فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌وگو با پانا؛

نباید بدعت خطرناک پرتاپ از شهرداری و مجلس به ریاست‌جمهوری، تواتر پیدا کند

کنعانی‌مقدم: امیدوارم دخالت جریان‌های بیرون از مجلس در حد انتخاب هیات رئیسه باقی بماند و اینگونه نباشد که با لابی‌، کل مجلس را تحت تاثیر قرار دهند

تهران (پانا) - یک فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد بدعت خطرناکی در کشور ما شکل گرفته است که هرکسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود باید شهردار شود، از شهرداری استفاده کند به ریاست‌جمهوری برسد یا کسانی که رئیس مجلس می‌شوند می‌توانند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود. به نظر می‌رسد ما نباید اجازه دهیم این تواتر پیدا کند.

کد مطلب: ۱۰۷۳۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
نباید بدعت خطرناک پرتاپ از شهرداری و مجلس به ریاست‌جمهوری، تواتر پیدا کند

محمدحسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا با بیان اینکه با انتقاد از صحبت‌هایی که گفته می‌شود مجلس یازدهم «یکدست» است، گفت: «نباید دنبال یک مجلس یکدست باشیم، بلکه باید به دنبال مجلسی کارآمد، توانا و منسجم باشیم. مجلسی که دارای یک انسجام درونی برای حل مشکلات مردم و رسیدگی به مسائل مختلف باشد. همانطور که امام فرمود «مجلس در راس امور است» باید راس امور مجلس، رسیدگی به مشکلات مردم باشد.»

وی با بیان اینکه باید در مجلس چندصدایی باشد و تضارب آراء وجود داشته باشد، افزود: «به نظر می‌رسد این‌هایی که صحبت از این می‌کنند که مجلس یکدست است، به نظر من حق مجلس را ضایع می‌کنند، چون دیگر آن مجلس نیست، بلکه یک مجموعه حزبی تشکیلاتی است که هرآنچه رئیس آن دستور می‌دهد، بقیه هم به آن عمل می‌کنند.»

دبیر کل حزب سبز ایران ادامه داد:‌ «درست است که یک اکثریت اصولگرایی در مجلس است اما باید اجازه دهیم صحبت‌های مختلف گفته شود، موافق، مخالف و ممتنع داشته باشد تا مجلس زنده، پویا و اثرگذار باشد.»

این کارشناس سیاسی گفت: «باید به سوی برویم که این مجلس بتواند مطالبات مردم را در راس امور قرار دهد. اگر بنا باشد مماشات کند، معامله کند یا تحت تاثیر تشکیلات‌های خارج از مجلس قرار گیرد، رسالت اصلی خود را از دست داده است.»

باید در هیات رئیسه مجلس همه جناح‌ها و گروه‌ها و شخصیت‌های موثر در مدیریت مجلس حضور پیدا کنند

این فعال سیاسی اصولگرا درباره ترکیب احتمالی هیات رئیسه و رئیس مجلس یازدهم هم گفت: «رئیس مجلس و هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌ها با رای نمایندگان تعیین می‌شود و یک جریان خاص نمی‌تواند همه این مسئولیت‌ها را به دست بگیرد. اما جریان اصولگرا به خاطر اکثریتی که دارد می‌تواند اثرگذاری زیادی داشته باشد ولی نباید کاری کند که این تصور پیش بیاید که یک اکثریتی هست و اقلیتی را محکوم می‌کند. یعنی عده‌ای حاکم هستند و عده‌ای محکوم. دموکراسی یعنی حقوق اقلیت را رعایت کردن. به نظر می‌رسد باید در هیات رئیسه همه جناح‌ها و گروه‌ها و شخصیت‌های موثر در مدیریت مجلس حضور پیدا کنند فارغ از اینکه از چه جناحی هستند یا چه گرایشی هستند.»

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی در ادامه تاکید کرد: «بدعت خطرناکی در کشور ما شکل گرفته است که هرکسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود باید شهردار شود، از شهرداری استفاده کند به ریاست‌جمهوری برسد. یا کسانی که رئیس مجلس می‌شوند می‌توانند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود. به نظر می‌رسد ما نباید اجازه دهیم این تواتر پیدا کند. کسانی که در جایگاه‌های مختلف حاکمیتی قرار می‌گیرند نباید از آن جایگاه به عنوان نردبانی برای صعود به مسئولیت‌های بالاتر بسازند. اگر چنین شود باعث می‌شود که دیگر بحث شایسته‌سالاری را کنار گذاشته‌ایم و رانت‌سالاری را ملاک قرار داده‌ایم. یعنی هر کسی که رانت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... دارد می‌تواند جلو برود. ما نباید در جمهوری اسلامی اجازه دهیم این اتفاق بیافتد که افراد به لحاظ سمت‌هایی که دارند، همان سمت سکوی پرتاپ‌شان به سمت مراحل بعدی شود.»

منتخبان مجلس یازدهم بازی جناحی را کنار بگذارند به فکر مطالبات مردم باشند

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه جریان‌های سیاسی که در انتخابات لیست داده‌اند و افرادشان رای آوردند، در انتخاب اعضای هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌ها دخالت دارند، گفت: «امیدوارم در همین حد انتخاب هیات رئیسه باقی بماند و اینگونه نباشد که بخواهند با لابی‌هایی که انجام می‌دهند یا فراکسیون‌هایی که ایجاد می‌کنند کل مجلس را تحت تاثیر قرار دهند.»

وی در پایان افزود: «منتخبان مجلس یازدهم باید رقابت‌ها را کنار گذاشته و رفاقت‌ها را آغاز کنند. در راس امور بودن مجلس این است که مطالبات مردم به ویژه مسائل اقتصادی و عزت کشور و رسیدن به آرمان‌های انقلاب در راس قرار گیرد و بازی جناحی و جناح‌گرایی را برای بیرون مجلس بگذارند و به عنوان نماینده یک ملت عمل کنند نه نماینده یک قوم، قشر، یک حزب و جریان.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار