یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو پانا؛

«الکاظمی» تلاش می‌کند از طریق فراخواندن نیروهای «ناتو»، حضور آمریکایی‌ها در عراق را کم کند

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید نخست وزیر جدید عراق تلاش می‌کند از طریق فراخواندن ناتو به عراق و جزئی‌کردن حضور آمریکا، هم معارضین داخلی و هم آمریکایی‌ها را مجاب کند که حضور حجیم خود را کم کنند. به قول وی این کار به اقناع افکار عمومی در داخل کشور عراق کمک خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد
«الکاظمی» تلاش می‌کند از طریق فراخواندن نیروهای «ناتو»، حضور آمریکایی‌ها در عراق را کم کند

مصطفی عبداللطیف مشتت، معروف به مصطفی الکاظمی، مدیر پیشین سرویس اطلاعات ملی عراق بود که در ژوئن سال ۲۰۱۶ و با تلاش‌های اطلاعاتی برای پشتیبانی از امنیت داخلی عراق و تحقق اهداف سیاست خارجی به این سمت منصوب شده بود. الکاظمی دارای بیش از ۱۵ سال خدمت در عراق با محوریت حل اختلافات است. وی از ۷ مه ۲۰۲۰ کار خود را به عنوان نخست وزیر عراق شروع کرده است. حسن لاسجردی در گفت‌وگو با پانا درباره امکان موفقیت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق، گفت: «آقای الکاظمی یک معارض نامدار است، روزنامه‌نگار بوده و رئیس سازمان اطلاعات عراق؛ همه موافقان و مخالفان معتقد هستند که الکاظمی به لحاظ شخصیتی و از نظر توانایی‌های فردی و مجموعه فعالیت‌هایی که در همین چند ماه گذشته انجام داده است، آدم توانایی است. توانا است از این حیث که توانسته از میان گروه‌های مختلف عراق نمره مثبت برای تشکیل دولت بگیرد. توانسته است به عنوان یک چهره ضد صدام و امنیتی، از آمریکا، از ایران، از بازیگران داخل و بیرون عراق برای پست نخست وزیری تاییدیه بگیرد. توانسته است به عنوان یک چهره فراجناحی و بالاتر از جناح‌های مختلف سیاسی مورد توجه رئیس‌جمهوری عراق قرار بگیرد. این‌ها مجموعه توانایی‌های فردی آقای الکاظمی است و به نظر من این توانایی‌ها بسیار به او کمک می‌کند.»

وی با بیان اینکه چند مسئله در داخل عراق توانمندی‌های مصطفی الکاظمی را به چالش بکشند، گفت: «از این چالش‌ها نابه‌سامانی پیکره سیاسی و اجتماعی عراق است. عراق کشوری چند گونه از نظر اقوام سیاسی، چند پاره از نظر بلوک‌های قدرت و از همه مهمتر یک کشور سرکوفته از نظر عواطف و هیجانات سیاسی و اجتماعی است. مجموعه تظاهرات چند ماه گذشته در این کشور، کار همه دولتمردان به ویژه شخصی مانند عادل عبدالمهدی را سخت کرده، چه برسد به شخصی مانند مصطفی الکاظمی. به همین جهت من فکر می‌کنم یکی از سختی‌های کار آقای الکاظمی همین است که چگونه می‌تواند در میان این بافت چندگانه مختلف، میانبر بزند و موفق شود.»

این تحلیل‌گر مسائل منطقه ادامه داد: «نکته دوم که شاید خیلی مهم باشد شرایط اقتصادی عراق است. عراق یک کشور جنگ زده و دارای مشکلات فراوان، مشکلات بازسازی، مشکلات حقوقی، فساد و ... است که کار آقای الکاظمی را سخت خواهد کرد. در عین حال عراق به جهت اینکه منازعه بین ایران و آمریکا، جریان مقاومت و عربستان و نیروهای مختلف است، همین هم یکی از مشکلات دیگری آقای الکاظمی خواهد بود. در مجموع نگاه من این است که آقای الکاظمی موفق خواهد بود اما این موفقیت زمان‌بر است.»

مسأله خروج نیروهای آمریکایی از عراق و تعهدات پیمان ۲۰۱۹

لاسجردی به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق اشاره کرد و افزود: «موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق مربوط به یک پیمان در سال ۲۰۱۹ است که آمریکایی‌ها به راحتی از آن نخواهند گذشت، در آن پیمان، عراقی‌ها تعهداتی داده‌اند. نکته دوم شرایط فعلی امنیت در کشور عراق است که هر چند وقت یک بار، آمریکایی‌ها نیروهایی مانند داعش و دیگر نیروهای خودسر و تروریستی را علم خواهند کرد تا شرایط عراق به هم بریزد. نکته سوم نوع نگاه‌ها نسبت به حضور یا عدم حضور آمریکایی‌ها در عراق است. من فکر می‌کنم آقای الکاظمی نقشه مناسبی داشته باشد و دارد تلاش می‌کند که از طریق فراخواندن ناتو به عراق و جزئی‌کردن حضور آمریکا هم معارضین داخلی را مجاب کند و هم آمریکایی‌ها را مجاب کند که حضور حجیم خود را کم کنند و فکر می‌کنم این کار به اقناع افکار عمومی در داخل کشور عراق کمک خواهد کرد.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه عراق مانند دیگر کشورهای جنگ‌زده نیاز به یک برنامه بازسازی چند مرحله‌ای دارد و شاید در مرحله اول یعنی بازسازی زیرساخت‌ها، مصطفی الکاظمی بتواند موفق باشد، گفت: «زمان موفقیت آقای الکظمی در عراق به هنر ایشان و جامعه عراق و ارتباطات ایشان مربوط است. آقای الکاظمی خیلی هنر کند و مرحله اول یعنی زیرساخت‌ها را درست کند، به طور حتم می‌تواند یک یادگار بسیار موثر در جامعه عراق به عنوان یک دولت‌مرد موفق به جا بگذارد.»

وی با اشاره به روابط عراق در دوران نخست‌وزیری الکاظمی با ایران و آمریکا، ادامه داد: «آقای الکاظمی یک‌سری توانایی‌ها و ویژگی‌های خاص دارد که به اعتقاد من باعث می‌شود در ارتباط بین ایران و عراق مانع ایجاد نشود. اول اینکه ایشان از لحاظ معنوی به ایران مرتبط است و جزو شیعیان است، دوم اینکه ایشان جز معارضین عراقی است و سوم اینکه اطرافیان آقای کاظمی و کسانی که مسئولیت گرفته‌اند، کسانی هستند که ذهنیت مقاومت دارند و جزو تفکرات نزدیک به ایران هستند که نشان می‌دهد آقای الکاظمی با ایران مشکل چندانی ندارد و از نکات مثبت روابط آقای الکاظمی با ایران است. اما با توجه به پیچیدگی‌هایی که در کشور عراق از جمله وجود نیروهای آمریکایی وجود دارد، آن‌ها هم بیکار نخواهد بود. در مجموع فکر نمی‌کنم که آقای الکاظمی از ارتباط با ایران دست بکشد و بخواهد این فرصت مغتنم را از دست بدهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار