفع اشکال کنند. خانواده‌ها اطمینان داشته باشند که سلامت دانش‌آموزان برای ما مهم است هیچ تصمیمی اتخاد نمی‌شود مگراینکه از نظر سلامت مورد کنترل مسئولان بهداشتی قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پانا مبنی براینکه بخشی از آموزش‌های مجازی به دانش‌‌آموزان ابتدایی اختصاص دارد که نیاز دارند این آموزش‌ها را جدی‌تر دریافت کنند گفت: نکته مهمی را مطرح کردید من تاکید ویژه دارم که معلمان حداکثر مراقبت را از دانش‌آموزان ابتدایی داشته باشند اطمینان حاصل کنند که توانمندی‌های برنامه درسی تدریس شده باشد.

وی گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد نسبت مراجعات دانش‌آموزان ابتدایی بیش از دانش‌آموزان پایه‌های متوسطه بوده است. یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش این است که محتوای آموزشی باید به طور کامل آموزش داده شود ما از این محتوا نمی‌کاهیم چون به اعتبار سال تحصیلی آسیب وارد نشود. انجام امتحانات پس از اطمینان از پایان محتوای آموزشی صورت می‌گیرد.

حاجی میرزایی در پاسخ به سوال دیگر پانا مبنی براینکه چشم امید دانش‌‌آموزان که یک سال تحصیل می‌کنند به اوقات فراغت تابستان است برای این موضوع با توجه به شیوع کرونا چه اقداماتی دارید گفت: برای اوقات فراغت گروهی از معاونت پرورشی و تیم فنی تشکیل دادیم تا ظرفیت‌های لازم را روی شبکه شاد برای بهره مندی و غنی کردن اوقات فراغت انجام دهند.

رتبه بندی معلمان و ترمیم آن

وزیر آموزش و پرورش در ادامه صحبت‌های خود درباره موضوع رتبه بندی معلمان و ترمیم آن گفت: برای اجرای یک فوق العاده شغل برای معلمان رایزنی‌هایی صورت گرفته است که انشالله ظرف یکی دو هفته آینده نتایج را اعلام می‌کنیم زیرا این امر نیازمند مصوبه هیئت وزیران است. اما درباره زمان صدور احکام فرهنگیان باید بگویم که این امر نیازمند مصوبه دولت است و به محض دریافت مصوبه، این کار انجام می‌شود.

حاجی میرزایی درباره امتحانات حضوری پایه نهمی‌ها گفت: سیاست ما این است که آزمون‌های سرنوشت ساز مانند پایه ‌های نهم و دوازدهم باید حضوری برگزار شود لذا ترجیح ما این است که آزمون را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام دهیم.

بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور خبر دقیقی نیست

وی در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور گفت: این خبر، خبر دقیقی نبود و منبع رسمی آن را اعلام نکرده است. هنوز در این باره تصمیم گیری نکردیم و متناسب با شرایط تصمیم می‌گیریم.

وزیر آموزش و پرورش درباره واریز نوبت دوم و سوم سرانه بهداشتی مدارس گفت: در یک مرحله سرانه تخصیص یافت و در نوبت اول، کنترل بهداشتی و ضدعفونی مدارس صورت گرفت اما اگر لازم باشد تخصیص دیگری هم دریافت می‌شود.

حاجی میرزایی در ادامه درباره اختیاری کردن حضور دانش‌آموزان در مدرسه در این یک ماه اخیر گفت: طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت، باید از تراکم زیاد جمعیت دانش‌آموزی جلوگیری می‌کردیم.

این گزاره که حقوق معلمان نیمی از حقوق یک کارمند است درست نیست

حاجی میرزایی درباره اینکه متوسط دریافتی معلمان با سایر کارکنان یکسان است ادامه داد: تفاوت این است که در دستگاه‌های دیگر دریافتی‌های غیرمستمر بیشتر است. بنابراین این گزاره که حقوق معلمان نیمی از حقوق یک کارمند است درست نیست.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه تلاش کردیم مطالبات معوق فرهنگیان از سال‌های گذشته را علیرغم مضایق مالی دولت در سال ۹۸ تسویه کنیم گفت: تمام تلاش ما بهبود شرایط کاری معلمان است و تاخیری در پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریس ایجاد نشده است.

وی درباره بهای خریداری اپلیکیشن شاد نیز گفت: ما قرارداد پولی منعقد نکردیم و پولی در این باره تبادل نشده است قرارداد صلح نوشتیم و اپلیکیشن شاد، هبه بوده است.

حاجی میرزایی در پایان درباره اینکه چرا از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان موجود برای آموزش استفاده نشد نیز گفت: آموزش امری حاکمیتی است و باید در بستر بومی محقق شود، هزینه اینترنت شبکه شاد هم رایگان شده است. ارزیابی ما این است که دستاوردهای شبکه ‌شاد قابل ارائه خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار