در گفت‌وگو با پانا

پیشنهاد عضو شورای شهر درباره رفع معضل پسماندهای عفونی در پایتخت

مجید فراهانی:همچنان موجی از نارضایتی از مدیریت پسماند وجود دارد/برخی بیمارستان‌ها به وظایف خود در تفکیک پسماندهای عفونی عمل نمی کنند

تهران (پانا) - عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه جمع‌آوری زباله‌های عفونی جزو وظایف شهرداری نیست بر ضرورت راهکار قانونی برای حل مشکل مدیریت پسماندهای عفونی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد عضو شورای شهر درباره  رفع معضل پسماندهای عفونی در پایتخت

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با پانا درباره مسئولیت‌ناپذیری بیمارستان‌ها برای مدیریت پسماندهای عفونی به ویژه در ایام کرونا گفت: «اتفاقی که در این بخش وجود دارد این است که باید راهکار قانونی داشته باشیم و بودجه‌ای مصوب مجلس اختصاص یابد تا از بودجه داخلی وزارت بهداشت به شهرداری‌ها اعتباری اختصاص داده شود. تا زمانی که این موضوع از لحاظ قانونی حل نشود ما همچنان مشکل داریم.»

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه جمع‌آوری زباله‌های عفونی جزو وظایف شهرداری نیست، گفت: «بیمارستان‌ها باید این کار را انجام دهند و غالبا تفکیک نمی‌کنند و جزو پسماندهای عادی قرار می‌دهند که این مساله شهر را آلوده می‌کند و خطرناک است.»

وی درباره مدیریت پسماند در شهر تهران اظهار کرد: «برای ساماندهی پسماند تهران راهی جز استفاده از تجربیات دنیا نداریم. در شهرهای توسعه‌یافته دنیا، روش معلومی برای مدیریت پسماند وجود دارد که پایه آن بر تفکیک زباله از مبدأ است. اینکه شهروندان از محل سکونت خود پسماند خشک و تر را تفکیک کنند.»

عضو شورای شهر تهران افزود: «پایه اصلی مدیریت پسماند، تفکیک از مبدأ است که باید اتفاق بیفتد و انجام آن نیازمند فرهنگسازی، آموزش و تغییر روش در جمع‌آوری پسماند است و اگر اتفاق بیفتد مشکل کودکان زباله گرد نیز هم رفع می‌شود. بنابراین تفکیک زباله، کاری ریشه‌ای است که هم مدیریت پسماند را سامان می‌دهد و هم باعث می‌شود که به شدت دفن زباله‌های تر کاهش یابد. از طرفی از لحاظ اقتصادی نیز به اقتصاد شهر کمک می‌کند.»

وی با بیان اینکه تفکیک زباله از مبدأ نظام مدیریت پسماند را متحول می‌کند، گفت: «در دوران کرونا تفکیک از محل سطل‌های زباله هم اتفاق نمی‌افتاد و دوران خوبی برای تفکیک زباله از مبدا است. توقع این است برنامه‌هایی در رسانه‌ها و صدا و سیما برای ایجاد کمپین تفکیک از مبدا راه‌اندازی و آموزش‌های لازم به مردم داده شود.»

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «اگر بتوانیم تحولی در مدیریت پسماند ایجاد کنیم، پایه آن حوزه تفکیک از مبدأ است و در این صورت است که هر گونه تحول مدیریت پسماند مورد توجه مردم قرار می‌گیرد اما تا زمانی که به آن هدف نرسیدیم باید این موضوع را دنبال کنیم و تا این زمینه اتفاق نیفتد همچنان موج نارضایتی از مدیریت پسماند وجود دارد.»

فراهانی تصریح کرد: «طرح جامع مدیریت جمع‌آوری و مدیریت پسماند هنوز تکمیل نشده است اما واقعا به لحاظ عملیاتی باید شروع کرد و زنجیره اول مدیریت پسماند که تفکیک از مبدأ است را باید آغاز کرد تا از این طریق معضل کلانشهرها به ویژه تهران ریشه‌ای حل شود.»

وی درباره کمپین شنبه‌های بدون پسماند نیز گفت: «این کمپین یکی از حلقه‌های تبلیغاتی برای ساماندهی مدیریت پسماند است و تنها عامل برای حل مشکلات این حوزه نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار