صدا و سیما برای ماه رمضان هم سیاستگزاری ندارد چه برسد به فلسطین

تهران (پانا) - اولین نشست مجازی «فلسطین در هنر و ادبیات ایران» شب گذشته با حضور محمدحسین بدری، روزنامه نگار و کارشناس رسانه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
صدا و سیما برای ماه رمضان هم سیاستگزاری ندارد چه برسد به فلسطین

اولین نشست مجازی «فلسطین در هنر و ادبیات ایران» شب گذشته با بحث پیرامون این سئوال که موفقیت رسانه و تلویزیون در مساله فلسطین چه مقدار است؟ با حضور محمد حسین بدری، روزنامه نگار و کارشناس رسانه برگزار شد.
بدری در ابتدای نشست با ترسیم یک دید کلی از شرایط رسانه و تلویزیون در وضع کنونی گفت: «مسئله تلویزیون در حال حاضر این است که تلاش می‌کند مواردی را برای مخاطب مهم نشان بدهد که اساسا برای بیننده مهم نیست.»
وی افزود: «برای مثال ما یکبار باید برای دسته‌های گوناگون مخاطب خود نشان بدهیم که چرا مسئله فلسطین از اهمیت بالایی برخوردار است و به پرسش‌هایی از قبیل چرا با وجود اینکه ما عجم هستیم باید به عرب ها توجه کنیم؟ یا چرا فلسطینی ها زمین‌های خود را فروختند؟ که اغلب ظاهری منطقی و باطنی دروغ دارند پاسخ بدهیم.»
این کارشناس رسانه ادامه داد: «ما می‌دانیم که مسئله فلسطین لزوما بر سر یک تکه خاک نیست و این ماجرا خط قرمزی بر حیثیت انسانیت و مسلمانان است؛ افرادی وارد یک کشور می‌شوند تعداد زیادی از مردم آن کشور را به قتل می‌رسانند، آن کشور را اشغال می‌کنند، کشور جدیدی در آن مکان تاسیس می ‌کنند و صدها جنایت دیگر مرتکب می‌شوند که اگر ما این موضوع را بپذیریم باید آماده باشیم که شاهد این اتفاق در نقاط دیگر جهان باشیم.»
محمد حسین بدری با اشاره به ضعف در ساختار و تشکیلات فکری تلویزیون گفت: «تکلیف تلویزیون نه تنها بر سر موضوع فلسطین بلکه در موارد ساده‌تری همانند ماه رمضان نیز مشخص نیست؛ اگر برنامه سازان آثار خوبی تولید کنند ما نیز آن سال شاهد آثار خوبی خواهیم بود والا برنامه مناسبی نخواهیم دید.»
وی افزود: «در ساختار فکری صدا و سیما جریانی برای حرکت به این سمت وجود ندارد که ما برای مسائلی از قبیل روز قدس، ماه رمضان، استکبار ستیزی و... یک پروژه آینده محور داشته باشیم.»
این روزنامه‌نگار با تشریح سطح فکری مسئولان صداو سیما اظهار داشت: «رسانه ملی بر اساس داشته‌های ذهنی افرادی ساخته می‌شود که از نظام فکری-فرهنگی عمیقی برخوردار نیستند؛ برای مثال می‌توان به دو موضوع موردبحث در روزهای گذشته اشاره کرد. به نظر شما رسانه‌ای که هنوز نمی‌داند می‌خواهد با قمار مخاطب جذب کند یا نمی‌خواهد و یا اینکه در شرایطی که فضا از نظر رسانه‌ای به علت پخش یک مناجات خوانی از تلویزیون و حواشی آن متشنج است نمی‌داند چه واکنشی صحیح است باید انتظار اهمیت داشتن مسئله فلسطین و استراتژی برای روز قدس داشت؟»
وی افزود: «در حال حاضر اگر ما از مسئولان سازمان صدا و سیما در رابطه با اهمیت روز قدس سئوال کنیم بعید است چیزی جز شعار‌های معمول در این زمینه بگویند.»
بدری با بیان مختل بودن عملیات رسانه‌ای در صدا و سیما گفت: «تولید نرم افزار فکری و عملیات رسانه‌ای در تلویزیون دچار نقص‌ می‌باشد. به همین دلیل است که در روز قدس و یا راهپیمایی 22 بهمن ما شاهد تصاویری تکراری از این رویداد‌ها می‌باشیم.»
این کارشناس رسانه تاکید کرد: «تلویزیون در سالهای گذشته نتوانست از راهپیمایی روز قدس یک تصویر تبلیغاتی درست بسازد و صرفا به استفاده از یکسری کلیشه‌ها مانند پخش تصاویر از هلی‌کوپتر و یا مصاحبه با افرادی از نظر ظاهری متفاوت هستند اکتفا کرده است و اینها در صورتی است که غفلت از مسئله فلسطین مانند یک دومینو زمینه سازی برای ریزش‌های دیگر را نیز فراهم می‌کند.»
وی در ادامه نشست با اشاره به ارتباط با بدنه مردمی در فلسطین اظهار داشت: «در حال حاضر با بدنه مردمی فلسطین هیچ ارتباطی نداریم و حتی آنها را نمی‌شناسیم.»
بدری با اشاره به وضعیت این روزهای بیت المقدس، گفت: «در ماه مبارک رمضان اهالی شهر قدس سفره‌های افطار خود را به حوالی مسجد الاقصی می‌برند و در این مکان با آداب و رسوم خاص خود افطار می‌کنند. آیا پخش این تصاویر از تلویزیون کار دشواری است؟»
وی افزود: «در همین مورد می‌شود با گروه‌های پارتیزانی خبری فلسطین که در آنجا حضور دارند ارتباط گرفت و هر شب از اطراف مسجد الاقصی در خصوص شیوه زندگی مسلمانان فلسطینی و مواردی از این قبیل گزارش بدهند. شکل گیری این تعامل بسیار ساده است.»
این کارشناس رسانه در رد این مسئله که اگر ماواقعیات زندگی مردم فلسطین را نمایش بدهیم ممکن است در آینده، روز قدس مورد بی‌توجهی مردم قرار گیرد گفت: «وقتی در غزه 5/2 میلیون نفر زندگی می‌کنند به طور قطعی هم ازدواج می‌کنند، هم بچه دار می‌شوند، هم مبارزه می‌کنند و زندگی به معنی واقعی کلمه در جریان است. این شرایط را با دوران 8 سال دفاع مقدس مقایسه کنید. در آن زمان نیز با وجود شرایط سخت در کشور زندگی به معنای واقعی جریان داشت.»
وی در بخش دیگری از مباحث خود گروه‌های مستقل و مردمی را امیدی برای مسئله فلسطین دانست و اظهار کرد: «در حال حاضر که کشور با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند گروه‌های جهادی بسیار زیادی به تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده و تهیه بسته های ارزاق مشغول هستند و بار بسیار زیادی را از دوش مسئولان برداشته اند؛ در بحث فلسطین نیزگمان می‌کنم در آخر همین گروه‌های مستقل، مردمی و دغدغه مند بتوانند فعالیت‌هایی مثمر ثمر انجام دهند. هرچند تاکنون فعالیت‌هایی نیز از سوی مسئولین صورت گرفته است ولی همین که بدنه مردم با مسئله فلسطین احساس همراهی نمی‌کند یعنی کافی نبوده است.»
محمدحسین بدری در پایان نشست با اشاره به فعالیت‌ موسسه‌های فرهنگی و رسانه‌ای سپاه پاسداران در مسئله فلسطین گفت: «در حدی که آنها را می‌شناسم از دغدغه مندی این نیروها در مسئله فلسطین اطلاع دارم اما اینکه چه مقدار به فعالیت عملی ختم می‌شود نیاز به پیگیری بیشتری دارد. در این زمینه می‌توان به آثار مرتضی شعبانی که مجموعه «قصه‌های قدس» را ساخت اشاره کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار