قرآن به سر با عزاداری‌های آنلاین

تهران (پانا) - برگزاری مراسم شب‌های قدر، امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا حال و هوای متفاوتی به‌خود گرفته است. ماه مبارک رمضان برای همه مسلمانان ویژگی خاصی دارد اما امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا اغلب مؤمنان و روزه داران ناچار بودند در منازل خود بمانند و مراسم شب قدر خود را در شرایط قرنطینه سپری کنند و از حضور در اماکن متبرکه و زیارتی برای برگزاری مراسم احیا در کنار دیگر مسلمانان محروم بودند.

کد مطلب: ۱۰۷۳۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
قرآن به سر با عزاداری‌های آنلاین

به‌گزارش ایران، با وجود آنکه ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل‌های ویژه‌ای را برای رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برای بازگشایی مساجد تدوین و مصوب کرد اما همچنان اماکن زیارتی و متبرکه از جمله حرم‌های مطهر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران و حضرت شاه عبدالعظیم تعطیل هستند. با این حال امسال برنامه‌های دعا و قرائت قرآن در حرم‌های مطهر حال و هوای دیگری داشت.شکل و نحوه اجرای بسیاری از مراسم شب‌های قدر که در طول سال‌های متمادی به سنت‌های ثابتی تبدیل شده بود، متفاوت برگزار شد. شیوع ویروس کرونا و توصیه به در خانه ماندن باعث شد خانواده‌ها مراسم مذهبی این روزها را در خانه و پای صدا و تصویر شبکه‌های اجتماعی، رادیویی و تلویزیونی برگزار کنند. مردم به‌دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به شکل آنلاین و از طریق شبکه‌های اجتماعی پای سخنرانی‌های مذهبی و نوای دعای جوشن کبیر نشستند و مراسم احیا را به جا آوردند.

این ویژه برنامه‌ها به‌منظور پیشگیری از شیوع کرونا و صیانت از شهروندان، بدون حضور زائر و به‌صورت آنلاین پخش شد و مؤمنان قرائت قرآن، سخنران‌های مذهبی و قرائت دعا را از اماکن متبرکه و زیارتی برای اولین بار به شکل آنلاین و در خانه‌های‌شان تجربه کردند، بدون آنکه نگران فاصله یک و نیم متری باشند یا ماسک و دستکش بپوشند. این برای نخستین بار است که ایرانیان مراسم شب احیا و بیست و یکم ماه رمضان را به‌صورت غیرحضوری و از طریق شبکه‌های اجتماعی با اماکن متبرکه ارتباط برقرار کردند و در فضایی معنوی و روحانی و با تقرب به درگاه الهی و راز و نیاز، آمرزش گناهان شان را طلب کردند. در مراسم‌ مجازی دست اندرکاران و تهیه‌کنندگان برنامه‌های مذهبی برای مخاطبان‌شان ویژه برنامه‌هایی را از حرم مطهر امام رضا(ع) و دیگر اماکن متبرک تدارک دیدند که ده‌ها هزار بیننده از طریق فضای مجازی با این ویژه برنامه‌ها همراه و نخستین شب قدر را به دعا و مناجات پرداختند و در سحرگاه این شب‌های ماه مبارک به زیر سایه قرآن پناه بردند و آیین قرآن بر سر را به جای آوردند و جلوه‌هایی از عبودیت خود به درگاه حق تعالی را به نمایش گذاشتند. مردم شب زنده‌دار با وجود تمام محدودیت‌هایی که برای برگزاری مراسم شب‌های قدر داشتند اما امسال از عمق جان عزاداری کردند و برای ریشه کن شدن ویروس کرونا همه دست به دعا برداشتند و از خداوند طلب کردند تا شر ویروس کرونا را از سر تمام مردم جهان کم کند. در این میان البته به منظور حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی مراسم عزاداری شب احیا در دومین شب قدر در برخی شهرها با حضور مردم در داخل خودروها و به سبک سینما ماشین برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار