در گفت‌وگو با پانا

یوسف‌نژاد: پرسپولیس و استقلال 380 میلیارد تومان بدهی دارند؛ بدون اینکه پاسخگو باشند برای بیت‌المال بدهی بالا می‌آورند

بارها در مجلس درباره دلالی در فوتبال گفتیم اما می‌گفتند وجود ندارد

تهران(پانا) - عضو فراکسیون ورزش مجلس معتقد است ریشه مشکلاتی که پرسپولیس و استقلال اسیر آن شده‌اند، مدیرانی غیر متخصص و غیر پاسخگویی است که در این باشگاه‌ها روی کار می‌آیند.

کد مطلب: ۱۰۷۳۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
یوسف‌نژاد: پرسپولیس و استقلال 380 میلیارد تومان بدهی دارند؛ بدون اینکه پاسخگو باشند برای  بیت‌المال بدهی بالا می‌آورند

علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با پانا در واکنش به نامه وزیر ورزش و جوانان به وزیر اطلاعات برای ورود وزارت اطلاعات به ماجرای دلالی در ورزش و به خصوص دلالی در فوتبال گفت: مبحث دلالی بارها در دوره‌های مختلف دولتی به وزیران ورزش، چه به صورت مکتوب و چه اعلام در جلسات مجلس گزارش داده شده است که اغلب آن‌ را انکار می‌کردند و می‌گفتند چنین چیزی وجود ندارد. رئیس‌های فدراسیون فوتبال، معاونین وزارت ورزش و پیش از آن سازمان تربیت‌بدنی یا حتی خود وزیر ورزش با اینکه تحقیق، تفحص و بحث‌های نظارتی مجلس را در این‌باره می‌دیدند باز می‌گفتند بحث دلالی وجود ندارد و اگر مطرح می‌شود باید مدرک ارائه شود.

دلال بدون مدیر و اعضاء هیات مدیره می‌تواند کار کند؟

وی ادامه داد: اکنون که این نامه توسط آقای وزیر نوشته شده سؤال اینجاست که اگر دلال باشد، دلال بدون مدیران باشگاه‌ها و اعضای هیات مدیره و یا مدیران عامل می‌تواند کاری انجام دهد؟ اول اینکه دلال برای خرید و فروش به چه کسی باید مراجعه کند؟ پس دلال‌ها افرادی هستند که خود مجموعه آنها را انتخاب می‌کند.
دوم اینکه مدیران کسانی هستند که ناوارد هستند و دلال‌ها از این ضعف مدیران باشگاه‌ها و ضعف دانش تخصصی مدیریت ورزشی و اعضای هیات مدیره سوء استفاده می‌کنند. طبیعی است که اگر مدیر آگاه و مطلع باشد و یا اگر اعضای هیات مدیره، خوب انتخاب شوند که مسئول انتخاب آنها درباره پرسپولیس و استقلال وزارت ورزش و جوانان است، صد در صد این کار کاهش پیدا می‌کند و شاید دیگر اتفاق نیافتد.

وقتی یک نفر بدون سابقه مدیر می‌شود دلال‌ها استفاده می‌کنند

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی افزود: ولی وقتی یک نفر بدون سابقه مدیریتی، بدون هیچ سابقه ورزشی، بدون هیچ سابقه حضور در ورزش و بدون هیچ شناختی از فوتبال، در فدراسیون‌ها می‌رود یا عضو هیات مدیره، مدیرعامل یا سرپرست یک باشگاه می‌شود، طبیعی است که دلال‌ها از این نقطه ضعف استفاده کنند. این کاری است که سال‌ها انجام شده است و جدید نیست.

وزارت اطلاعات نیاز به دعوت کردن ندارد

وی ادامه داد: سوم اینکه، وظیفه ذاتی وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی، حراست وزارت ورزش و یا دیگر ارگان‌های نظارتی که در ارتباط با ورزش هستند این است که این موضوع را پیگیری کنند. وظیفه ذاتی، تکلیف و مأموریتشان همین است، چیز جدیدی نیست که نیاز به دعوت کردن و نامه زدن باشد و بخواهد با نامه حل شود.

هیات مدیره و مدیر قوی داشته باشیم کسی نمی‌تواند سوء استفاده کند

یوسف نژاد درباره احتمال ریشه‌کن شدن دلالی در ورزش با ورود به وزارت اطلاعات به موضوع گفت: متغیرهای متفاوتی در این ماجرا نقش دارند. اگر مدیران ورزشی قوی، مطلع، کارشناس انتخاب شوند و اعضای هیات مدیره آدم‌های کار بلدی باشند و بین اعضای هیات مدیره و مدیرعامل اختلاف نباشد، کسی نمی‌تواند سوءاستفاده کند و یک بازیکن 200 هزار دلاری را 500 هزار دلار به آنها بفروشد.

نماینده ساری در مجلس دهم افزود: کار دلال چانه‌زنی است که در کل دنیا هم مرسوم است. در حال حاضر 16 هزار لژیونر در خارج از کشورشان بازی می‌کنند که همه کارشان توسط دلال‌ها انجام شده است. دلال یا ایجنت در همه جای دنیا شناسنامه دارد و حرف خودش را می‌زند و به دنبال منافع خودش است. در تمام دنیا دلالی یک موسسه رسمی و ثبت شده است و درآمدهایی که کسب می‌کند، ثبت و ساماندهی می‌شود اما در ایران موسسه رسمی دلالی نداریم. اگر داشته باشیم همه نقل و انتقالات ساماندهی می‌شود.

در فدراسیون فوتبال دو نفر تمام تصمیم‌گیری‌ها را انجام می‌دهند

وی ادامه داد: در ایران همه چیز در فدراسیون متمرکز شده است که در آن دو نفر تصمیم‌گیری‌ها را انجام می‌دهند. مثلاً کارهایی که رئیس فدراسیون انجام می‌دهد را معاونش می‌گوید من در جریان نیستم، یا مثلاً کمیته فنی می‌گوید ما در جریان نبودیم که رفته‌اند برای مربی تیم ملی، قرارداد بسته‌اند. یا مثلاً وقتی می‌خواهند بروند برای ارزشیابی قرارداد، می‌گویند، این قرارداد محرمانه است. بعد می‌بینیم فرضاً در قرارداد آقای ویلموتس و یا کی‌روش مواردی هست که اصلاً نباید باشد. دلال دنبال منافع خودش است، پس به دنبال یک میزبان می‌گردد. کسی که بتواند در او رسوخ پیدا کند. میزبان کسی است که ضعف اطلاعاتی، ضعف دانش فنی و ضعف مدیریتی نسبت به حرفه‌اش دارد و ناآگاه است و طبیعتاً دلال‌ها از این ضعف سوءاستفاده می‌کنند.

ممنوعیت جذب بازیکن خارجی در پرسپولیس و استقلال منطقی نیست

یوسف نژاد در درباره ممنوعیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از عقد قرارداد با بازیکن و مربی خارجی گفت: این موضوع را هرگز نمی‌توان اجرایی کرد چون درست و منطقی نیست و در واقع پاک کردن صورت مسئله است. هر تیمی حق دارد که از چنین شرایطی استفاده کند. به‌ نظر من چنین تصمیمی نشان از ضعف است. وقتی نمی‌توانند در ارتباط با این قضیه فعال عمل کنند، صورت مسئله را پاک می‌کنند اما به معنی واقعی اتفاق نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: این ممنوعیت زیر سؤال بردن ساختار تیم‌هایی است که به صورت مستقل عمل می‌کنند و این هم یکی از مواردی است که ممکن است اصلاً فیفا آن را نپسندد. ممنوعیت حضور بازیکن خارجی از وظائف مجمع عمومی فدراسیون فوتبال هست و افراد خارج از مجمع نمی‌توانند درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

شب خانه خوابیده‌اند صبح بیدار می‌شوند، مدیر شده‌اند

عضو فراکسیون ورزش مجلس در ادامه درباره عدم پاسخگو بودن مدیران جدا شده از پرسپولیس و استقلال درباره بدهی‌های برجای مانده از دوره مدیریت آنها، گفت: یکی از مشکلاتی که ما داریم دخالت‌های غیر کارشناسی است که در این دو باشگاه صورت می‌گیرد، دخالت‌هایی که باعث می‌شود بین اعضای هیات مدیره اختلاف بیافتد. نکته دیگر اینکه کسی که مدیر می‌شود باید برنامه بدهد این‌ها شب در خانه خوابیده‌اند، صبح می‌بینند که به عنوان رئیس یا مدیرعامل باشگاه یا عضو هیات مدیره به نامشان ابلاغ زده‌اند. دیگر آنکه کسی که می‌رود هم باید پاسخگو باشد. عملکرد همه باید شفاف باشد.

چون حسابرسی نبوده این همه بدهی بالا آمده است

یوسف‌نژاد همچنین به تعهدات مالی اشاره کرد و گفت: تعهدات مالی باید بر مبنای سقف اعتبارات بودجه سالانه باشد. یعنی اگر بودجه سالانه اعلام کرده ما برای مربی فلان مبلغ می‌دهیم فدراسیون یا مدیرعامل نباید بیش از آن را ببندد. بنابراین چون حساب کشی و حسابرسی نبوده این‌همه بدهی بار آمده است.

پرسپولیس و استقلال 380 میلیارد تومان بدهی دارند

وی با اشاره به آخرین آماری که ظرف 10 سال گذشته از تیم‌های استقلال و پرسپولیس به دست آمده، گفت: دو باشگاه پرسپولیس و استقلال 20 مدیرعامل عوض کرده‌اند که هیچ‌کدام پاسخگو نبوده‌اند. خیلی‌هایشان این کاره نبوده‌اند حالا اگر تعداد افرادی که به عنوان هیات مدیره هم انتخاب شده‌اند را هم به این لیست اضافه کنیم، تعدادشان به 40 تا 50 نفر می‌رسد. تنها ارمغان و افتخاری که این مدیران برای فوتبال استقلال و پرسپولیس آورده‌اند از این قرار است که استقلال 155 میلیارد زیان انباشته و 190 میلیارد بدهی داشته باشد و پرسپولیس هم 135 میلیارد زیان انباشته و 190 میلیارد تومان بدهی داشته باشد. یعنی این دو باشگاه 380 میلیارد تومان بدهی دارند. خب این‌ها را چه کسی ایجاد کرده است؟ این‌ها را همین مدیران عاملی که وزارت ورزش انتخاب کرده است ایجاد کرده‌اند.

تیمی که بدهی دارد چطور به بورس می‌رود؟

عضو فراکسیون ورزش مجلس افزود: مدیران عاملی داریم که اصلاً پاسخگو نبوده‌اند، مثلاً در باشگاه پرسپولیس هیات مدیره، مشاور روابط عمومی و تبلیغاتی را برکنار می‌کند. آقای مدیرعامل نیمه شب به تلویزیون اعلام می‌کند که من استعفا می‌دهم و دیگر سرکار نمی‌روم. خب استعفا باید به هیات مدیره داده شود نه تلویزیون؛ هیات مدیره هم باید بتواند به مجموعه پاسخ دهد. من تعجب می‌کنم که چطور می‌خواهند این دوتیم را به بورس واگذار کنند؟ تیمی که بدهی دارد چطور به بورس می‌رود؟ تیمی که بدهی دارد اصلاً در بورس جایگاهی نخواهد داشت. چون بورس قبول نمی‌کند، بورس نماینده مردم است و مردم هم آگاهانه می‌آیند تمام بدهی‌ها، درآمدها و حسابرسی‌ها را بررسی می‌کنند، مردم که همین‌طوری نمی‌آیند پول بریزند.

بیشترین ضربه را از مدیریت می‌خوریم

وی ادامه داد: این مشکلات واقعاً وجود دارد، ما بیشترین ضربه را از سوی مدیریت می‌خوریم. از انتخاب کسانی که کمترین اطلاعات ورزشی را نسبت به فوتبال و ورزش و تیم داری دارند. 380 میلیارد تومان زیان در این شرایط از بیت‌المال باید پرداخت شود، بدون آنکه پاسخی بدهند. هر طور دلشان می‌خواهد می‌روند با یک شخص قرارداد می‌بندند، قرارداد ممکن است مثل ترکمن‌چای باشد یا ممکن است یک طرفه باشد.

کی‌روش از ضعف فدراسیون فوتبال استفاده کرد

یوسف‌نژاد با اشاره به عملکرد فدراسیون در ماجرای کارلوس کی‌روش گفت: فدراسیون رفته است با آقای کی‌روش قرارداد بسته است. قرار بود دوتا مربی از ایران در کنار ایشان باشد و کادر سازی شود. روی تیم‌های ملی، تیم‌های زیر 23 سال متمرکز باشد و مدیریت داشته باشد ولی این کار را انجام نداد. خود آقای کی‌‎روش از ضعف فدراسیون خیلی استفاده کرد و حتی در کارهای غیر فنی و غیر فوتبالی هم دخالت می‌کردند و این نقطه ضعف فوتبال ماست.

نماینده ساری در مجلس دهم افزود: رئیس سابق فدراسیون می‌گوید ما فیفا را دور زدیم و به دروغ گفتیم فلان کار انجام می‌شود، ولی نشد و یا معاون فدراسیون می‌گوید من در جریان فلان مسئله نبودم و طرف قرارداد نیستم. همین نکات باعث شده است فوتبال از حالت طبیعی و معمول پول بیشتری هزینه کند و راندمانش کم باشد.

16 هزار لژیونر در جهان داریم که تنها 34 نفر سهم ایران است

وی در پایان با انتقاد از سیستم فوتبال ایران در پرورش استعدادها گفت: استعدادیابی به شدت ضعیف است. طبق آمار 16هزار لژیونر در دنیا داریم که تنها 34 نفرشان ایرانی هستند و در آسیا رتبه پنجم را داریم. ژاپن 161 نفر لژیونر دارد، درآمدزایی می‌کند و نام کشورشان را مطرح می‌کنند. مشکل فوتبال ما غیرازحالتهای فنی، مشکلات مدیریتی است. تا این ساختار و این چهارچوب درست نشود چیزی حل نمی‌شود و باقی همه مقطعی است. نامه‌نگاری و مکاتبه کردن، این را برداشتن و آن را گذاشتن هیچ فایده‌ای ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار