آغاز ثبت نام کارفرمایان برای دریافت تسهیلات کرونایی

تهران (پانا) - ثبت نام کارفرمایان برای دریافت وام کرونایی از امروز (چهارشنبه) آغاز شد و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه کارا نسبت به آن اقدام کنند.

کد مطلب: ۱۰۷۳۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد
آغاز ثبت نام کارفرمایان برای دریافت تسهیلات کرونایی

به گزارش ایرنا، یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده از کرونا که سه میلیون شاغل بیمه شده در آنها مشغول کار بوده اند توسط وزارت کار شناسایی شده و مطابق ضوابط ستاد کرونا مشمول دریافت تسهیلات می‌شوند.

تسهیلات حمایتی به واحدها و کارگاه‌هایی اختصاص می‌یابد که نیروهای کار در آنها شاغل و بیمه باشند در واقع مبنای پرداخت، شاغل بودن نیروی کار و تعدیل نشدن فرد و داشتن بیمه پردازی تا قبل از شیوع کرونا است .

میزان پرداخت تسهیلات نیز به این شکل است که برای واحدهایی که به اجبار تعطیل شده اند مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام و برای واحدهای کسب و کاری که فعال بوده و تعطیل نشده اند به ازای هر فرد شاغل ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

شرط پرداخت تسهیلات حمایتی به بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا، حفظ اشتغال موجود است و واحدهایی که کد بیمه و پروانه کسب داشته باشند مشکلی در دریافت تسهیلات نخواهند داشت ولی آن دسته واحدهایی که فاقد بیمه هستند، روند پرداخت تسهیلات به آنها ظرف دو ماه آینده عملیاتی می شود.

چه وثیقه‌هایی لازم است؟

این تسهیلات همچون سایر وام‌ها نیاز به ارائه وثیقه به بانک عامل دارد، البته دولت تلاش کرده تا سخت‌گیری‌های زیادی اعمال نشود.

حالا این سوال پیش می‌آید که برای دریافت این تسهیلات چه وثیقه‌هایی لازم است؟ برای دریافت تسهیلات با مبالغ مختلف، وثیقه‌های متفاوتی نیاز است.

برای مبالغ تا 12 میلیون تومان فقط ارائه سفته توسط متقاضی کافی است. اما در تسهیلات 12 تا 48 میلیون تومان علاوه بر سفته معرفی یک ضامن ضروری است.

در تسهیلات بین 48 تا 120 میلیون تومان علاوه بر سفته تعداد ضامن‌ها به 2 نفر اضافه می‌شود. برای تسهیلات 120 تا 180 میلیون تومان علاوه بر ارائه سفته توسط متقاضی معرفی سه ضامن الزامی است.

شرایط دریافت تسهیلات بیش از 180 میلیون تومان متفاوت است و باید تضمین‌ها از سوی صندوق ضمانت صادر شود.

رقم سفته ارائه شده توسط فرد متقاضی 1.5 برابر اصل و سود تسهیلات در نظر گرفته شده است.

نحوه بازپرداخت به چه صورت است؟

طبق مصوبه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا نرخ سود تسهیلات 12 درصد است.

برای اینکه فشار زیادی به کارفرمایان وارد نشود بازپرداخت این تسهیلات بعد از یک ماه تنفس و از مهرماه شروع می‌شود.

دوره بازپرداخت در نظر گرفته شده برای کارفرمایان متقاضی دریافت تسهیلات کرونا 24 ماه است.

نکته قابل توجه این است که افرادی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند که جزو ۱۳ رسته مشاغل اعلامی از سوی بانک مرکزی باشند و در هفته گذشته پیامک دریافت کرده باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار